تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

واردات ۵۰ هزار تن پیاز برای تنظیم بازار

گرانی برای دومین بار در نیمه دوم امسال به پیاز رسید و قیمت آن در بازار به کیلویی بیش از 30 هزار تومان افزایش یافت، اما با وجود گرانی، پیاز در میادین شهرداری تهران با قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان در حال عرضه است.
کد خبر: ۵۷۱۷۸

واردات ۵۰ هزار تن پیاز برای تنظیم بازار

دلایل اصلی گرانی فعلی پیاز، بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی کشور، کاهش تولید زمستانه و ایجاد مشکل در برداشت و حمل‌ونقل پیاز عنوان شد که موجب گردید این محصول در میادین میوه و تره‌بار با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی عرضه شود.

علاوه بر موارد فوق، قاچاق پیاز به دلیل مصرف زیاد در کشورهای همسایه نیز یکی‌دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت این محصول شده است. تولید پیاز در کشور بیش از نیاز است و معمولاً به کشورهای دیگر صادر می‌شود و این بار دولت با وضع عوارض صادراتی درصدد است تا از تداوم گرانی جلوگیری به عمل آورد. پیشتر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از وضع 180 درصد برای تعرفه پیاز به منظور جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده خبر داده و اظهار امیدواری کرد با وضع تعرفه 180 درصدی، بازار پیاز تنظیم شود و به ثبات برسد. شاهپور علایی‌مقدم همچنین به تقاضای بسیار بالا در کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس و تفاوت قیمت پیاز اشاره کرد و گفت: به دلیل تفاوت ارز این محصول به این کشورها قاچاق می‌شود. وی با بیان اینکه در زمینه تولید پیاز با مشکلی مواجه نیستیم، افزود: برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده تعرفه پیاز را 180 درصد افزایش دادیم.

حسین اصغری، مدیرکل محصولات سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی نیز در نشست خبری خود با اشاره به دلایل گرانی پیاز گفت: صادرات زیاد در شهریور، مهر و آبان و نیز بارندگی‌هایی که برداشت و انتقال محصول را به تأخیر انداخت، عامل اصلی گرانی بودند. وی تولید سالانه پیاز را بیش از ۳ میلیون تن عنوان کرد و افزود: امسال ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار پیاز برای فصل زمستان کشت شد که تولید حداقل ۸۱۰ هزارتن خواهد بود که نیاز بازار را جوابگو است. اصغری ادامه داد: تولید پیاز در پاییز امسال به ۹۰۰ هزار تن رسید که به‌دلیل آنکه قابلیت مصرف در آن مقطع را ندارد، بخشی از آن صادر و بخشی در انبارهای سنتی و سردخانه‌ها برای عرضه تدریجی نگهداری می‌شود که به معنای احتکار نیست. اما چند پرونده احتکار گزارش شده که کار قانونی برای عرضه درحال انجام است.

واردات ۵۰ هزار تن پیاز برای تنظیم بازار داخلی

دولت در شرایطی که پیاز به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین محصولات مورد استفاده خانواده‌ها با افزایش قیمت مواجه شده است، اقدام به واردات پیاز برای تعدیل قیمت‌ها کرده است. مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته از واردات نخستین محموله پیاز به کشور برای تنظیم بازار داخلی خبر داد و گفت: برای کمک به ثبات بازار پیاز قرار است 50 هزار تن از این محصول وارد کشور شود که دیروز نخستین بخش از این محموله وارد بندر جاسک شده است. امراللهی با اشاره به اینکه در میادین شهرداری تهران با همکاری تعاون روستایی بار پیاز به‌طور مستمر و با قیمت 15 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود، گفت: قیمت فعلی عرضه پیاز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین 23 تا 28 هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته 3 هزار تومان افزایش داشته است. به گفته امراللهی، پیش‌بینی می‌شود از حدود 16 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت تا پایان فروردین 1402، حدود 850 هزار تن محصول پیاز برداشت شود.

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان، پیش از این یکی از دلایل گرانی پیاز را احتکار این محصول عنوان کرده و به «ایران» گفته بود: در حدود 50 هزار تن از پیازهای تولید شده در استان‌های زنجان، اصفهان، بجنورد و کرمانشاه توسط دلالان دپو شده است تا به امید گران شدن به‌صورت قطره چکانی به بازار تزریق شوند. این افراد قبلاً پیازها را خریداری کرده و انبار نموده‌اند.

به گفته دارایی‌نژاد، احتکار پیاز باعث شده است ورودی این محصول به بازار کاهش پیدا کند و با کاهش عرضه و افزایش تقاضا قیمت به بیش از 35 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها برسد. این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمت‌ها هیچ سودی نمی‌برند و بیشترین سود ناشی از این گرانی به جیب احتکارگران می‌رود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز