تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

شتاب اقتصادی البرز در کوران تحریم‌ها

با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم استان البرز نیز بر ریل نگاه توسعه محور دولت قرار گرفت.
کد خبر: ۵۴۶۸۱

شتاب اقتصادی البرز در کوران تحریم‌ها

چرخ اقتصادی البرز با روی کارآمدن دولت مردمی سیزدهم به گواه آمار و اسناد در کوران تحریم های ظالمانه پرشتاب تر از گذشته به حرکت درآمده است؛ تحولی اساسی که نشان از عزم جهادی برای فتح قله های امید ، شکوفایی و سربلندی با بهره گیری از ظرفیت های داخلی دارد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری البرز ، استان البرز با گستره ای حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت کوچکترین اما در ابعاد اقتصادی ، جمعیتی و فرهنگی از مناطق سرشار از ظرفیت و منابع مختلف در کشور به شمار می رود، استانی که در سال های گذشته زیر سایه پایتخت گم شده بود و کمتر از شگفتی های آن سخنی به میان می آمد.


این استان با وجود منابع و ظرفیت های متعدد اگر چه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات توسعه ای و زیر ساختی در آن انجام گرفته اما تحریم های ظالمانه شتاب را از تحول زیر ساختی و اقتصادی البرز گرفت و در این میان ناکارآمدی ها نیز مزید بر علت شد.

آنچه دولت سیزدهم هدفگذاری کرد

اما با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم استان البرز نیز بر ریل نگاه توسعه محور دولت قرار گرفت و امروزه بخش های مختلف اقتصادی و زیر ساختی اعم از کشاورزی ، دانش بنیان ، صنعت ، اشتغال و امثال آن مهمترین محورهایی هستند که طی یکسال گذشته استان البرز شاهد تحول در آنها است.

فروردین ماه امسال بود که نوزدهمین سفر استانی دولت سیزدهم برای بررسی میدانی وضعیت استان البرز به این دیار سفر کرد و آیت الله رییسی در پایان این سفر در نشست خبری اعلام کرد: بیشترین اعتبارات سفر استانی به بخش کشاورزی اختصاص یافته زیرا مساله کشاورزی این استان بسیار مهم است.

بدنبال این نگاه عدالت محور و توسعه بخش این روزها شاهد آن هستیم که مراکز دانش بنیان، سمت و سوی دیگری به تولید در بخش های صنعتی ، کشاورزی و خدمات بخشیده اند و جهت دهی تولید به سمت فناوری برگرفته از ایده های جوانان البرز و ایران زمین تحول و اثر گذاری قابل اعتنایی داشته است.

البرز ملقب به سرزمین اقوام در همین ۳ سال کرونایی برای ایران اسلامی افتخار آفرین شد و بخش عمده تولید واکسن های کرونا و تامین نیازهای دارویی و مواد ضدعفونی کننده کشور از طریق جوانان و دانشمندان همین استان انجام گرفت و امید تازه ای را در دل مردمان ایران زمین به وجود آورد.

واکسن کرونا موسسه رازی

ساخت چهار واکسن کرونا که البته حمایت و پشتبانی دولت سیزدهم از مولدان این حوزه، بخش بیش از گذشته در موفقیت ها خود را نشان داد، از دستاوردهایی است که مردم البرز به این افتخارات می بالند و برای دانشمندان این دیار سر تکریم فرود آوردند.

حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک و نزدیک به ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی و از طرفی ۵۴ مرکز آموزش عالی و تحقیقاتی و منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام موجب گردیده تا چرخ تولید در این استان شتاب بگیرد و امروز بیش از هر زمان دیگری، عزم و پویش جهادی در قاموس دولت عدالت محور سیزدهم نمایان شده است.

ظرفیت های موثر دانش بنیان که در آن بستری برای فعالیت نخبگان فراهم شد، طرح های تسهیل و رفع موانع تولید که پایانی برای سختی های دریافت مجوز فعالیت تولیدی بود و یا توجه به واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه فعال و غیرفعال از جمله ظرفیت های مغفول مانده در البرز بودند که در سال های گذشته به آنها توجه نشده بود .
دولت سیزدهم با وجود تمام محدودیت ها اعم از تحریم ها و کاهش درآمدهای مالی به دلیل کاهش قابل ملاحظه قیمت جهانی نفت، با نگاه ویژه به این ظرفیت های مغفول مانده علاوه بر برداشتن گام های ارزشمند در توسعه، سبب شد تا ظرفیت هایی که سالها به خواب رفته بودند هدر نرود .

توسعه دانش بنیان ها در البرز

دانش بنیان ها حرکت جدیدی در تحول بخشی به تولید ، صنعت و خدمات کشور به وجود آوردند و برهمین اساس در شعال سال یکی از محورهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به این بخش اساسی است.

استان البرز به پشتوانه فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان تاکنون توانسته یکی از مناطق سرآمد در ایران ، خاورمیانه و جهان باشد که نمونه عینی آن در ساخت داروهای مختلف و واکسن های کرونا است.

دولت سیزدهم در یکسال گذشته تاکنون در بخش دانش بنیان ها حمایت های ارزنده ای در استان البرز داشته و این امر موجب شد تا صاحبان ایده و نخبگان برای پیاده سازی پروژه های پزوهشی و خلاقیت های خود فرصت تازه ای در بستر های مختلف کشاورزی ، صنعتی ، علمی و تجاری بیابند.|

دولت سیزدهم توسعه این بخش را مورد توجه اساسی قرار داده است و در سفر فروردین ماه امسال رییس جمهور به استان البرز حوزه دانش بنیان ها در نگاه نخست حمایت ها قرار گرفت.

یکی از اقدامات فاخر دولت سیزدهم در بخش دانش بنیان ها ، فراهم کردن ساز و کار برای ایجاد شهرک دانش بنیان ها است که دراین زمینه اقداماتی انجام شده است.

به گفته رییس پارک علم و فناوری البرز، پنج هکتار زمین برای راه اندازی شهرک دانش بنیان البرز پیش بینی شده است که احداث این شهرک از مصوبات سفر استانی رییس جمهور به البرز است.

مهدی عباسی گفت: اکنون یک هزار و ۲۲۲ نفر در حوزه دانش بنیان البرز مشغول به کار هستند که با راه اندازی شهرک دانش بنیان این استان یک هزار نفر دیگر نیز مشغول به کار خواهند شد.

رییس پارک علم و فناوری البرز با اعلام اینکه امسال ۲۰ هزار میلیارد ریال فروش داخل و ۵۰ میلیون یور فروش خارجی محصولات دانش بنیان بوده است، تاکید کرد: راه اندازی شهرک دانش بنیان استان البرز می توان سهم بسزایی در افزایش این محصولات در داخل و خارج از کشور داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۷۰ شرکت دانش بنیان دراین پارک دراین باره گفت: استان البرز با سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی ،۱۵۰ برند ملی ظرفیت های قابل توجهی در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی دارد.

عباسی افزود: استان البرز پس از تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان رتبه چهارم کشور را از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان دارد ولی از نظر زیرساخت فناوری دچار مشکل هستیم .

وی با تاکید بر اختصاص اعتبارات بیشتر برای دانش بنیان ها بیان داشت: یکی از برنامه های پارک علم و فناوری استان ایجاد دفاتر پارک علم و فناوری در شهرستان ها است که در تلاش برای ایجاد زیرساخت ها دراین زمینه هستیم .

عباسی اظهار کرد: شناسایی و حمایت از شرکت های دانش بنیان دراین استان مورد توجه قرار گرفته اگرچه استان البرز دارای عقب ماندگی های قابل توجهی در حوزه دانش بنیان است که باید زیرساخت های لازم برای توسعه آن دراین زمینه فراهم شود.

رییس پارک علم و فناوری البرز اضافه کرد: ساختارهای فناوری استان البرز، فقط به شهر کرج خلاصه شده، شهرستان های استان البرز با همه ظرفیت های نیروی انسانی، علمی و صنعتی از این زیرساخت های فناوری بی بهره بوده ؛ بطوریکه شهرستان های اشتهارد، فردیس، نظرآباد، طالقان از زیرساخت های فناوری محروم هستند.

عباسی با اشاره به مصادیق ساختارهای فناوری گفت: وجود مراکز رشد، مراکز نوآوری، خانه های خلاق، شعبه های پارک فناوری از مصادیق ساختارهای فناوری هستند که می توانند توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از زیست بوم نوآوری و کارآفرینی را با تعامل بین مراکز علمی و دانشگاهی از یک سو و مراکز تولیدی و صنعتی از سوی دیگر شکل دهند بطوریکه این شرکت ها ایجاد ۲ هزار شغل به همراه داشته اند.

رییس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به اینکه امسال پارک علم و فناوری استان البرز پارک برتر دربین ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور شده اضافه کرد: با توجه به نزدیکی استان البرز به پایتخت و ظرفیت های صنعتی آن لازم است در حوزه فناوری اقدامات موثری داشته باشیم که دراین زمینه احداث شهرک دانش بنیان در سفر رییس جمهور به البرز مورد توجه قرار گرفت.

بازفعال سازی ۱۳۹ واحد تولیدی راکد در البرز

بخش صنعت استان البرز دارای ظرفیت های فراوانی در زمینه تولید و اشتغال است اما همین صنعت با وجود همسایگی با پایتخت و بازارهای هدف در سال های گذشته دستخوش ناملایماتی مانند تعطیلی و رکود بخشی از صنایع استان شد.

خاموشی این مراکز تولید و صنعتی افزون بر کاهش تولید و استهلاک ماشین آلات ، سبب بیکاری شمار زیادی از کارگران و سختی امور معیشتی خانواده شد و مشکلات عدیده اجتماعی نیز در فهرست پیامدهای آنها قرار گرفت.

این صنایع که به امید توسعه ، رونق تولید و اشتغالزایی پا گرفته بودند در پس برخی مشکلات مانند بدهی های بانکی ، کمبود مواد اولیه ، مالیات و سایر بدهی ها زمینگر و چه بسا تعدادی از آنها نیز اندکی پس از شروع ، غیرفعال شدند.

همچنین بخشی دیگر از پروانه ساخت نیز به دلایل مختلف مانند کمبود سرمایه نیمه کاره در شهرک های صنعتی استان رها شدند؛ پروانه هایی که با پشت سرگذاشتن پیچ و خم های فروان اداری می رفت تا به تولید برسند در نیمه راه سرنوشتی دیگری پیدا کردند.

دولت سیزدهم در ابتدای راه بخشی از برنامه خود را بر روی صنایع راکد و نیمه کاره متمرکز کرد به گونه ای که چندین واحدصنعتی پس از سال ها توقف، فعالیت دوباره اشتغال و تولید در آنها جریان گرفت و فرصت تازه ای برای عرض اندام به آنها داده شد.

افتتاح یک واحد تولیدی توسط مجتبی عبداللهی استاندار البرز

بازگشایی این واحدهای تولیدی راکد ، امید تازه ای در دل کارگران بیکار شده آنها به وجود آورد و حتی فرصتی برای جویندگان کار نیز فراهم کرد.

با این اوصاف ، استان البرز که دراین سال ها از محدودیت اراضی کشاورزی و باغی و مهمتر از همه کمبود آب و خالی شدن سفره های زیر زمینی آب مواجه است، اینک به دنبال آن است که تحولی اساسی در کشاورزی و باغداری خود ایجاد کند. مهمترین روش گذر از کشاورزی و باغداری سنتی ، توسعه کشت گلخانه ای است .
هرچند در سال های گذشته اقداماتی برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان انجام گرفته اما طرح ها و برنامه ها به گونه ای نبوده است که بتواند به تحولی اساسی بینجامد یا کشاورزان وباغداران را به سمت شیوه های نوین بکشاند.

احداث ۲۱۰ هکتار گلخانه در البرز

همزمان با روی کارآمدن دولت سیزدهم، توجه به ظرفیت های داخلی برای کاهش واردات و مشکلات بخش کشاورزی ، توسعه کشت گلخانه ای در کشور و البرز در نگاه ویژه قرار گرفت .

متولیان امر در همان ابتدای کار ، بخشی از برنامه ها را به توسعه کشت گلخانه ای در استان البرز متمرکز کردند به گونه ای که مجتبی عبداللهی استاندار البرز در نشست های مختلف به ایجاد ۲ هزار هکتار کشت گلخانه ای جدید در این استان اشاره کرد.

به گفته وی، کشاورزی البرز باید از روش های سنتی فاصله و کشاورزی سودآور و کم زیان گلخانه ای را در پیش بگیرد.

به گفته مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی البرز ابتدای از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۱۰ هکتار گلخانه ایجاد شده که ۵۰ هکتار آن در قالب ۱۲۱ واحد گلخانه ای در سال گذشته و ۱۶۰ هکتار گلخانه نیز از ابتدای سال جاری تاکنون در البرز در دست احداث قرار گرفته است.

داوود بدرزاده گفت: در ۱۶۰ هکتار گلخانه هایی که در امسال در حال ساخت است ۱۳۹ هکتار واحد گلخانه ای راه اندازی می شود که تعدادی از آن ها در قالب شهرک های گلخانه ای با وسعتی بالای پنج هکتار ایجاد می شود. وی با بیان اینکه برای بیش از ۵۰۰ هکتار پروانه تاسیس گلخانه یا صادر شده و یا در حال صدور است.

وی افزود: اکنون ۳۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی البرز به کشت گلخانه ای که بیشتر تولید گل زینتی، توت فرنگی و سبزی و صیفی هستند، اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از طرح های گلخانه ای استاندار البرز دستور ایجاد ۲ هزار هکتار گلخانه در استان را به عنوان رییس ستاد توسعه گلخانه ای البرز صادر کرد، گفت: تلاش ها براین است تا بتوانیم پروژه های گلخانه ای را در استان توسعه بدهیم .

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان البرز یکی از موانع و مشکلات بر سر راه توسعه گلخانه ها را قولنامه ای بودن اراضی کشاورزی دانست و اظهار کرد: البرز استانی متراکم است که بیشتر اراضی کشاورزی در محدوده و حریم شهری واقع شده است. وی افزود: در برنامه توسعه گلخانه ها برای تمام شهرستان ها سهمیه دیده شده است که به صورت هفتگی توسط مدیران گزارش داده می شود.

بدرزاده در خصوص اشتغال ایجاد شده در واحدهای گلخانه ای نیز گفت: در هر هکتار از گلخانه ها برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی انجام می شود.

کشاورزی البرز در کانون توجه دولت سیزدهم

«سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی نیز در نشست شورای اداری استان البرز که فروردین ماه امسال با حضور رییس جمهور برگزار شد، گفت: این استان حدود ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و بیش از یک میلیون تن محصول کشاورزی در سال دارد .

وی ادامه داد: ارزش تقریبی محصولات کشاورزی البرز سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و ۲۰۰میلیون دلار در سال صادرات دارد .

وزیر جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: این استان با تولید ۱۳.۵ تن در هکتار از نظر تولید گندم در سطح هکتار رتبه اول کشور را دارد . ساداتی نژاد بیان داشت : استان البرز در تولید گل لاله رتبه اول را دارد که ۳۰ هزار کشاورز در این استان تولید کننده مستقیم هستند ؛ چند چالش اصلی درحوزه کشاورزی این استان وجود دارد که یکی از چالش های اصلی آن تامین آب است و در این زمینه حدود ۵۰ درصد چاه های کشاورزی استان غیرمجاز می باشند که چالش بزرگی است.

وی درخصوص مصوبات سفر رئیس جمهور نیز گفت: در این سفر ۶۰۰میلیارد تومان برای حوزه کشاورزی البرز درنظر گرفته شده است؛ همچنین برای تکمیل شبکه های لایروبی ، آبیاری و مرمت شبکه های زهکشی و کانال های آبرسانی ۲۳۰میلیارد تومان پیش بینی شده است .

وزیرجهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد نهالستان توسعه باغات دیم دراراضی شیب دار و نوسازی باغات ۶۵میلیارد تومان ، همچنین برای مبارزه با ریزگرد ها و طرح های آبخیزداری ۱۷۵ میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای آبرسانی به عشایر و احداث راه های روستایی البرز ۱۵ میلیارد تومان ،صدور اسناد و رفع تداخلات کشاورزی سه میلیارد تومان، برای فعالیت های زیرساختی شهرک های گلخانه ای و کشاورزی ۷۰میلیارد تومان و درخصوص راه اندازی زیست بوم های دامپروری ۲۰میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای تولید بذور هیبریدی ۳۵ میلیارد تومان، ایجاد مرکز نگهداری بانک ژن گیاهی ایران ۳۵ میلیارد تومان و یک هزار میلیارد تومان نیز به عنوان خط اعتباری تسهیلات بانکی برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده و فرآوری محصولات کشاورزی در استان برای حضور سرمایه گذاران خصوصی در نظر گرفته شده است.

ایجاد اشتغال برای ۶۲ هزار نفر در البرز

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون بخشی از برنامه ها را به اشتغال جوانان از جمله در البرز معطوف داشته است که دراین میان می توان به اشتغالزایی برای ۶۲ هزار نفر از جویندگان کار در این استان اشاره کرد.
در این زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز از تلاش و همت والای مجموعه مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط استان در کاهش ۲ درصدی بیکاری در مقایسه با متوسط نرخ بیکاری در کشور خبر داد.

آخرین اقدامات دولت سیزدهم درباره اشتغال البرز را در این فیلم ببینید:

عبدالله دارایی گفت: از مجموع یک میلیون شغل که قرار است با هدف کاهش بیکاری تا پایان سال ۱۴۰۱ در سطح کشور ایجاد شود، تعهد استان دراین راستا ایجاد ۴۳ هزار شغل است.

وی ادامه‌ داد: بر اساس آمار ارایه شده در سامانه ملی رصد، از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۷ هزارو ۲۲۲ شغل توسط دستگاه های اجرایی البرز به ثبت رسیده است که این رقم ۸۶ درصد تعهد استان در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را در بر می گیرد.

وی افزود: برنامه ریزی ها در بستر اشتغال در البرز در مسیری هدایت شده است تا سهم استان در ایجاد ۴۳ هزار شغل تا پایان سال محقق شود.

دارایی با استناد به اعلام رسمی مرکز آمار ایران گفت: در شرایطی که متوسط کشوری نرخ بیکاری ۱۰ درصد اعلام‌شده است، در تابستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری البرز ازهشت درصد تجاوز نکرد که این مهم در ۱۲ سال گذشته و از ابتدای ارتقا البرز به استان بی نظیر بوده است.

وی کاهش نرخ بیکاری در البرز را نشانه تمرکز امکانات استان در بستر ایجاد اشتغال ذکر کرد و افزود: یکی از سیاست های بالا دستی در دولت سیزدهم ایجاد اشتغال و بستر سازی مناسب برای جذب بیکاران در بازار کار است.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون از محل اعتبارات مشمول "تبصره ۱۸"، "مشاغل خانگی" و "مشاغل روستایی" در مجموع حدود ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه و تقویت مشاغل خانگی و اشتغال روستایی در استان پرداخت شده است و این اقدام زمینه توسعه ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: امسال از محل تبصره ۱۶ نیز ۲۱ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه به البرز اختصاص یافته که پرداخت کامل این تسهیلات نیز اقدامی راهگشا در کمک به اشتغال استان را همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز