تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

معرفی کتاب گذر خان اثر سید محمد علی ابطحی

محمد علی ابطحی در خصوص این سوال که نام کتاب برگرفته ازچه مکانی است گفت: نام بازاچه ای درشهر قم است.
کد خبر: ۵۶۶۲۵

معرفی کتاب گذر خان اثر سید محمد علی ابطحی
به گزارش معاصر، نام این بازاچه گذر خان است و نام مدرسه ای که کنار این بازاچه قرار دارد خان است که در واقع تمام ماجراهای داستان در این مدرسه اتفاق افتاده است. ربرای نوشتن این کتاب از رمان های ایرانی و خارجی زیادی الهام گرفته ام که از ترکیب الهامات و واقعیت های دنیای روحانیت این کتاب را گردآوری کرده ام و مطالب کتاب درباره واقعیت های حوضه های علمیه آن زمان ها است.

و شخصیت اصلی کتاب جوانی است به نام ممد حسن که از دوران کودکی با پدر نابینای خود به روضه ها وجاهای مختلفی رفته است زیرا پدر او روضه خوان بوده است و شاهد ماجراها و بحران های است که بعدها با آن ها روبه رو می شود.

نویسنده کتاب در خصوص دلیل اینکه از شخصیت (زن کرد ) به عنوان مادر ممدحسن استفاده کرده است می‌گوید: اولا این زن در خانه ای روحانی به نام آیت الله بیجاری کار می کرده است که این آیت الله، کرد زبان بوده است که بعدا پدر ممد حسن نیز به آنجا می رود و با این آیت الله در ارتباط است و دوما اینکه زن کرد نماد یک شخصیت مستقل و قوی است و این نماد با شخصیت داستان همسو است.

و دلیل اینکه ممد حسن به سمت روحانیت و تحصیلات حوزوی می رود این است که تصمیم به روحانی شدن در ان زمان یک تصمیم شجاعانه ومهمی بوده است زیرا در آن زمان روحانیت فقط بهره مند شدن از لذت معنوی است و روحانیون لذت معنوی بزرگی راتجربه می کرده اند و در واقع هیچ بهره مالی مثل روحانیت اکنون وجود نداشته است .

خبرنگار:هانیه احمدی
تصویربردار و تدوینگر :امیر محمد نعمتی
سردبیر :محسن نوری

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز