تهران ۱۵.۹۹° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹

استاندار فارس: مطالبه‌گری دانشجویان لازمه حیات کشور و استان است

درصدد هستیم که حدود ۴۰۰ تخت از این هزارو ۴۰۰ تخت به کودکان اختصاص یابد تا برای اولین بار استان فارس دارای بیمارستان ویژه کودکان شود.
کد خبر: ۵۲۵۶۸

استاندار فارس: مطالبه‌گری دانشجویان لازمه حیات کشور و استان است

استاندار فارس با اشاره به اینکه مطالبه‌گری دانشجویان لازمه حیات کشور و استان است، گفت: استفاده از مشارکت فکری دانشجویان و راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان در دستور کار روسای دانشگاه‌ها قرار گیرد.

محمدهادی ایمانیه روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو ضمن گرامیداشت یاد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) و شهدای ۱۶ آذرماه گفت: من به دانشجویان توصیه می‌کنم که تاریخ گذشتگان را مطالعه کنند؛ از شکست‌ها درس بگیرند و موفقیت‌ها را الگوی خود قرار دهند.

استاندار فارس ادامه داد: دانشجویان و جوانان احتیاج به یک تحول دارند؛ جوانان نباید مطالعه بخصوص مطالعه تاریخ این‌ کشور و آنچه برای این سرزمین رخ داده را فراموش کنند؛ تاریخ می‌تواند درس‌های بزرگی به ما بدهد تا اشتباهات را تکرار نکنیم و از موفقیت‌ها الگو بگیریم.

استاندار فارس: مطالبه‌گری دانشجویان لازمه حیات کشور و استان است

ایمانیه اضافه کرد: اعتراض و انتقاد حق جوانان و دانشجویان است. البته این اعتراضات باید منصفانه و مودبانه باشد.

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: امروز ثابت شده که‌ اگر ما کرسی‌های آزاداندیشی را راه‌اندازی کرده بودیم امروز صحبت کردن برای برخی تبدیل به عقده نمی‌شد که به حالت انفجاری از هر کلام و ادبیاتی استفاده کنند.

ایمانیه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب بارها بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی تأکید کردند، اما ما انجام ندادیم؛ ایشان بارها بر ضرورت فراهم کردن شرایط نقد و نظر برای دانشجویان تأکید کردند و معتقد هستند که دانشجو نباید تک بعدی باشد.

وی اضافه کرد: کسانی که امروز اسم شکنجه را می‌آورند، اصلا نمی‌دانند شکنجه به چه معناست. این افراد باید کتاب های مبارزان قبل از انقلاب را مطالعه کنند تا متوجه شوند شکنجه شدن به چه صورت و به چه معناست.

استاندار فارس خطاب به دانشجویان گفت: شما باید مستقل فکر کنید و اجازه ندهید بمباران تبلیغاتی شما را گمراه کند. در همان کشورها که ادعای آزادی می‌کنند قوانین سفت و سختی برای استفاده از فضای مجازی دارند. لذا ما باید مستقل و آزاد فکر کنیم و در دام دشمنان نیافتیم. همه باید افتخار کنیم که دوستدار ایران هستیم، نباید نسبت به سرنوشت کشور و دین مان بی تفاوت باشیم.

استاندار فارس: مطالبه‌گری دانشجویان لازمه حیات کشور و استان است

وی در رابطه با انتقاد دانشجویان از عدم بکارگیری جوانان در مناصب دولتی گفت: میزان حضور جوانان و دانشجویان در مناصب مختلف دولتی به حدی که بنده هم علاقمند بودم، نرسید. البته ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در بحث انتصاب فرمانداران، معاونان فرمانداران و بخشداران از افرادی بهره بگیریم که پانزده سال اول خدمتشان باشد؛ در واقع ما به دنبال نیروپروری بودیم.

ایمانیه بیان داشت: برای انتصاب مدیران‌کل هم باید این موضوع مدنظر قرار گیرد که در انتخاب مدیران، بنده به تنهایی تصمیم گیرنده نیستم و این انتصابات با نظر وزرا هم انجام می‌شود و حتی حکم آخر را وزیر صادر می‌کند. البته تعدادی از مدیران استان مدیران جوانی هستند و برای برخی از ادارت هم لازم بود مدیران باتجربه‌تری انتخاب شوند که از این انتخاب هم پشیمان نیستیم.

استاندار فارس با اشاره به اینکه معتقدم که برای مدیریت استان مدیران شجاع می‌خواهیم نه مدیر محافظه‌کار، گفت: البته همه انتصابات دست بنده نیست اما تا آنجا که برایم مقدور بود سعی کردم برای اداره استان از مدیران توانمند، جوان، شجاع و خلاق بهره بگیرم. مدیر باید ابتکار داشته باشد و بن‌بست شکن باشد.

وی یادآور شد: ما جلسات دانشجویی را به صورت مستمر برگزار می‌کنیم و بنده هر روز حداقل چند ملاقات دانشجویی دارم و حتی در جلسه‌ای که اخیرا با چند تن از دانشجویان داشتیم، قرار گذاشتیم که پنجشنبه های آخر هر ماه میز خدمت دانشجویی را ویژه جوانان و دانشجویان و با حضور مدیران استانی برپا کنیم. این کار از پنجشنبه آخر همین ماه شروع خواهد شد.

ایمانیه عنوان کرد: سعی کردیم در شوراهای استان از دانشجویان بهره بگیریم هر چند این تصمیم من در برخی از شوراها به دلیل عدم همراهی بعضی مدیران که نگاه جوان پسند ندارند، اجرایی نشد.

وی بیان داشت: در طول یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه عمران و آبادی در استان روی داد؛ در حالیکه به شدت تحت تأثیر مشکلات اقتصادی هستیم، توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. به عنوان مثال موفق شدیم ماجرای چندین ساله آزاد راه شیراز- اصفهان با ارزش سی هزار میلیارد تومان را به مرحله خوبی برسانیم و امیدواریم این آزاد راه تا آخر امسال به بهره‌برداری برسد و مهمانان در نوروز ۱۴۰۲ بتوانند از این آزاد راه استفاده کنند.

ایمانیه افزود: راه‌آهن شیراز و بوشهر که ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، ده قطعه دارد که سه قطعه آن مشغول به فعالیت است‌.

وی گفت: بحث آزاد راه شیراز به بوشهر را با جدیت پیگیری می‌کنیم و هفته آینده با حضور استاندار بوشهر کار را نهایی خواهیم کرد.

ایمانیه اظهار کرد: در رابطه با زمین کتابخانه مرکزی شیراز را که سالها امید مردم این شهر به ویژه دانشجویان و اساتید بود، تصمیم گیری کردیم و گوشه‌ای از پارک ولیعصر را به این کار اختصاص داده‌ایم.

وی در رابطه با انتقال آب از خلیج فارس گفت: برای تحقق این امر در حال حاضر مشغول لوله‌گذاری در شهرستان لامرد هستند و اخذ مجوزی از وزارت نفت کارهای مربوط به خط عبور این لوله هم انجام شده است و آب شیرین کن آن هم در حال نصب است. مهلت ۳۶ ماهه برای به پایان رساندن این کار قائل شدیم.

استاندار فارس گفت: همواره نگران تأمین آب شیراز بخصوص در فصل تابستان بودیم. خوشبختانه با تلاش‌های خوبی که انجام شد امیدواریم تا قبل از تابستان ۱۴۰۲ خط دوم آب شیراز متصل شود و در تابستان آینده مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه هزار روستای فارس همزمان دچار کم‌آبی یا تنش آبی بودند،گفت: بر اساس طرحی قرار بود مشکل ۳۷۰ روستا را سی ماهه حل کنیم، اما با همت بسیج سازندگی و آبفا این کار تا روز ۱۷ اسفندماه به سرانجام می‌رسد، البته این طرح در ۱۱۰روستا در هفته گذشته بهره‌برداری شد. قرار است پروژه دوم را برای ۳۰۰ روستای دیگر شروع کنیم.

ایمانیه افزود: برای اولین بار در طول تاریخ استان، ۲میلیون متر مربع آسفالت ریزی معابر روستایی را در عرض هفت ماهه گذشته انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه صدها صنعت در استان فارس تعطیل بود و یا با ظرفیت بسیار کم کار می‌کردند، گفت: خوشبختانه حدود ۲۰۰ صنایع یا فعال شدند یا ظرفیتشان بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

استاندار فارس اظهار کرد: ما به دلیل کمبود تخت بیمارستانی سالها دنبال ساخت بیمارستان بزرگ شیراز بودیم و کلنگ زنی کردیم اما به دلایلی کار متوقف شد؛ هرچند امروز با همت دانشگاه علوم پزشکی و همکاری قرارگاه خاتم انبیا کلنگ بیمارستان هزارو ۴۰۰ تخته به زمین زده شده و در حال تجهیز کارگاه است.

وی اضافه کرد: درصدد هستیم که حدود ۴۰۰ تخت از این هزارو ۴۰۰ تخت به کودکان اختصاص یابد تا برای اولین بار استان فارس دارای بیمارستان ویژه کودکان شود.

ایمانیه گفت: بیمارستان دیگری در جنوب شهر به نام مبارک حضرت زهرا (س) کلنگ‌زنی شده بود که این پروژه هم به دلیل مشکلاتی متوقف شده بود. هفته گذشته زمین دیگری را در منطقه کمیل آباد انتخاب کردند و امیدواریم به زودی تجهیز کارگاه ساخت این بیمارستان هم آغاز شود.

وی به راه‌اندازی خط ۲ مترو شیراز اشاره کرد و گفت: خط ۲مترو شیراز هم در دهه مبارکه فجر از ورزشگاه پارس، میانرود تا میدان امام حسین(ع) فعال خواهد شد.

استاندار فارس ادامه داد: ورزشگاه شهید سلیمانی و پارس در دولت قبل در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده بود، اما زمانی که بنده مدیریت استان را به عهده گرفتم متوجه شدم که این پروژه‌ها تکمیل نشده و سیصد عیب دارد که مقداری از این عیوب برطرف شد، اما به دلیل کمبود اعتبارات وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفتیم با شهردار شیراز تفاهمی برای تکمیل این ورزشکاه انجام دهیم و درنهایت هم اداره آن را به خود شهرداری بسپاریم.

ایمانیه اضافه کرد: برای ورود بیشتر دانشگاه‌ها و اساتید برای حل مشکلات استان، اتاق فکری را راه‌اندازی کرده‌ایم که در این اتاق فکر حدود ۱۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان دکتری و فوق لیسانس دانشگاه‌های استان در هفت عرصه سلامت، کشاورزی، آب و محیط زیست، صنعت و معدن، هوش مصنوعی، گردشگری و انرژی فعالیت دارند.

وی در خصوص وضعیت پتروشیمی‌های استان فارس گفت: پتروشیمی‌های شهرستان های جهرم، داراب، فسا و فیروزآباد ۱۴ سال بود که متوقف شده بودند؛ خوشبختانه با تدابیر و پیگیری‌های که انجام شد توافقی امضا شد که بر اساس این توافق شهرک‌های پایین دستی پتروشیمی در این چهار شهرستان به زودی کار خود را با چهل هزار سهم‌کار آغاز خواهند کرد.

ایمانیه افزود: تاکنون به همه شهرستان های استان به جز ۲شهرستان سفر داشته‌ام و در هر شهرستانی که می‌رویم به هیچ وجه به تشکیل جلسات، نشستن و گفت وگو کردن بسنده نمی‌کنیم. بنای ما رسیدگی به پروژه‌هایی است که بیش از پنج سال است که معطل مانده‌اند. بنابراین هدف‌گیری ما در شهرستان‌ها تکمیل نواقص پروژه‌های نیمه‌تمام، به زمین مانده و نارس است.

وی از اساتید دانشگاه درخواست کرد: اساتید دانشگاه باید زمینه را برای ورود دانشجویان به عرصه‌ کار در خارج از کلاس درس و دانشگاه فراهم کنند. قسمتی از دوران تحصیل دانشجویان باید خارج از دانشگاه باشد.

ایمانیه بیان کرد: در تلاش هستیم تا پایان سال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به دو برابر برسانیم و برج فناوری را هم تا ماه آینده افتتاح کنیم.

وی افزود: هم‌چنین توانستیم ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل استخر دو قلوی دانشگاه صنعتی تأمین کنیم‌ و ۸۰ میلیارد تومان هم به تکمیل دانشکده علوم پایه به دانشکده شیراز اختصاص داده شده است.

وی بر ضرورت تغییر کاربری زمین دانشگاه‌ها و ایجاد ارزش افزوده برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و حل مشکل کمبود تجهیزات در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هم از وزیر نفت برای رفع مشکلات دانشگاه‌ها کمک گرفته‌ایم.

استاندار اظهار داشت: دانشجویان باید انصاف را رعایت کنند. دانشجویانی که می‌گویند مسئولان در حال چپاول اموال کشور هستند باید به تاریخ مراجعه کنند، تاریخ را بخوانند و وضعیت مافیا را در کشورهای اروپایی بررسی کنند. ما قبول داریم که در بین مدیران، کسانی هستند که مشکل دارند و خلاف اخلاق رفتار می‌کنند اما رویه واقعی حکومت این نیست.

وی بیان داشت: دانشجویان به عنوان مؤذن جامعه باید مکانیزم سوت زنی را راه بیندازند. دانشجویان باید به این مکانیزم سوت زنی عمل کنند و شک‌نکنند که من هم در کنار آنها خواهم بود.

ایمانیه در رابطه به آخرین وضعیت کارخانه‌ آزمایش عنوان کرد: کارهای نهایی کارخانه انجام شده و تعدادی سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کردند و امیدواریم به زودی فروش و مزایده آزمایش انجام شود؛ این کار بسیار دشوار و پیچیده بود. البته کار هر پنج کارخانه معطل مانده شیراز در حال به نتیجه رسیدن است.

وی به بحران کم آبی در استان فارس اشاره کرد و گفت: استان فارس ١٠ سال است که درگیر خشکسالی شده و انتقال آب از خلیج فارس، استفاده از پساب شهرها، بستن چاه های غیرمجاز، کشت گلخانه ای پنج راهکار برای حل مشکلات کم‌آبی است. ما در شرایط دشواری استان را تحویل گرفتیم و در عرض یک سال گذشته کلید ۲ هزار هکتار گلخانه جدید زده شد و قرار است ۴ هزار هکتار گلخانه جدید هم اضافه شود.

ایمانیه با بیان اینکه هفته گذشته با هدف رفع محرومیت حاشیه شهر شیراز، ٥٠٠ میلیارد تومان کلنگ‌زنی توسط شهرداری انجام شد، گفت: رؤسای دانشگاهها باید توجه ویژه ای به انجمن‌های علمی و اردوی‌های جهادی دانشجویان کنند. همچنین آنها باید به فعالیت‌های ورزشی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته توریسم درمانی فارس رشد ۵.۵ برابری داشته است، گفت: یکی از شیطنت‌های دشمنان کشور این است که دانشجویان نه درس بخوانند، نه آزمایشگاه‌ها فعالیت کنند، نه صنعت پیش برود و نه توریست بیاید. جالب است که خودشان مشکل ایجاد می‌کنند و بعد میگویند چرا توریست‌ها به ایران نمی‌روند؟ این درحالیست که خودشان هر زمان کشور رو به پیشرفت است، مشکل ایجاد می‌کنند.

ایمانیه با اعتقاد به اینکه مطالبات دانشجویان از مسئولان لازمه حیات کشور و استان است، گفت: بنده نه تنها از این جلسه دلخوری ندارم بلکه بسیار خوشحال شدم. نقد و نظرات دانشحویان نشان دهنده این است که هنوز دانشگاه های ما زنده هستند و تا زمانی که دانشجو زنده است و می‌تواند صحبت کند، هیچ دشمنی نمی‌تواند به این کشور لطمه بزند.

وی درخصوص انتقاد یکی از دانشجویان در این جلسه نسبت به انتخاب پارک جنت برای محل تجمع گفت: یکی از دانشجویان عنوان کرد که چرا محل تفریح را به محل تجمع تبدیل کرده‌اید. در بسیاری کشورها این کار را انجام داده‌اند. ما دو پارک جنت و آزادی را می‌توانستیم برای این کار انتخاب کنیم و به دلیل اینکه به ما نگویند محل اعتراضات در کنار استانداری یا دفتر امام جمعه و تحت نظر این نهادهاست، باغ جنت را برای این کار انتخاب کردیم.

استاندار فارس با بیان اینکه قوانین هم برای تجمعات مشخص است، گفت: اگر کسی علاقمند است می‌تواند به فرمانداری شیراز مراجعه کند. این شروع کار ما است امیدواریم بتوانیم فرهنگ منطقی، مودبانه و محترمانه و تاثیرگذار را جا بیاندازیم. این می‌تواند مطالبه دانشجویان هم باشد.

استاندار فارس: مطالبه‌گری دانشجویان لازمه حیات کشور و استان است

ایمانیه بیان داشت: در شرایطی که دختران را زنده به گور می‌کردند، پیامبری مبعوث شد که احترامی برای زنان و دختران قائل بود که امروز همه طرفداران حقوق زن در مقابل این عظمت نگاه پیامبر (ص) سر فرود می‌آورند. ما که مدعی تبلیغ دین و آیین بودیم چه کردیم که شاهد شرایط کنونی هستیم؟

استاندار فارس گفت: اگر نظر دانشمندان غیر مسلمان در مورد پیامبر(ص) و امام علی(ع) را بخوانیم، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که شناخت آنها از ما بسیار بیشتر است. ما باید خودمان را نقد کنیم و نسل قبل‌تر از شما دانشجویان هم باید خود را نقد کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز