تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
فریدون مجلسی در گفت‌وگو با معاصر:

هراس از نسل‌کشی روس‌تبارها، پوتین را وارد جنگ کرد

یک دیپلمات معتقد است پیش از آغاز جنگ کنونی بین اوکراین و روسیه دولت کیف با روس‌تبارها جنگ پنهانی داشته است.
کد خبر: ۴۱۰۸۹

هراس از نسل‌کشی روس‌تبارها، پوتین را وارد جنگ کردیک تحلیل‌گر مسایل تاریخی و دیپلماتیک معتقد است هراس از آزار و اذیت روس‌تبارها در اوکراین روسیه را مجبور کرد وارد جنگ جدیدی بشود.

فریدون مجلسی، پژوهش‌گر تاریخی و دیپلمات سابق ایران، در مورد جمعیت روس‌تبار اوکراین که از سوی دولت این کشور مورد هجوم قرار گرفته‌اند به خبرنگار معاصر می‌گوید: «امپراطوری روسیه برای اولین‌بار در 13 قرن پیش در کیف دولت تماما روسی تشکیل داد، به این ترتیب عنصر قالب قومی در کیف را روس‌ها تشکیل دادند اما پس از حمله مغول‌ها به منطقه این ترکیب قومی برهم خورد و تاتارها هم وارد کیف شدند و دولت جدیدی تشکیل دادند. بعدها دولت روسیه وارد جنگ با ترک‌ها و خزرهای یهودی شد و حتی به بخشی‌هایی از ایران هم حمله کرد و در نهایت با تصرف آن‌ مناطق، سرزمین وسیعی را تشکیل داد.»

این تاریخ‌پژوه در همین مورد ادامه می‌دهد: «در آن زمان لهستان که قسمتی از دولت روسیه محسوب می‌شد مذهب کاتولیک رومی، که مذهب رایج اروپای آن زمان بود را پذیرفت اما روس‌ها هم‌چنان ارتدوکس باقی ماندند. حالا با این مقدمه می‌رسیم به اوکراین که در زمان شوروی، یکی از استان‌های بزرگ اتحاد جماهیر محسوب می‌شد و پس از فروپاشی این کشور، اعلام استقلال کرد. پس از استقلال اوکراین، یک روس به‌ ریاست‌جمهوری اوکراین انتخاب شد اما کاتولیک‌های کیف با دخالت دولت‌های اروپایی و طی کودتا، رییس‎جمهور روس را سرنگون کردند و پس از آن بود که روابط بین اوکراین و روسیه غبار آلود شد.»

مجلسی با اشاره به اختلافات روس‌ها و اوکرانی‌ها اضافه می‌کند: «در واقع دولت‌های اروپایی به اختلافات قومی و مذهبی بین اوکراین و روسیه که تا آن زمان برای هیچ‌کدام از این دولت‌ها مهم نبود، دامن زدند تا از این تفرقه به نفع خود استفاده کنند. حتی اتحادیه اروپا و ناتو برای در محاصره قراردادن روسیه تشکیل شد. در این زمان کریمه، دونتسک و دونباس، مناطقی که در کنار رودخانه دون قرار دارند (نقطه اتصال دریای کاسپین به دریای سیاه است) اعلام خودمختاری کردند و به‌دلیل اکثریت روس‌تبار و تاتاران از ابتدا به روسیه گرایش داشتند.» 

مجلسی در روابط پیش از جنگ کنونی روسیه و اوکراین می‌گوید: «با توجه به این‌که دولت‌های اوکراین و روسیه، از نظر قومی نزدیک‌ترین ملت‌ها در اروپا محسوب می‌شدند اتحادیه اروپا به‌عنوان میانجی، نقش مثبتی را بین این دو دولت بر عهده می‌گرفت و در جهت نجات اوکراین و مناطق جدا شده از کشمکش‌های به‌وجود آمده، وارد عمل می‌شد و دولت و مردم کاتولیک اوکراین را برای جلوگیری از تنش‌ها تشویق می‌کرد تا اختلاف‌ها شدید با روس‌تبارها در اوکراین به وجود نیاید اما حالا می‌بینیم کشورهای اروپایی و البته آمریکا بیشترین نقش تحریک کننده را بازی می‌کنند و موجب شدند روسیه به‌عنوان یک دولت قدرتمند و ثروتمند، در دفاع از روس‌تباران، به اوکراین حمله کند.»

دیپلمات سابق ایران با اشاره به ادعای پوتین در مورد در خطر بودن روس‌تبارهای ساکن اوکراین می‌گوید: «به نظر من ادعای پوتین در رابطه با دفاع از روس‌تبارها اوکراین درست است. دولت اوکراین حتی با دو ایالت دونتسک و دونباس که اعلام خودمختاری کرده‌اند نوعی جنگ پنهان هم داشت و امنیت روس‌تباران این مناطق را تهدید می‌کرد. در واقع روسیه برای پایان دادن به قتل عام روس‌ها توسط اوکراین وارد این جنگ شد اما پس از آن دیدیم که با پروپاگاندای تبلیغاتی اروپا و غرب و بازی آن‌ها در رسانه و فضای مجازی مواجه شد.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : روسیه اوکراین جنگ
ارسال نظر

آخرین اخبار روز