تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
یک فعال بخش مسکن:

افزایش قیمت منتفی است

یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به گذشت بیش از دو سال رکود در این بخش مهم اقتصادی کشور، بر ضرورت رونق آن تاکید کرد و گفت: با توجه به حجم نقدینگی که در بخش مسکن وجود دارد در صورت رونق افزایش قیمت حداقل تا پایان سال جاری منتفی است.
کد خبر: ۶۱۰
اخبار معاصر:در حالی که بیش از دوسال از رکود در بازار مسکن می گذارد فعالان بازار مسکن معتقدند این رکود باید هرچه زودتر به پایان برسد تا چرخه دیگر صنایع وابسته به این بازار به حرکت در آمده و اشتغال را با خود به همراه آورد.
حسام عقبایی در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تجربه 20 ساله روند بازار مسکن ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: این تجربه بیانگر آن است که قاعدتا می بایست از رکود خارج شویم.
وی با بیان آنکه حدود یک هزار و 200 شغل وابسته به بازار مسکن است که رکود این بازار آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده، تاکید کرد: سال گذشته به دولت پیشنهاد داده ایم تا در اجرای سیاست خروج از رکود ابتدا به خروج بازار مسکن توجه کند و سپس برنامه های دیگر اجرایی گردد که مورد توجه دولت واقع نشد.
عقبایی گفت: اکنون نوبت آن است که بازار مسکن از رکود خارج شود و با خود رونق در سایر بخش هایی که به این صنعت وابسته هستند را فراهم کند تا موجب افزایش درآمد ملی شود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک نحوه خروج از رکود را مهم عنوان و تصریح کرد: برای خروج از رکود حاکم بر این بخش باید چند کار همزمان با یکدیگر انجام شود تا نتیجه ایجاد شده در همه بخش ها آثار خوب و یکسانی داشته باشد.
وی اولین گام دراین خصوص را افزایش قدرت خرید مردم و ارائه تسهیلات خرید دانست و افزود: گرچه تسهیلات بانکی برای این منظور در نظر گرفته شده اما آغاز آن از سال 1395 است و برای امسال باید کار دیگری انجام داد.
عقبایی گام دوم را توجه به بخش تولید مسکن و بخش خصوصی ارزیابی کرد و گفت: دولت باید با پرداخت تسهیلات با نرخ بازدهی کم این بخش را برای تولید مسکن تشویق کرده و به حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات ساخت بپردازد.
این کارشناس حوزه مسکن، عملیاتی شدن هرچه سریعتر برنامه جامع دولت که مانع از پراکنده کاری دستگاه های مختلف اجرایی می شود را خواستار شد و گفت: عملیاتی شدن این برنامه کمک بسیار خوبی برای سازندگان مسکن است و آنان را ازمراجعه به تصمیمات مختلف دستگاه های اجرایی معاف کرده و از یک سیاست خاص تدوین شده پیروی خواهند کرد.
وی مهمترین گام را برای رونق بازار مسکن جلوگیری از سیاست های سوداگرانه بانک ها دانست و تاکید کرد: همانگونه که دولت نیز تاکید کرده بانک ها باید از بنگاهداری خارج شوند زیرا این کار باعث خواهد شد بازار مسکن به صاحبان اصلی آن بازگشته و سیاست های سودجویانه بانک ها آرامش آن را برهم نریزند و موجب افزایش قیمت ها نشوند.
به گفته عقبایی اجرایی شدن این گام ها توام و همزمان باهم به رونق درست و منطقی بازارمسکن منجر خواهد شد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان آنکه رونق در بازارمسکن افزایش قیمت در این بخش را به دنبال نخواهد داشت، تاکید کرد: موج سرمایه گذاری سودجویانه در این بخش حضور ندارد که افزایش قیمت ایجاد کند.
یادآور می شود، رکود بازار مسکن وارد سومین فصل تابستان می شود و همچنان این بازار درگیر کاهش خرید و فروش و نبود سرمایه گذاری است به طوری که مسئولان این بخش از کاهش بیش از 70 درصدی صدور پروانه های ساختمانی خبر می دهند که این روند در سال های آینده می تواند فاصله میان عرضه و تقاضا را افزایش دهد در حالی که هم اکنون هم بازار مسکن با کمبود عرضه مواجه است.

انتهای پیام/.
انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز