تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
فریدون مجلسی در گفتگو با معاصر:

ایران برای روسیه ایثارگری می‌کند

روسیه و ایران به دلیل تحریم‌ نفت خود را به صورت قاچاق و ارزان به فروش می‌رسانند
کد خبر: ۴۲۷۳۲

.ایران برای روسیه ایثارگری می‌کند

 طبق خبرهای که امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه منتشر شده است ایران برای رقابت با روسیه در بازار چین، قیمت فروش نفت خود را کاهش داده است. به گفته معامله گران، نفت ایران حدود ۱۰ دلار در هر بشکه پایین‌تر از قیمت نفت برنت، قیمت گذاری شده است تا با محموله های نفت اورال که قرار است در اوت به چین تحویل داده شوند، برابری کند. پیش از جنگ در اوکراین، نفت ایران با چهار تا پنج دلار تخفیف در هر بشکه عرضه می شد. گریدهای نفت سبک ایران و نفت سنگین ایران با نفت اورال قابل مقایسه هستند.

 فریدون مجلسی در خصوص این سوال که دلیل کاهش نفت ایران در چین چیست ؟به خبرنگار معاصر می‌ گوید: «زمزمه‌ی این خبر مدتی بود که به گوش می‌رسید وامروز قطعی شد این کاهش قیمت به دلیل این است که چین پس از تحریم‌های غربی علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، به مقصد مهم نفت روسیه تبدیل شده است. تغییر جریان نفت روسیه به چین، رقابت با ایران را در یکی از بازارهای مهم برای نفت این کشور، افزایش داده است.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد این سوال که این کاهش قیمت به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند یا خیر می‌گوید: «بدون شک آسیب رسان خواهد بود. مسئولان کشور کالای ارزشمند کشوررا زیر قیمت دیگران به فروش می‌رسانند و به همان میزان که  قیمت نفت را کاهش می‌دهند به همان مقدار به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کنند در این چند سال اخیر کشور ما در خصوص تصمیمات مسئولان آسیب‌های زیادی را متحمل شده‌ است.»

دیپلمات پیشین در ادامه اضافه می‌کند: «بدنه‌ی اجرای برجام  دراین سال‌های اخیر کشور ما را از بازارهای بین المللی  محروم کرده است به دلیل فروش نفت به صورت قاچاق باید انگیزه‌ی در خریدار ایجاد می‌کردیم به همین منظور چندین سال است ما نفت را زیر قیمت به فروش می‌رسانیم.مانند کشور چین که مطمئنن با انگیزه کاهش قیمت از ما خرید می‌کند در غیر این صورت از کشورهای بدون تحریم و بدون دردسر خرید می‌کند.»

مجلسی در پایان گفت: «روسیه از فروش نفت در بازارهای اروپا محروم شده است و بالاجبارنفت خود را به قیمت ارزان در بازار چین عرضه کرده است و اگر ایران می‌خواهد نفت خود را به فروش برساند باید زیر قیمت چین بفروشد. ایران برای روسیه ایثارگری می‌کند.»

 

خبرنگار:هانیه احمدی

 

 

 

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز