تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۱.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴

بیانیه مشترک روسیه و چین

بین فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، اعتماد متقابل سیاسی در حال تعمیق است، منافع مشترک در حال افزایش است، مردم نزدیکتر می‌شوند.
کد خبر: ۶۰۶۶۹

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا؛ رئیس جمهوری چین و روسیه : هیچ کشوری نباید تسلیحات اتمی را در خارج از مرزهای خود مستقر کند

 خبرگزاری تاس روز سه شنبه گفت که چین و روسیه در بیانیه ی مشترک اعلام کردند که دو کشور معتقدند هیچ قدرت اتمی نباید سلاح‌های هسته‌ای را در خارج از مرزهای خود مستقر کند.

 در این بیانیه که پس از دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین در مسکو منتشر شد آمده است: قدرت‌های هسته‌ای نباید سلاح‌های هسته‌ای خود را فراتر از سرزمین‌های ملی خود مستقر کنند و باید تمام سلاح‌های هسته‌ای مستقر در خارج را به کشور خود بازگردانند.

یک نهاد وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۱۳۹۸ سندی را منتشر و متعاقبا حذف کرد که براستقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در شش پایگاه هوایی در چند کشور اروپایی مهر تائید می‌گذارد.

در این سند عنوان شده که بمب‌های هسته‌ای ب - ۶۱ آمریکا درحال حاضر در شش پایگاه در اروپا ذخیره شده است.

این پایگاه‌ها شامل «کلین بروگل» در بلژیک، «باچل» در آلمان، «آویونو» و «گدی تور» در ایتالیا، «ولکل» در هلند و «اینجرلیک» ترکیه هستند.

احداث این پایگاه‌ها، ریشه در توافقنامه‌ای مربوط به جنگ سرد در سال‌های ۱۹۶۰ دارد.

این توافقنامه با هدف جلوگیری از تحرکات اتحاد جماهیر شوروی و متقاعد کردن کشورهای طرف این توافق به این مساله که شروع برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشورها امری لازم و ضروری نیست، منعقد شد.

بمب‌های ب – ۶۱، بمب‌هایی هستند که از قابلیت سوار شدن بر هواپیماهایی چون اف – ۱۵‌ای، اف – ۱۶ و تورنادو برخوردارند.

این بمب‌ها، مهمترین و رایج‌ترین سلاح هسته‌ای در زرادخانه اتمی آمریکا بعد از جنگ سرد هستند.

گفته می‌شود که بیش از سه هزار عدد از این بمب تولید شده و بیش از هزار عدد آن آماده استفاده هستند.

پوتین و جین پینگ عصر روز سه شنبه بعد از مذاکرات گسترده خود در کاخ کرملین بیانیه مشترکی در مورد تعمیق مشارکت همه جانبه و همکاری راهبردی امضا کردند.

پوتین مذاکرات را شی را موفقیت آمیز و سازنده عنوان کرد و گفت: ما صمیمانه از میزبانی از شی جین پینگ در روسیه خوشحالیم.

شی جین پینگ نیز در این نشست گفت که با تلاش مشترک، روابط روسیه و چین پویایی توسعه سالم و پایدار را نشان می‌دهد.

او اظهار کرد : بین فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، اعتماد متقابل سیاسی در حال تعمیق است، منافع مشترک در حال افزایش است، مردم نزدیکتر می‌شوند.

رئیس جمهوری چین افزود: همکاری در ابعاد تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، فرهنگی و بشردوستانه و نیز بین منطقه‌ای در حال توسعه است.

در ۲۰ مارس، شی جین پینگ برای گفت و گو با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر کرد. هواپیمای حامل رهبر چین در فرودگاه بین المللی ونکوا ۲ (Vnukovo-۲) به زمین نشست. او تا ۲۲ مارس (دوم فروردین) در روسیه خواهد ماند.

دو سیاستمدار یک روز قبل یک جلسه غیررسمی برگزار کرده بودند. در آن، رئیسان جمهوری فدراسیون روسیه و چین طرح پکن برای حل و فصل مناقشه در اوکراین را مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز