تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳

اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد مورد تاکید ریاست جمهوری است

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده تا با احصا تمام قوانین و مقررات، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی که به تضعیف فعالیت این مناطق منجر می‌شود را اصلاح نماید.
کد خبر: ۵۲۳۷۱

اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد مورد تاکید ریاست جمهوری است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: اجرای ماده ۶۵ قانون احکام برنامه کشور که در آن بر جایگاه مدیران مناطق آزاد به عنوان بالاترین مقام دولتی می‌باشد، مورد تاکید ریاست جمهوری است که بر آن اصرار دارند.

حجت‌الله عبدالملکی در نشست صمیمی با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: با اجرایی شدن این ماده قانونی، تمام دستگاها و نهادها موظفند اختیارات خودشان را به مدیران آزاد مناطق آزاد تفویض کنند و یا نفرات هر دستگاه در این مناطق از سوی مدیرعامل مناطق انتخاب شود.

وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن این ماده مهم قانونی به هیچکس تعارف و شوخی ندرایم و معتقدیم با رفع مشکلات پیش روی این مناطق، می‌توان بهترین بهره‌برداری‌های اقتصادی را از مناطق آزاد کشور داشت.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، رئیس جمهوری گاهی می‌گویند که گویا باید عنوان مدیران عامل مناطق آزاد باید به والی و حاکم هر منطقه تغییر پیدا کند تا همه بدانند که مدیران عامل مناطق آزاد، بالاترین مقام هر منطقه هستند.

ایجاد کمیته‌های پنجگانه برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران مناطق آزاد
وی در ادامه به ایجاد پنج کمیته ارزی، گمرکی، مالیاتی، امور اداری و کمیته زیرساخت‌ها در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: مشکلات مناطق آزاد را با هدف حل آنها با حضور فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد در کمیته‌های یاد شده مورد بحث و برسی قرار خواهیم داد.

عبدالملکی گفت: بخشی از مشکلات مناطق آزاد به بخشنامه‌های داخلی دبیرخانه و خود مناطق آزاد مربوط می‌شود که به سرعت می‌توان آنها را حل کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: با توجه به همسویی دولت و مجلس با دبیرخانه و اعتقاد مسئولان برای استفاده بهینه از مناطق آزاد امید داریم که همه مسائل و مشکلات در دولت سیزدهم حل شود و آماده‌ام برای رفع مشکلات کفش آهنی پوشیده و در مجلس در رابطه با اصلاح قوانین مناطق آزاد تلاش کنم.

رهبر معظم انقلاب بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی را به مناطق آزاد اختصاص دادند
وی با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی، بیان داشت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی را به مناطق آزاد اختصاص دادند و این نشان از اهمیت این مناطق دارد.

عبدالملکی ادامه داد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند دارد که یک بند آن با تاکید بر تولید صادرات محور، انتقال فناوری به داخل کشور و جذب سرمایه‌گذاران خارجی به مناطق آزاد اختصاص یافته است.

مناطق آزاد ادبیات و مبانی علمی دارند
او با تاکید بر اینکه مناطق آزاد ذاتا ادبیات و مبنای علمی دارند، افزود: با این وجود نقدهایی بر مناطق آزاد وارد است که باید با توجه به آنها و اصلاح قوانین، بهترین بهره‌برداری را از این مناطق داشته باشیم.
به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، ادبیات و مبنای علمی مناطق آزاد در گفتمان انقلاب اسلامی پذیرفته شده است و نقدهای منصفانه را با هدف کمک به اقتصاد کشور از طریق مناطق آزاد بپذیریم.

وی یادآور شد: نقدها به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران مربوط نمی‌شود بلکه بر عهده مدیران این مناطق است که چرا تاکنون زیرساخت‌ها را تقویت نکردند، فضای کسب و کار و اشتغال را توسعه نداده‌اند و تسهیل در حوزه تجارت صورت نگرفته تا مناطق آزاد ایران هم نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذارانی که با همه این مشکلات در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند شایسته تقدیر هستند و ما تمام توانمان را برای رفع مشکلات بکار خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد مناطق آزاد را خوب یا بد دانست، یادآور شد: من به عنوان یک دانشگاهی معتقدم دانشگاه‌های ما اشکالاتی دارند اما هیچ انسان عاقلی به خاطر مشکلات موجود نمی‌تواند وجود مراکز علمی را نهی کند.

به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد، متاسفانه در موزد مناطق آزاد هم دو دیدگاه وجود دارد یک عده معتقدند این مناطق هیچ مشکلی ندارند و آن را بهترین مناطق می‌دانند و عده‌ای هم وجود آن را نفی می‌کنند در صورتی که با اصلاح قوانین باید همانند کشور چین از این مناطق برای آبادانی اقتصاد کشور کمک بگیریم.

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد پروژه اول دبیرخانه است
وی گفت: مشکلات سطح ملی مناطق آزاد را ما از طریق دبیرخانه وهمراهی دولت و مجلس پیگیری خواهیم کرد و اطمینان داریم کسب مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق که به یک گره کور تبدیل شده است، به عنوان پروژه اول حل خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: یکی دیگر از مشکلات مناطق آزاد در سطح ملی به اصلاح ماده ۱۳ و معافیت ۲۰ ساله فعالان اقتصادی مربوط می‌شود که در زمینه حل این مساله، ریاست جمهوری، کمیسیون اقتصادی مجلس و سازمان مالیاتی کشور هم با ما همراه هستند.

او گفت: تصویب هر قاعده، مقررات و قانونی که موجب حذف یا کمرنگ شدن مزیت‌های مناطق آزاد شود، مصداق بارز نقض حق‌الناس بشمار می‌رود و باید از آن پرهیز کرد.

عبدالملکی ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده تا با احصا تمام قوانین و مقررات، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌هایی که به تضعیف فعالیت این مناطق منجر می‌شود را اصلاح نماید.

شایان ذکر است؛ حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور که روز گذشته وارد قشم شده بود به اتفاق مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و جمعی از مسئولان از چند واحد صنعتی بازدید کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز