تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

استعفای مکرون شایعه است؟

بسیاری از روایت‌ها نشان از آن دارند که ماکرون دیگر علاقه‌ای به امور داخلی ندارد.
کد خبر: ۵۸۳۱۵


به گزارش معاصر به نقل از ايسنا؛ نشریه انگلیسی دیلی‌تلگراف نوشت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با توجه به تضعیف جایگاه و موضعش به سبب چندین فاکتور، دورنمای خوش‌بینانه‌ای برای ادامه کارش در ریاست جمهوری برای خود متصور نبوده و احتمال استعفای او بالاست.

نشریه دیلی‌تلگراف نوشته است: تقریبا از سه ماه پیش این شایعه (قصد ماکرون برای استعفا) در پاریس منتشر شده است. و اینکه امانوئل ماکرون عدم برخورداری از اکثریت در مجلس ملی فرانسه را مایوس‌کننده می‌داند. این به مثابه تنزل جایگاه او نسبت به دوره اول ریاست جمهوی‌اش است، زمانی که حزبش دارای اکثریتی متشکل از ۳۵ کرسی بود. گفته می‌شود که رئیس جمهور فرانسه، نگاهی هم به ایده برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در فرانسه دارد.

به نوشته نشریه دیلی‌تلگراف: "مساله این طور نیست که ماکرون معتقد به امکان کسب پیروزی راحت در چنین انتخاباتی باشد؛ اتفاقا با توجه به واکنش‌ها به طرح ناشیانه اصلاحات بازنشستگی او، این امر به طور فزاینده‌ای برای او بعید شده است. مساله این است که او مانند ژنرال دوگل در سال ۱۹۶۹، ترجیح می‌دهد به جای تحمل همزیستی با نخست‌وزیر از حزب مخالف، با افتخار استعفا دهد؛ همزیستی که فرانسوا میتران در سال‌های ۱۹۸۶-۱۹۸۸ با ژاک شیراک داشت و خود شیراک هم بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ به اجبار با لیونل جوسپن سوسیالیست همراه بود.

بر اساس تئوری‌ای که مطرح شده، ماکرون به دنبال کناره‌گیری است تا جانشینش (احتمالاً مارین لوپن راست افراطی) با کشوری درگیر قطبی‌شدگی، مالیات‌های بالا، غرق در بدهی و با زیرساخت‌ها، نظام آموزشی و خدمات بهداشت و درمان ضعیف سر و کله بزند؛ کشوری که یا قادر به کاستن از سرعت ورود ناخواسته مهاجران نیست و یا نمی‌تواند مثل همسایه آلمانی خود شهروندان جدیدش را جامعه‌پذیر کند. رئیس‌جمهور فرانسه بدون تردید معتقد است که هیچ‌کس نمی‌تواند در پنج سال آینده بهتر از او عمل کند؛ او که تنها ۵۰ سال سن دارد می‌تواند در سال ۲۰۲۸ دوباره نامزد ریاست جمهوری شود چون غیبتش سبب می‌شود که دیگر محدودیت مربوط به تصدی دو دور متوالی ریاست جمهوری شاملش نشود.

نشریه دیلی‌تلگراف تصریح کرد: لازم به ذکر نیست که این تئوری تکذیب شده است. یکی به این خاطر که این شایعه بر مبنای تفسیری خوش‌بینانه از قانون اساسی است که ضرورتا باید توسط شورای قانون اساسی فرانسه تایید شود. دوم اینکه در این تئوری فرض بر این است که فرانسه پس از تجربه یک دوره ریاست جمهوری لوپن دوباره مایل به آمدن ماکرون می‌شود. برخی روایت‌ها می‌گویند که رئیس جمهور فرانسه از موفقیتش مطمئن است. روایت‌های دیگر به این نکته اشاره می‌کنند که اگر لوپن در ریاست جمهوری خوب عمل نکند، ماکرون عمدتا به عنوان مردی که کلید الیزه را به او داده است، به خاطر سپرده خواهد شد و در این حالت او (لوپن) به احتمال زیاد دوباره انتخاب خواهد شد.

از طرف دیگر بسیاری از روایت‌ها نشان از آن دارند که ماکرون دیگر علاقه‌ای به امور داخلی ندارد. سال گذشته میلادی، زمانی که او دوباره نامزد انتخابات می‌شد، آرزویش این بود که تاثیر خود را بر امور بین‌المللی بر جای بگذارد. از این رو چندین ملاقات با ولادیمیر پوتین داشت و برنامه‌های بزرگش برای اروپا را برای اولین بار در یک سخنرانی بلند بالا به سبک فیدل کاسترو در دانشگاه سوربن در سپتامبر ۲۰۱۷ بیان کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مکرون استعفا شایعه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز