تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸

دبیرکل ناتو: کشورهای عضو باید بودجه دفاعی را افزایش دهند

"هزینه‌های دفاعی زیربنای همه اقدامات ما است" و "ما به سرعت دنیای خطرناکی که در آن زندگی می‌کنیم، حرکت نمی‌کنیم. "
کد خبر: ۶۰۶۷۵

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا- دبیرکل ناتو خواستار افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو این پیمان شد

 دبیرکل ناتو روز سه شنبه گفت که کشورهای عضو باید بودجه دفاعی و ارسال محموله‌های تسلیحاتی به اوکراین را افزایش دهند.

 ینس استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی در خارج از مقر این ائتلاف در بروکسل پایتخت بلژیک افزود که بسیاری از اعضای ناتو متعهد به افزایش قابل توجه در هزینه‌های دفاعی از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون این تعهدات باید به پول نقد، قراردادهای قاطع و تجهیزات تبدیل شود.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه هزینه‌های نظامی ائتلاف برای هشت سال متوالی افزایش یافت ، گفت که هزینه ها در سال گذشته ۲.۲ درصد افزایش یافته است.

وی خواستار افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو شد و ادعا کرد: "هزینه‌های دفاعی زیربنای همه اقدامات ما است" و "ما به سرعت دنیای خطرناکی که در آن زندگی می‌کنیم، حرکت نمی‌کنیم. "

بر اساس آمار ناتو، هزینه‌های نظامی این ائتلاف در سال ۲۰۲۲ حدود ۱. ۲ تریلیون دلار بود که ۸۱۶ میلیارد دلار آن فقط از سوی آمریکا تامین شد.

این آمار شامل هزینه‌های تکمیلی، مانند کمک‌های نظامی به اوکراین که سهم آمریکا در آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار است، یا موارد دیگری مانند نگهداری سلاح‌های هسته‌ای نمی‌شود.

کاخ سفید اولین بار مساله افزایش هزینه‌های نظامی ناتو را در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد و آن را "رقابت قدرت‌های بزرگ" و همچنین "رقابت راهبردی میان دولتی" با روسیه و چین نامید و گفت که آمریکا باید به سمت این راهکار حرکت کند و از جنگ با ترور که در دو دهه اول قرن بیست و یکم بر آن متمرکز شده بود, دور شود.

در حالی که واشنگتن در تحلیل‌های خود چین را به عنوان بزرگترین تهدید در درازمدت خود معرفی کرده و روسیه را تهدیدی «حاد» خوانده است، ناتو با محوریت اروپا به صراحت بر روسیه تمرکز کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز