تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
رئیس صندوق رفاه دانشجویان :

افزایش مبلغ وام دانشجویی و اجرای طرحی تشویقی به مناسبت روز دانشجو

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی گفت: امسال ما افزایش ۲۰۰ درصدی در برخی وام‌های دانشجویی داشتیم.
کد خبر: ۵۱۹۲۶

افزایش مبلغ وام دانشجویی و اجرای طرحی تشویقی به مناسبت روز دانشجو

«مسعود گنجی» رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت:در خصوص شیوه اختصاص تسهیلات به دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد سال گذشته آن‌ها توضیح داد: به عنوان مثال در دانشگاه ملایر به دلیل نداشتن خوابگاه‌های استیجاری و مناسب سعی شده است که برای اکثر دانشگاه‌های این منطقه، خوابگاه دانشجویی فراهم شود. به همین منظور ظرفیت خوابگاهی ۲۷۰۰ نفری برای دانشجویان ایجاد کردیم که این ظرفیت در واقع ۵۰ درصد کل دانشجویان این دانشگاه‌ها را شامل می‌شود.

گنجی در ادامه تصریح کرد: ما هفته گذشته از دانشگاه ملایر بازدید کردیم و دیدیم که از امکانات و کمک‌هایی که در اختیارشان قرار دادیم استفاده کرده بودند، خوابگاه‌های خود را به کیفیت متوسط رو به بالا رسانده بودند البته یکی دو مورد نواقص وجود داشت که قرار شد به زودی برطرف کنند و ما هم قول دادیم وقتی این نواقص رفع شد مساعدت لازم را برای این دانشگاه داشته باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اضافه کرد: بنابراین ما در تمام دانشگاه‌ها برای اعطای تسهیلات جدید، چگونگی استفاده از تسهیلاتی که سال قبل به آن‌ها داده شده است را می‌سنجیم و اصلا مسافرت‌هایی که به استان‌های مختلف داریم و بازدیدهایی که از دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم در همین راستا است و برمبنای تفاهم نامه‌هایی که با دانشگاه‌ها می‌بندیم که برخی ۳ ماه یا ۶ ماهه است، فرصت می‌دهیم تا آن‌ها گزارشات خود را از پیشبرد عملکرد و پیشرفت ارائه کنند و بعد از دریافت این گزارشات یا خودمان یا کارشناسان‌مان را به دانشگاه می‌فرستیم تا ارزیابی و بازدید به عمل بیاورند و اگر نواقصی که وجود داشت برطرف شده است، کمک کنیم و به باقی مسائل آن دانشگاه بپردازیم و سعی کنیم تعهدی که به دانشگاه‌ها داده‌ایم را عملی کنیم. 

گنجی در ادامه با اشاره به اینکه دوران کرونا و تعطیلی دانشگاه ها و خوابگاه هایشان موجب استهلاک ساختمان‌های خوابگاهی شده است، اظهار کرد: حدود سه سال خوابگاه‌های دانشگاهی به دلیل نبود دانشجو رها شده بود و تخریب ساختمانی که کسی در آن زندگی نمی‌کند، در سطح بالاتری اتفاق می افتد بخصوص از لحاظ تاسیسات. 

او ادامه داد: بنابراین با پیش آمدن شرایط کرونا، ما با مشکل عدیده‌ای روبه رو شدیم؛ در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی خوابگاه‌ها آب مانده بود یا دیگ‌ها و سایر تجهیزات آن آسیب دیده بود و به همین دلیل در یک سال گذشته شخصا پیگیر این موضوع شدم و به ۲۹ استان و دانشگاه، خوابگاه‌ها و غذاخوری‌هایشان سرکشی و بازدید کردم و فقط دو استان مانده که بازدید کنیم و در برنامه ریزی‌هایی که کرده‌ایم قرار است از وضعیت این دو استان تا ۲۲ بهمن نیز بازدید شود و در مورد رفع مشکلات آن‌ها نیز تصمیم گیری خواهیم کرد.

گنجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پس از بازدید از این ۲۹ استان می‌توانیم بگوییم که از جاگیری دانشجوها در خوابگاه‌ها خیالمان راحت است و مشکل آنچنانی نداریم نه اینکه هیچ مشکلی نباشد، اما مشکلی که خطرناک باشد در خوابگاه‌های این ۲۹ استان بازدید شده وجود ندارد و آن دو استان باقی مانده نیز حتما رصد خواهد شد و اطمینان داریم که آن دو استان نیز مشکلات جدی ندارند و زمانی که به این دو استان نیز سفر کردیم، اخبار مربوط به وضعیت آن‌ها را هم اطلاع خواهیم داد. 

گنجی در ادامه با بیان اینکه آشپزخانه ها، حمام و سرویس بهداشتی اغلب خوابگاه‌های دانشجویی در این مدت فرسوده شده بود، اظهار کرد: ما سال پرکاری را پشت سر گذاشتیم و کمک خیرین به خصوص در تهران به ما واقعا کمک کردند. در یکی از استان‌ها خیری تقبل کرد که ۵۰ درصد حل مشکلات خوابگاهی را برعهده بگیرد و قرار شد ۵۰ درصد باقی مانده را نیز دانشگاه تقبل کند. در استان دیگری نیز خیری ۲۰۰ میلیارد برای سامان دهی به خوابگاه‌های متاهلی استان خود پرداخت کرد همچنین خیری دیگر در یکی از استان‌ها ۳۴ میلیارد برای تجهیز و بازساری تمام خوابگاه‌های استان خود تقبل کرد. بنابراین ما هر کاری از دستمان برمی آید انجام می‌دهیم و بنیاد پانزده خرداد و علوی و... همه دست به دست هم داده‌اند و تلاش می‌شود مشکلات دانشجویان و خوابگاه ها را حل کنیم. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص برنامه‌ای که برای افزایش ضریب خوابگاه دانشجویی کشور به ۵۰ درصد دارند و زمان رسیدن به این ضریب بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا سال آینده به طور متوسط ضریب خوابگاه دانشجویی کشور را به ۵۰ درصد برسانیم و در واقع از ۳۷ درصد ضریب خوابگاه دانشجویی در کشور به ۵۰ یا نزدیک به ۵۰ درصد برسیم.

گنجی در خصوص افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی نیز یادآور شد: امسال ما افزایش ۲۰۰ درصدی در برخی وام‌های دانشجویی داشتیم. افراد متاهل قبلا حدود ۶ میلیون وام می‌گرفتند و در حال حاضر این مبلغ به حدود ۲۴ میلیون رسیده است. طبق مصوبه هیات امنا معمولا سالی یک بار افزایش مبلغ وام دانشجویی داریم مگر اینکه شرایط خیلی استثنایی پیش بیاید و وام‌ها را هر ترم افزایش دهیم. ما هرسال تابستان مبلغ وام‌های دانشجویی را افزایش می‌دهیم که امسال هم این افزایش مبلغ مانند سالهای قبل صورت گرفت. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه‌ها مجاز هستند برای پرداخت وام از دانشجو، سفته مطالبه کنند، توضیح داد: دانشگاه‌ها مجاز به دریافت سفته برای وام دانشجویی نیستند و فعلا می‌توانند برای اعطای وام از دانشجو، ضامن کارمند بخواهند که این ضامن نیز می تواند کارمند رسمی، قراردادی یا پیمانی باشد و به این دلیل که تازه از شرایط کرونایی خارج شده‌ایم اعطای وام را خیلی سخت نگرفته‌ایم و دانشجویان با داشتن یک ضامن می‌توانند وام دریافت کنند. برای برخی دانشجوها پیدا کردن کارمندی که ضامن‌شان شود سخت است و در این مسیر مشکلاتی پیدا می‌کنند و در هیات امنا پیشنهادات جدیدی در خصوص ضامن دریافت وام دانشجویی داریم که در اسفندماه مطرح خواهیم کرد و هیات امنا در اسفندماه هر تصمیمی که در خصوص ضامن دریافت وام دانشجویی گرفت، از این به بعد براساس مصوبه آن‌ها عمل خواهد شد. 

گنجی در ادامه از اجرای طرحی تشویقی به مناسب ۱۶ آذرماه و روز دانشجو خبر داد و توضیح داد: از ۱۲ آذرماه دانشجویانی که اقساط باقی مانده وام خود را یکجا پرداخت کنند، از کارمزد و جریمه‌های احتمالی اقساط پرداخت نشده، بخشیده خواهند شد و دانشجویان با هر نوع وام دانشجویی که دریافت کرده اند، اگر بتوانند این کار را انجام دهند، شامل چنین تشویقی خواهند شد و تا ۳۰ آذرماه برای بهره مندی از این تسهیلات فرصت دارند. 

او از یک طرح تشویقی دیگر نیز خبر داد و گفت: همچنین برخی دانشجوها بخصوص دانشجویان دکتری ورودی ۹۵-۹۶ با وجود کرونا، اقساط وام دانشجویی خود را پرداخت نکرده اند و به همین دلیل ما تعداد اقساط آن‌ها را ۳۶ ماهه کرده بودیم تا زودتر پرداخت و تمام شود، اما به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو برای این دسته از دانشجویان نیز طرح تشویقی داریم و اگر بتوانند از ۱۲ تا ۳۰ آذرماه قسط وام خود را واریز کنند، می‌توانند دوباره تعداد اقساط خود را ۶۰ ماهه کنند. این دانشجویان چون باید اقساط خود را ۳۶ ماهه پرداخت کنند، مبلغ اقساط‌شان کمی بالا رفته بود و اگر بتوانند در این بازه زمانی (۱۲ تا ۳۰ آذرماه) اولین قسط خود را پرداخت کنند، اقساط‌شان مجددا ۶۰ ماهه و بلندمدت می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز