تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵

از سرگیری روابط ایران و عربستان نقشه آمریکا را برهم زد

آمریکا نزدیکی روابط روسیه، چین و ایران را زیر نظر داشت و بنابراین تمام حیله گری خود را برای جدایی افکندن بین آنها و جلوگیری از تشکیل یک محور بین آنها بسیج کرد.
کد خبر: ۵۹۹۶۴

از سرگیری روابط ایران و عربستان نقشه آمریکا را برهم زد

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ عدنان علامه» نویسنده و تحلیلگر ارشد روابط بین الملل لبنانی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» گفت که آمریکا خواهان همگرایی روسیه، چین و ایران نیست و از سرگیری روابط ایران و عربستان نقشه‌های آمریکا و هم پیمانانش را برهم زد.

«عدنان علامه» نویسنده و تحلیلگر ارشد روابط بین الملل لبنانی امروز یکشنبه در گفت گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری «ایرنا» درباره توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه ها گفت: میانجیگری چین برای از سرگیری روابط ایران و عربستان یک تغییر راهبردی در موضع ریاض ایجاد کرده است. چین کشور بزرگی است و بر خلاف آمریکا که با کشورها با سیاست سلطه گری و تحمیل سیاستهای خود و باج خواهی برخورد می کند، با کشورها بر اساس احترام متقابل تعامل می کند.

وی در ادامه با یادآوری به سیاست‌ باج خواهی دونالد ترامپ رجمهوری سابق آمریکا در قبال عربستان افزود: رفتار ترامپ با عربستان به گونه ای بود که یک رهبر مافیایی با یک کشور دارای حق حاکمیت برخورد می کند و از اصطلاحات غیراخلاقی در تحمیل خواسته ها و باج خواهی های خود استفاده می کرد. ترامپ خطاب به مقامات عربستان گفت که شما فقط پول دارید و ما در ازای پرداخت پول، از شما محافظت می کنیم بنابراین [با توافق ایران و عربستان] آمریکا به ناچار بازار عربستان را از دست خواهد داد.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل لبنانی گفت: آمریکا نزدیکی روابط روسیه، چین و ایران را زیر نظر داشت و بنابراین تمام حیله گری خود را برای جدایی افکندن بین آنها و جلوگیری از تشکیل یک محور بین آنها بسیج کرد.

وی افزود: در همین راستا، آمریکا به ناتو دستور داد تا تحرکات نظامی اوکراین را در نزدیکی مرزهای روسیه به گونه‌ای انجام دهد که امنیت ملی روسیه را تهدید کند. این امر باعث شد تا ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وارد عمل شود و اتفاقات ثابت کرده است که آمریکا، ناتو و کشورهای اروپایی از طریق ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهوری اوکراین برای تحمیل شکست به مسکو با روسیه می‌جنگند.

این تحلیلگر ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: در مورد چین نیز «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به موضوع تایوان ورود کرد و نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از این جزیره دیدن کرد تا تایوان را برای تقاضای استقلال تحریک کند و چند ناو آمریکایی را نیز فرستاد تا چین را به باتلاق جنگ با تایوان بکشاند.

وی گفت: در مورد ایران، آمریکا دشمن صهیونیستی را مامور برهم زدن امنیت ایران کرد تا با تیراندازی در حرم شاهچراغ و مرکز اصفهان و ترور چند افسر در چند شهر و استفاده از پهپادهای انفجاری برای حمله به تاسیسات حیاتی و همچنین آخرین تلاش آنها که مسموم کردن دانش آموزان در مدارس بود، ماموریت خود را انجام دهد.

تحلیلگر لبنانی افزود:اقدام عربستان در برگرداندن میز روی سر آمریکا و محور وابسته به آن، باعث از دست دادن تعادل آمریکایی ها شده است زیرا از نظر سیاسی و تجاری دل کندن از عربستان برای آمریکا آسان نیست.

وی گفت: عربستان از شکست تجاوزات خود به یمن آگاه شد بنابراین از عمان خواست تا در مذاکرات مداخله و میانجیگری کند و جدیت عربستان سعودی در احیای روابط دیپلماتیک با ایران را می‌توان بر اساس ماهیت رفتارش با دولت نجات ملی یمن در صنعا و نه برعکس قضاوت کرد

علامه تصریح کرد: شعاری که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای تجاوز به یمن مطرح کرد، به بهانه حمایت از مشروعیت بود؛ در حالی که «عبد ربه منصور هادی » (رئیس جمهوری فراری یمن) است که قدرت را غصب کرد برای اینکه دوره انتخاباتی وی تنها برای یک دوره دو ساله بود و دوره او به طور قانونی تجدید و تمدید نشد.

وی افزود: عربستان و امارات از هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عنوان پوشش و بهانه ای غیرقانونی برای سرقت ثروت یمن از جمله نفت، گاز، طلا و مواد معدنی گرانبها استفاده کردند. آنها با طرح ادعای وابسته خواندن جنبش انصارالله یمن به ایران، تلاش کردند که تعصب مذهبی و ایجاد تفرقه بین مردم و تعمیق اختلافات در جامعه قبیله ای یمن را تشدید کنند.

عدنان علامه ادامه داد: اگر نیت عربستان صلح باشد، خیر آن به همه می رسد. پس [ باید دید ] آیا عربستان، خودش به آنچه ایران را به عدم مداخله در امور داخلی متعهد کرده، یکسان عمل خواهد کرد و در این خصوص معیار یکسانی برای برخورد با همه کشورهای همسایه تعیین می کند یا برای هر کشور، یک استاندارد جداگانه قرار خواهد داد که اگر چنین باشد به یقین به نفع او نخواهد بود.

وی افزود: دولت بن سلمان در سوریه، عراق، لبنان و مهمتر از همه در یمن محاسبات اشتباهی انجام داد زیرا با وجود گذشت هشت سال از تجاوز پوچ به یمن، هیچ یک از اهداف اعلام شده محقق نشده است و جنبش انصارالله نبض میدان نبرد را در دست دارد و همه اهداف راهبردی عربستان در تیرس برد موشک ها و پهپادهای دقیق آنها قرار دارد.

علامه تصریح کرد: عربستان سعودی از هدف قرار دادن پایگاه «عین الاسد» در عراق درس عبرت گرفت، زمانی که موشک های دور بُرد نقطه زن به پناهگاه های عین الاسد اصابت کرد و بر اساس اعتراف آنها در نتیجه شدت انفجار موشک ها بیش از 110 نظامی آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند و علاوه بر آنها، صدها نظامی آمریکایی در شرایط شدید روحی و روانی قرار گرفتند؛ به حدی که این موضوع بعدا" باعث افزایش میزان خودکشی در بین نظامیان آمریکایی شد که در عراق خدمت می کردند.

این تحلیلگر روابط بین الملل افزود: بنابراین عربستان سعودی و تمامی کارشناسان نظامی در کشورهای جهان موفقیت های بزرگ نیروی موشکی [ سپاه پاسداران ] در زمینه تولید موشک های نطقه زن و حتی موشک های مافوق صوت و همچنین پهپادهای دور بُرد را مشاهده کردند.

وی گفت: آمریکا بن سلمان را در شرایط بسیار حساسی قرار داد و او (بن سلمان) را راضی کرد که پدرخوانده توافقات تحقیرآمیز عادی سازی [روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی] باشد؛ مشروط بر اینکه آخرین سازشگر منطقه باشد و به او مأموریت داد که جبهه گسترده ای را علیه ایران تحت رهبری خود تشکیل دهد و همه گزارش های اطلاعاتی، عربستان سعودی را در راس حمله قریب الوقوع علیه ایران معرفی کردند. به نظر می رسد که مستشاران جدید به او (بن سلمان)‌ اشاره کرده اند که نتایج صلح با ایران صدها برابر بهتر از اعلان جنگ علیه آن است و تصمیم این بود.

این تحلیلگر روابط بین الملل گفت: آمریکا پس از رسیدن به اهدافش براحتی دست از حمایت مزدوران خود می کشد. سیاست این کشور در قبال شاه ایران، صدام، عقب نشینی تحقیرآمیز دشمن صهیونیست از لبنان در سال 2006 و خروج تحقیرآمیز تفنگداران دریایی و نیروهای ویژه آمریکا از افغانستان نمونه های بارز آن است و به زودی، زلنسکی در پی افت ذخایر راهبردی کشورهای اروپایی، شکست مفتضحانه ای را در مقابل روسیه خواهد خورد و آمریکا او را نیز رها خواهد کرد.
وی گفت: همانطور که می دانید سیاست، هنر توانایی است. بنابراین ایران در طول تاریخ خود، بدون آنچه چیزی را به دست نیاورد وارد مذاکره نشده است. پس ایرانی ها دارای پختگی، تجربه ،آرامش، شکیبایی، ایمان و قدرت منطق و هدف هستند و هیچ نیرویی در جهان نیست که آنها را شکست دهد.

علامه خاطرنشان کرد: در مذاکرات هیچ تضمینی وجود ندارد بنابراین اعلام از سرگیری روابط ایران و عربستان میز را روی سر آمریکا و کسانی که در منظومه آن قرار دارند، برگرداند و کمر آنها را شکست. پس عربستان سعودی وضعیت را به هم زد و معادلات را تغییر داد و از جنگی قریب‌الوقوع علیه ایران که آمریکا و رژیم موقت غاصب صهیونیستی برنامه‌ریزی می‌کردند، جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: می توانید از طریق بررسی اظهارات مقامات آمریکایی و رسانه های دشمن درستی گفته های من را دریابید، اما گذر زمان در مورد اینکه خروج عربستان از طرح و برنامه آمریکا اقداماتی تاکتیکی یا راهبردی بوده است، قضاوت خواهد کرد زیرا هیچ تحلیلگر منطقی نمی تواند بدون وجود داده های واضحی قضاوت کند.

علامه افزود: تصمیم عربستان برای از سرگیری روابط با ایران، ریاض را از اردوگاه آمریکا خارج کرد و اعتبار خود را نزد آنها از دست داد، اما اگر اقدام عربستان تاکتیکی و در توافق با محور آمریکا بوده باشد؛ پس ضرر آن به خودش بر می گردد و ایران در «هنر مذاکره» تجربه و مهارت‌های زیادی دارد و به متخصص راهبردی تبدیل شده‌ و در این زمینه بی همتاست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز