تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
مهدی مطهرنیا به معاصر می‌گوید:

پلن B ایران می‌تواند پلنی باشد که با مردمش صادق باشد

کارشناس امور بین الملل گفت: برجام یک جسد است .اصل سیاست قدرت است.
کد خبر: ۴۵۸۵۷

پلن B ایران می‌تواند پلنی باشد که با مردمش صادق است.

مطهرنیا می‌گوید: من معتقدم که برجام دیگر جسدی بیش نیست به طبع آن آمریکایی‌ها به دنبال تحریم‌های بیشتری خواهند بود در حالی که اروپایی ها مثل جوزپ بورل تلاش می‌کند جسد مرده را احیا کنند .برجام هم میراث دیپلماتیک اروپا است،  اروپا رقیب آمریکای است که به دنبال شکل دادن به آینده نظم جهانی است.

جروزالم پست٬ تایمز اسرائیل و هاآرتص در خصوص برجام گزارش‌های را منتشر کرده‌اند که در بحبوحه «نگرانی عمیق اسرائیل» از قریب‌الوقوع بودن توافق واشینگتن و تهران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.

این رسانه‌های اضافه کرده‌اند که دیدار با بنی گانتز در جدول کاری ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، یا جو بایدن، رئیس جمهور، تعیین نشده، همان ‌گونه که ایال حولاطا، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل، نیز بدون دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به اسرائیل بازگشت و به دیدار با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، اکتفا کرد

هاآرتص می‌گوید به طور کلی می‌توان مخالفان احیای برجام را به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول معتقدند که این توافق برای اسرائیل بد است. بنابراین می‌بایست به آمریکا فشار آورد تا موضع سختگیرانه‌تری در قبال احیای برجام اتخاذ کند یا حداقل امضای آن را به تاخیر بیندازد.

این گزارش می‌افزاید، گروه دوم معتقدند که احیای برجام به مثابه انتخاب گزینه «بد» از بین بد و بدتر است. با امضای این توافق توسعه برنامه هسته‌ای ایران متوقف می‌شود، بعد باید منتظر ماند تا تهران دست به اقدام اشتباهی بزند. در این میان، اسرائیل می‌تواند قابلیت‌های تهاجمی خود را که به گفته دولت یائیر لاپید در دوران بنیامین نتانیاهو کاملاً مورد غفلت قرار گرفته بود، تقویت کند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل درصوص این سوال که اگر برجام  به نتیجه نرسد آمریکا و اروپا، ایران را بیشترتحریم خواهد کرد و این تحریم باعث خواهد شد ایران دیگر نتواند نفت یا گاز بفروشد ؟ می‌گوید: امروزه اروپا از آمریکا می‌خواهد که اجازه دهد ایران بتواند صادرات نفت و گاز داشته باشد ولی آمریکا بسیار محکم  برپای برجام ایستاده است و اجازه نمی‌دهد

 او در ادامه اضافه می‌کند : ببینید من چهار سناریو را طراحی کردم در آینده برجام از دوسال پیش که امسال منتشرش کردم :

  1. سناریوی کیش و مات 2. سناریوی فرمان،فاطی و قیصر 3. سناریو لبه مقاومت شکننده 4.آفتاب زمستانی

دوتا از سناریو هار را تلفیق کنیم دو سناریو خارج می‌شود سناریوی کیش و مات و لبه مقاومت را تلفیق کنیم جریان اصلی در ماجرای برجام یعنی تهران و واشنگتن مقاومت‌شان بالا است و میخواهند دیگری را کیش و مات کنند بایدن وجمهوری خواهان نمی‌توانند بگذرند و در ایران هم یک دولت انقلابی به نام دولت رئیسی سرکار است که اگر این را بپذیرد ترک ایدئولوژیک می‌خورد .

مطهرنیا می‌گوید: من معتقدم که برجام دیگر جسدی بیش نیست به طبع آن آمریکایی‌ها به دنبال تحریم‌های بیشتری خواهند بود در حالی که اروپایی ها مثل جوزپ بورل تلاش می‌کند جسد مرده را احیا کنند .برجام هم میراث دیپلماتیک اروپا است،  اروپا رقیب آمریکای است که به دنبال شکل دادن به آینده نظم جهانی است.

این کارشناس امور بین الملل در خصوص این سوال که این برجام جسد شده به نفع ایران است یا به ضرر ایران؟ می‌گوید:نفع و ضرر را ما با بازی بعدی خود انجام می‌دهیم .من می‌گویم ایران باید پلن B داشته باشد همان طور که آمریکایی ها پلن B دارند و پلن B ایران می‌تواند پلنی باشد که با مردمش صادق است.

مطهرنیا در پایان گفت: نکته من این است سیاست دنیای پیچیدگی های  بسیار ساده و سادگی های بسیار پیچیده ای است سیاست بسیار ساده است اصل سیاست قدرت است اینکه آمریکا بگوید من به دنبال دموکراسی هستم گفتمان قدرت است اینکه ما بگوییم به دنبال امت اسلامی هستیم گفتمان قدرت است چین بگوید میخواهم یک دموکراسی شرقی ایجاد کنم گفتمان قدرت است ولی بسیار پیچیده است برای اینکه طراحان و استراتژیست های بزرگ را به استخدام می‌گیرند و از آنها استفاده می‌کنند که این بازی ساده را پیچیده می‌کنند کسانی که یاخته‌های سیاست را میفهمند قدر و ارزش میداند اندیشمندانشان را بالا می‌برند در این نبرد قدرت پیروز خواهند بود.

خبرنگار: هانیه احمدی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : برجام اسراییل
ارسال نظر

آخرین اخبار روز