تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
اختصاصی معاصر؛

چهارشنبه‌های عاشقی

مکان یا خانه ای برای افراد کارتن خواب یا افردای که در جامعه دچار یکسری مشکلات، وتامین معیشت خودهستند.
کد خبر: ۵۳۶۳۷

 در این مکان خیرین گرد هم جمع شده اند و به این افراد خدمات رسانی می کنند و در این بین شخصی که بانی این امر ارزشمند بوده، آقای علی حیدری است.

علی حیدری در خصوص خانه مولوی و امکاناتی که در اختیار افراد می‌گذارد گفت:لازم به ذکر است که ما در خانه مولوی علاوه بر تهیه غذا، به تهیه لباس،خدمات پزشکی،تهیه ارزاق و حتی مسکن افراد می پردازیم.

در بحث تهیه غذا در روز چهارشنبه خیرین بصورت دسته جمعی غذا می پزند و بین افراد توزیع می کنند ،و در بقیه ایام هفته سعی می کنیم خانه مولوی را برای عزیزان باز نگه داریم و درحد توان غذای را هر چند ساده و ناچیز تهیه کنیم.

دامنه فعالیت ما از افراد زیر یکسال تا افراد کهنسال را شامل می شود و ما سعی برآن داشته ایم در حد توان یک مقداری از فشار و سختی را که این افردا به دوش می کشند را کم کنیم.

خانه مولوی از چه سالی راه اندازی شده است؟حدودا چهار سال است اما قبل از خانه مولوی ما در خانه خوش(خیابان خوش،خیابان هفده شهریور)مشغول به کار بودیم.می توان گفت 10سال است در این زمینه فعالیت می کنیم.

چه افردای در این امور خیر فعالیت دارند؟می شود گفت اعتقاد ما این است که ما کار خیر انجام نمی دهیم ،بلکه وظیفه اجتماعی خود را نسبت به مردم شهرمان انجام می دهیم و با خیرین یک تفاوت عمده داریم و آن این است که ما هیچ وقت خود را خیر نمی دانیم.و عزیزانی که در این مجموعه به عنوان همیار فعالیت دارند معمولا از تمام نقاط تهران به اینجا می ایند و حتی در زمان های کاری خود، که اکثرا شاغل هستند و چه بسا در شرکت و موسسات خود فعالیت دارند ،در اینجا تحت عنوان همیار مشغول به خدمات دهی می شوند وکارهای را در خانه مولوی انجام می دهند که شاید این اشخاص هیچ وقت همچین کارهای را در زندگی شخصی خود انجام ندهد، از جمله آشپزی،نظافت،شستن ظروف... و غیره.

آیا در سطح شهر تهران علاوه برخانه مولوی ،مکان مشابه دیگری وجود دارد؟بله ما در زمینه پخت و پز علاوه بر خانه مولوی،آشپز خانه مهربانی را نیز داریم با این تفاوت که خانه مولوی پخت های دسته جمعی را انجاممی دهند ولی در آشپزخانه مهربانی معمولا افرادی که نذری دارند غذا تهیه می کنند و ما کار توزیع آن را انجام می دهیم.

فضا برای نگهداری مادروکودک

ما فضاهای را برای مادران بی سرپرستی که دارای فرزندهستند و معمولا فرزند ارشد آنها بین 12تا 13سال داشته باشد تدارک دیده ایم ،مادرانی که به هر دلیلی مسئول نگهداری فرزند خود هستند و همسرانشان یا در قید حیات نیستند یا در زندان به سر می برند و یا شایدم از هم جدا شده باشند .این فضا در واقع یک فضای زیبا و امن می باشد که از سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و قبلا این طرح را به مدت پنج سال در خانه های استیجاری انجام می دادیم.

ما این افراد را کمتر از یک ساعت در فضای قابل سکونت مستقر می کنیم و هر آنچه که به آن نیاز دازند را برایشان فراهم می کنیم به نحوی که هزینه زندگی آنها به صفر می رسد و تا زمانی که به طور کامل بتوانند مستقل شوند از آنها حمایت می کنیم.

شرایط پذیرش طرح مادر و فرزند شما چگونه است،و افردا چگونه می توانند خودشان را به شما معرفی کنند؟ما علاوه بر افرادی که بصورت مستقیم خودمان شناسایی می کنیم افرادی را هم با معرفی سازمان بهزیستی،شهرداری یا کمیته امداد پیدا می کنیم.

چه مدت زمانی برای نگهداری این افراد در نظر می گیرید؟مدت زمان برای ما ملاک نیست،و تا زمانی بتوانند کار پیدا کنند یا دارای استقلال مالی باشند و بتوانند از پس مخارج زندگی خود بربیایند دراینجا نگهداری می شوند .

ما مواردی را داشته ایم که افراد ازدواج مجدد کردن یا به زندگی قبلی خود بازگشته اند و توانسته اند زندگی خود را تامین کنند.

آیا تاکنون سازمان یا نهادی به شما کمک کرده است؟خیر ،نه تنها هیچ کمکی مالی صورت نگرفته است چه بسا هزینه های از جمله بیمه،مالیات و هر آنچه را که اصولا نباید پرداخت می کردیم را متحمل شده ایم.

آیا شما درخواست کمک کرده اید یا خودتان مایل نبوده اید؟ما تاکنون هیچ درخواستی دراین زمینه از هیچ ارگان و سازمانی نداشته ایم زیرا معتقد بوده ایم که اگر تا کنون قرار بود کمکی از سوی این ارگان ها و سازمانها صورت می گرفت ما شاهد این مشکلات در جامعه نبودیم و اگر بودجه ای که در اختیار این سازمان ها قرار می گرفت ،درست مصرف می شد و به دست این افراد نیازمند می رسید ما این همه افراد کارتن خواب و بی سرپرست در جامعه روبه رو نمی شدیم.

آیا پخت غذا در خانه مولوی صورت می گیرد؟بله پخت غذا در همین مکان انجام می گیرد ،روزچهارشنبه از ساعت 22-8باز هستیم و حوالی ساعت 6غذا آماده می شود.همیاران عزیر در تمام حیاط این خانه صندلی می چینند،درست همانند یک فضای رستوان با این تفاوت که هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کنند و پیش خدمت های آن افرادی هستند که از سراسر شهر اینجا جمع می شوند تا به عزیزان کارتن خواب خدمت کنند.

سخن پایانی شما با مردم یا مسئولان چیست؟نیازی به گفتن هیچ چیزی نیست ((زیرا همه افراد خود می دانند ناگفته ها را))

لطفا راه های ارتباطی خود را بیان کنید تا اگر افرادی خواستار خدمات شما باشد بتوانند مراجعه کند:عزیزان می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند یا با این شماره تماس حاصل فرمایند:9062-105-0912

میدان قیام،بسمت چهار راه مولوی،رویروی بانک ملت،خیابان موسوی کیانی،خیابان مرا خانی،کوچه جد علی پلاک 3

 

فیلم کامل گزارش را در یوتیوب ببینید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز