تهران ۱۴.۸۴° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

سویه جدید امیکرون از راه رسید

مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، ۹ درصد از موارد اخیر مبتلایان به کرونا نیز از نوع سویه جدید BA.۴.۶ بوده که این واریانت در چند کشور دیگر در دنیا نیز شناسایی شده است.
کد خبر: ۴۷۵۰۲

سویه جدید امیکرون از راه رسید

به نقل از ایسنا؛ سویه جدید امیکرون با نام «BA.۴.۶»، به سرعت در ایالات متحده آمریکا در حال شیوع پیدا کردن می باشد و اکنون نیز تایید شده است که این سویه در بریتانیا در حال گسترش یافتن است.

آخرین سند انتشار پیدا کرده در مورد انواع کووید از سوی آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) نشان می دهد که از ۱۴ آگوست، ۳.۳ درصد از نمونه های مثبت مبتلایان به کووید در بریتانیا، از نوع سویه BA.۴.۶ هستند که از آن زمان به بعد این سویه رشد کرده و حدود ۹ درصد موارد توالی شده را در حال حاضر به خود اختصاص داده است.

مطابق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، ۹ درصد از موارد اخیر مبتلایان به کرونا نیز از نوع سویه جدید BA.۴.۶ بوده که این واریانت در چند کشور دیگر در دنیا نیز شناسایی شده است.

در مقاله ای که توسط برخی از محققان میکروبیولوژی پزشکی دانشگاه وست مینیستر منتشرشده، اطلاعاتی در مورد BA.۴.۶ تشریح و به این سوال پاسخ داده شده است که آیا باید نگران این سویه جدید باشیم یا خیر؟

سویه امیکرون BA.۴.۶ از ریشه های نوع امیکرون BA.۴ است. BA.۴ اولین بار در ژانویه ۲۰۲۲ در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان در کنار نوع BA.۵ در سراسر جهان گسترش یافته است.

کاملاً مشخص نیست که سویه جدید BA.۴.۶ چگونه پدید آمده، اما ممکن است یک نوع نوترکیب باشد. ترکیب مجدد زمانی اتفاق می‌افتد که دو نوع مختلف SARS-CoV-۲ (ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود) به طور همزمان یک فرد را آلوده می‌کنند.

در حالی که سویه BA.۴.۶ از بسیاری جهات شبیه BA.۴ است، اما حامل جهش به پروتئین اسپایک (پروتئینی روی سطح ویروس که به آن اجازه ورود به سلول‌های ما را می‌دهد) است. این جهش R۳۴۶T، در انواع دیگر سویه ها نیز دیده شده که با فرار سیستم ایمنی همراه بوده، به این معنا که به ویروس کمک می کند تا از آنتی بادی های به دست آمده از واکسیناسیون و عفونت قبلی فرار کند.

شدت، عفونی بودن و فرار سیستم ایمنی

عفونت‌های اومیکرون معمولاً باعث بیماری کمتر جدی‌تر می‌شوند و مرگ و میر کمتری با اومیکرون نسبت به انواع قبلی در سطح دنیا گزارش شده و انتظار نیز می رود که این حالت نیز برای سویه BA.۴.۶ اعمال شود اما هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این نوع سویه باعث علائم شدیدتر می شود یا خیر، وجود ندارد.

در ادامه این مقاله آمده است: ما همچنین می دانیم که متغیرهای امیکرون تمایل بیشتری نسبت به انواع قبلی دارند. به نظر می رسد سویه BA.۴.۶ حتی در فرار از سیستم ایمنی بهتر از BA.۵ (نوع غالب فعلی) باشد اگرچه مطالعات دقیق و جامعی هنوز توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته است.

بر اساس گزارش UKHSA، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که BA.۴.۶ نسبت به BA.۵ در انگلستان ۶.۵۵ درصد مزیت تناسب اندام نسبی دارد که این نشان می دهد که BA.۴.۶ در مراحل اولیه عفونت سریعتر تکثیر می شود و نرخ رشد بالاتری نسبت به سویه BA.۵ دارد همانطور که مزیت تناسب اندام نسبی BA.۴.۶ به طور قابل توجهی کمتر از BA.۵ نسبت به BA.۲ است (۴۵ تا ۵۵ درصد)

دانشگاه آکسفورد گزارش داده است که افرادی که سه دوز از واکسن اصلی کووید (فایزر) را دریافت کرده‌اند، در پاسخ به سویه BA.۴.۶ نسبت به BA.۴ یا BA.۵، آنتی‌بادی‌های کمتری تولید می‌کنند که این موضوع نگران کننده است و نشان می دهد که واکسن های کووید ممکن است در برابر BA.۴.۶ کمتر موثر باشند.

واکسیناسیون کلیدی است

ظهور سویه جدید BA.۴.۶ و دیگر انواع جدید ویروس همچنان نگران کننده است و این سویه های جدید نشان می دهند که ویروس همچنان با ما است و برای یافتن راه های جدیدی برای غلبه بر پاسخ ایمنی ما در برابر واکسیناسیون و عفونت های قبلی در حال جهش است.

اطلاعات به صورت واضح نشان می دهد، افرادی که قبلاً کووید داشته اند، می توانند دوباره به این ویروس مبتلا شوند و این به ویژه در مورد امیکرون صادق است و در برخی موارد، ابتلاهای بعدی می تواند بدتر باشد؛ اما واکسیناسیون همچنان محافظت خوبی در برابر بیماری های شدید این ویروس ارائه می دهد و همچنان بهترین سلاحی است که برای مبارزه با کووید داریم و توسعه واکسن‌های چند ظرفیتی کرونا که انواع مختلفی را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند حفاظت بادوام‌تری را ارائه دهد.

یک مطالعه اخیر نشان داده که یک واکسن چند ظرفیتی کرونا که از طریق بینی تزریق می‌شود، پاسخ ایمنی قوی در برابر سویه اصلی SARS-CoV-۲ و همچنین دو نوع نگران‌کننده در مدل‌های موش ایجاد کرده است.

نظارت دقیق بر انواع جدید ویروس از جمله BA.۴.۶ بسیار مهم بوده زیرا این سویه ها می توانند به موج بعدی همه گیری کووید منجر شوند و همچنان برای عموم مردم، مراقبت کردن و پیروی از تدابیر بهداشت عمومی برای جلوگیری از گسترش ویروس بسیار مسری، امری مهم و حیاتی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز