تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری

در حال حاضر ۳۹ هزار دانشجوی پرستاری در کشور مشغول به تحصیل هستند که طبق مطالعات برآورد نیروی انسانی حوزه سلامت، سیاست پذیرش دانشجوی کارشناسی پرستاری تا سال ۱۴۰۸ روندی افزایشی دارد.
کد خبر: ۵۱۹۱۱

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری

دکتر جلیل کوهپایه زاده، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره وضعیت آموزش پرستاری در کشور گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار دانشجوی کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در کشور هستند.

با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد تخت بیمارستانی و همچنین تعداد تخت‌های فعال و بر اساس نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی، سیاست پذیرش دانشجوی کارشناسی پرستاری افزایشی است به نحوی که برنامه‌ریزی به منظور افزایش ظرفیت پذیرش از سالیانه ۹ هزار دانشجو به ۱۰ هزار و ۳۰۰ دانشجو تا سال ۱۴۰۸ انجام شودوی افزود: بررسی تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پرستاری در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی نشان می‌دهد که تعداد ۲۴ هزار و ۹۵۹ نفر در مقطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، تعداد ۳ هزار و ۷۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و تعداد ۳۸۶ نفر در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) تحصیل می‌کنند. همچنین تعداد ۱۴ هزار نفر هم شاغل به تحصیل در کارشناسی پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره به رشد ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در کشور گفت: طبق مطالعات برآورد نیروی انسانی حوزه سلامت، با توجه به پیش‌بینی افزایش تعداد تخت بیمارستانی و همچنین تعداد تخت‌های فعال و بر اساس نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی، سیاست پذیرش دانشجوی کارشناسی پرستاری افزایشی است به نحوی که برنامه‌ریزی به منظور افزایش ظرفیت پذیرش از سالیانه ۹ هزار دانشجو به ۱۰ هزار و ۳۰۰ دانشجو تا سال ۱۴۰۸ انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تحصیلات تکمیلی نیز برآورد نیاز به تفکیک گرایش‌های مختلف انجام می‌گیرد. بیشترین میزان افزایش‌ها مربوط به گرایش‌های «پرستاری داخلی جراحی» و «پرستاری اورژانس» است که نیاز بیشتری در این زمینه وجود دارد.

کوهپایه زاده یادآور شد: در دو گرایش کارشناسی ارشد «پرستاری سلامت جامعه» و «مدیریت پرستاری» با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در مطالعات برآورد نیروی انسانی حوزه سلامت با کاهش ظرفیت روبرو خواهیم بود. ضمن اینکه با توجه به نیاز کشور در مقطع کارشناسی، تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت مقطع دکتری در رشته پرستاری با کاهش چند نفری روبرو خواهد بود که این میزان کاهش ظرفیت پذیرش از ۶۰ نفر به ۵۰ نفر تا سال ۱۴۰۸ پیش بینی شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز