تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
ابراز ناراحتی کشورهای اروپایی از کنگره جهانی «زن» در ایران

نمایندگان زن دو کشور غربی برای حضور در کنگره زنان تهدید شدند

یکی از نتایج مهم این کنگره جهانی تشکیل «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» بود که سند تفاهم‌نامه آن هم به امضای شرکت‌کنندگان رسید.
کد خبر: ۵۶۱۹۵

نمایندگان زن دو کشور غربی برای حضور در کنگره زنان تهدید شدند

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ نمایندگان زن دو کشور هلند و آمریکا برای سفر به ایران توسط سفارتخانه یا دولت‌های خود با محدودیت و فشار مواجه شدند که اگر برای شرکت در کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار به ایران سفر کنند، اسم آنها در فهرست قرمز اضافه خواهد شد.

 یک ماه بعد از اقدام سیاسی کمیسیون مقام زنِ سازمان ملل در حذف عضویت ایران، در آخرین روزهای دی ماه پایتخت جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاسی مهم در حوزه زنان بود که بازتاب‌های بسیاری داشت.

این کنگره دو روزه با حضور زنان تاثیرگذار از ۹۰ کشور جهان با حضور ۳۰۰ مهمان خارجی از بانوان تاثیرگذار از کشورهای چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون، صربستان، ارمنستان، سوئد، بلغارستان، آفریقای جنوبی، سوریه، لبنان و روسیه در سه سطح بانوان اول و همسران روسای جمهور، وزیران، نمایندگان پارلمانی و معاونان وزرا و همچنین شخصیت‌های برتر فرهنگی، علمی و اقتصادی برگزار شد.

یکی از اتفاقات مهم این رویداد ممانعت برخی کشورهای غربی از حضور شهروندان خود در این کنگره و ممنوع کردن حضور آنها در این کنگره بین المللی بود، به طوری که برخی از اساتید دانشگاه‌های این کشور از سوی دانشگاه خود تهدید شده بودند که در صورت سفر به ایران با آنها برخورد می‌شود.

به صورت مشخص نمایندگان زن دو کشور هلند و آمریکا برای سفر به ایران توسط سفارتخانه یا دولت‌های خود با محدودیت و فشار مواجه شدند که اگر برای شرکت در کنگره بین‌المللی زنان تاثیرگذار به ایران سفر کنند، اسم آنها در فهرست قرمز اضافه خواهد شد و یا برخی از آنها توسط دانشگاه‌های محل تدریس خود تحت فشار قرار گرفتند.

البته این رویکرد نشان دهنده گستره اثرگذاری این کنگره بین‌المللی در حوزه زنان است، چراکه بعد از ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ تلاش بسیار زیادی صورت گرفت تا تصویر ایران را به شکل یک کشور سرکوبگر علیه زنان معرفی کنند در حالی که سفر ۳۰۰ نفر از زنان تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف به کشورمان این انگاره غلط را به چالش کشید و مهمانان کنگره زنان از شدت تفاوت روایت رسانه‌های غربی و حقیقت وضعیت زنان در ایران دچار تعجب و حیرت شدند.

یکی از نتایج مهم این کنگره جهانی تشکیل «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» بود که سند تفاهم‌نامه آن هم به امضای شرکت‌کنندگان رسید.

اما صبح جمعه ۳۰ دی‌ ماه هم کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار ادامه داشت و انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف از جمله همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس‌جمهور اسبق گینه، همسر رئیس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه و رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان استقبال کرد تا بدون رتوش رسانه‌های غرب صدای زنان ایرانی را بشنوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز