تهران ۱۲.۹۹° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
مهدی مطهرنیا،کارشناس حوزه بین الملل در گفتگو با معاصر:

رئیس جمهور در ایران هیچ گاه در جایگاه تصمیم گیرنده نبوده است

مشاهده می کنیم که به صورت علنی رئیس جمهور ایران را نادیده گرفته است مانندعدم پاسخگویی به پیام تبریک آقای احمدی نژاد در خصوص انتخابات دور دوم اوباما
کد خبر: ۵۴۷۸۰

رئیس جمهور در ایران هیچ گاه در جایگاه تصمیم گیرنده نبوده است

مهدی مطهرنیا در خصوص این‌سوال، باتوجه به درخواست کشورونزوئلا برای ایجاد طرح دوستی با کشور آمریکا آیا کشور ایالات متحده این درخواست را می پذیرد؟ گفت: رئیس جمهور ونزوئلا اخیرادر صحنه سیاسی واقع گرایانه و عملگرایانه وارد شده است ودرمصاحبه با شبکه تله سو اعلام کرده است کشورش آمادگی ایجاد روابط دوستانه با آمریکا است چه در دولت فعلی چه در دولت آتی را دارد چرا که کشورش در پی تحریم ها دچار وضعیت نابسامان اقتصادی شده است .

اما از آنجایی که آمریکا نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا قبول ندارد پس تلاش خواهد کرد که در ارتباط با مردم ونزوئلا باشد و حمایت از ونزوئلا آزاد را مورد توجه قرار دهد همچنین فراموش نکنیم که آمریکایی ها از خوانگ گوایدو حمایت کردند و او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا قبول داشتند و خواهان کناره گیری مادورو بودند.و آمریکایی ها سلامت آن انتخابات را قبول نداشتند. پس به نظر می رسد آمریکا این درخواست را نپذیرد. حال آقای مادورودر پی افزایش مشروعیت خود در ونزوئلا است در نتیجه این درخواست دوستی با آمریکا برای او یک امتیاز محسوب می شود.


کارشناس حوزه بین‌الملل در ادامه در مورد این سوال که اگر ابراهیم رییسی نیزهمانند مادورو در خواست همکاری و دوستی به کشور آمریکا بفرستند آیا امکان رد یا پذیرش آن وجود دارد؟از آنجایی که رئیس جمهور در ایران هیچ گاه در جایگاه تصمیم گیرنده در عرصه سیاست خارجی قرارنداشته است و اگر هم موضعی اتخاذ شود ایالات متحده هیچ گاه روی آن حساب باز نخواهد کردچنان که در طول چند دهه است مشاهده می کنیم که به صورت علنی رئیس جمهور ایران را نادیده گرفته است از جمله این موارد نامه نگاری اوباما با رهبرجمهوری اسلامی و همچنین عدم پاسخگویی به پیام تبریک آقای احمدی نژاد در خصوص انتخابات دور دوم اوباما و یا اینکه موضع گیری های مایک پومپئووبرایان هوک در دوره ترامپ را می توان نام برد.

از طرفی دیگر آقای رئیسی با گفتمان انقلابی که دارد هیچ گاه همچین موضعی را بیان نخواهد کرد زیرا در گفتمان انقلابی هر گونه گفت و گو و تبادل ذهنی با آمریکا را برنمی پذیرد چه برسد به اینکه بخواهد موضع سیاسی خود را اعلام کند.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز