تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

سهم مددجویان بهزیستی از رقم «مستمری» بودجه ۱۴۰۲ فعلا معلوم نیست

بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان معادل۱۲۳۰۰ میلیارد تومان جهت خدمات حمایتی و ۹۷۰۰ میلیارد تومان جهت مستمری بوده است.
کد خبر: ۵۵۴۱۸

سهم مددجویان بهزیستی از رقم «مستمری» بودجه ۱۴۰۲ فعلا معلوم نیست

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا؛ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که دولت بودجه سازمان بهزیستی را ۱۸ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده است.

 سازمان بهزیستی به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای کشور که در راستای حمایت از افراد دارای معلولیت و محروم جامعه و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیتها فعالیت می‌کند، باتوجه به گستردگی فعالیت و ماموریت‌های خود با دریافت بودجه از دولت به اقشار تحت پوشش خود کمک می‌کند.

در این راستا علیرضا انجلاسی- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت بودجه این سازمان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به ایسنا می‌گوید: پیشنهاد بودجه سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۲ معادل ۸۵ هزار میلیارد تومان (به غیر از مستمری) بوده است اما این رقم در لایحه بودجه معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان برای سازمان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۴۷ درصد رشد داشته است، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان معادل۱۲۳۰۰ میلیارد تومان جهت خدمات حمایتی و ۹۷۰۰ میلیارد تومان جهت مستمری بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه پیشنهادی دولت برای سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال جاری کاهش یافته است؟ توضیح می‌دهد: بودجه کاهش نیافته امسال رقم مستمری نهادهای حمایتی به صورت سرجمع آمده و مشخص کردن سهم فعلا امکان‌پذیر نیست. به عبارتی در مجموع می‌توان علت این تفاوت بودجه نسبت به سال جاری را در بخش بودجه مالی اداری سازمان دانست و بودجه سازمان در بخش جامعه هدف و بدون مستمری در سال ۱۴۰۱ از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲رسیده و با رشد همراه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور همچنین نزدیک کردن کمک هزینه‌های نگهداری در مراکز با قیمت تمام شده و متناسب با نرخ تورم، تحت پوشش قرار دادن افراد پشت‌نوبتی خدمات از جمله مستمری و حق پرستاری و مددکاری، تامین وسایل توانبخشی متناسب با نیاز مددجویان، تامین هزینه‌های وسایل بهداشتی افراد دارای معلولیت، کمک به امنیت غذا و تغذیه مددجویان، تلاش حداکثری جهت پیشبرد اهداف تعیین شده در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها، تلاش حداکثری جهت تامین هزینه‌های جبران خدمت کارکنان در سراسر کشور و تامین خدمات رفاهی بازنشستگان را از جمله مهمترین اولویت‌های سال ۱۴۰۲ سازمان عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که سازمان بهزیستی به تازگی اعلام کرده که ۱۳۶ هزار فرد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پشت نوبت دریافت حق پرستاری و مددکاری در خانواده و دریافت وسایل بهداشتی هستند که برای تحت پوشش قرار گرفتن و بهره‌مندی از این خدمات به ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای یکسال نیاز دارد. قابل ذکر است که اعتبار پیش بینی شده جهت سایر خدمات حمایتی سازمان بهزیستی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است؛ البته مشخص نیست که باتوجه به تورم‌، سازمان بهزیستی چه تعداد از افراد پشت‌نوبتی را می‌تواند زیر چتر حمایتی خود ببرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز