تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

حاشیه‌های روز نخست سفر رئیس جمهور به سوریه

رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه در صدر هیأت سیاسی و اقتصادی و با همراهی جمعی از فعالان اقتصادی در پاسخ به دعوت رسمی بشار اسد رئیس جمهور سوریه عازم دمشق شد.
کد خبر: ۶۳۴۷۳

حاشیه‌های روز نخست سفر رئیس جمهور به سوریه

 

به گزارش معاصر به نقل از ایرنا,«آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» صبح امروز چهارشنبه در صدر هیأت بلندپایه سیاسی واقتصادی به دعوت رسمی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و با بدرقه «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای دولت عازم دمشق شد.

بدرقه رئیس جمهور و هیأت همراه

رئیس‌جمهور در مراسم بدرقه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران و خانواده شهدای مدافع حرم که به این مراسم دعوت شده بودند، این سفر را در راستای روابط راهبردی ایران و سوریه دانست و گفت: امروز بر همگان روشن شده که مواضع جمهوری اسلامی ایران بر عقلانیت، تدبیر و حقانیت و مبتنی بر مقاومت و ایستادگی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز اثبات شده که مقاومت و آنچه که جمهوری اسلامی بارها بر آن تأکید کرده یعنی ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان جواب داده است، افزود: امروز در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی به حساب می‌آید که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند و مواضع و جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی و موثر در تحولات منطقه محسوب می‌شود.

 

آیت الله رئیسی با تأکید بر تحکیم و ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با سوریه در این سفر تصریح کرد: اراده دو کشور بر توسعه روابط است و زمینه‌های بسیاری برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد. در گفت‌وگوهای خود همچنین تسریع در اجرای توافقنامه‌های میان دو کشور را دنبال می‌کنیم و مطمئن هستم که گسترش روابط میان تهران و دمشق به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز برای همه روشن شده که سوریه و حکومت قانونی آن باید بر تمام خاک این کشور حاکمیت داشته باشد و حاکمیت ارضی سوریه باید روز به روز تقویت شود، اظهار داشت: در اجلاس «روند آستانه» در تهران هم بر این قضیه تأکید کردیم و می‌کنیم که باید همه به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود. تثبیت و ارتقای امنیت در منطقه در گرو آن است که دولت سوریه بتواند حاکمیت خود را به شکل موثر بر تمام نقاط این کشور اعمال کند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید براینکه روابط امروز ایران و سوریه معمولی نیست، خاطرنشان کرد: این روابط کاملاً راهبردی است. دشمنان بسیار سعی کردند سوریه را تجزیه کرده و روابط دمشق با کشورهای منطقه را تخطئه کنند.

رئیس جمهور اضافه کرد: گروه‌های دست‌ساخته آمریکا چون داعش و دیگر گروهک‌های تکفیری، با قتل و خونریزی و بلوا در سوریه و منطقه آشوب ایجاد کرده و جنایات بسیاری کردند، اما گروه‌های مقاومت و مردم مقاوم سوریه و شخص بشار اسد و دولت سوریه نشان دادند که بنای مقاومت دارند و در مقابل هجمه‌ها مقاوم هستند.

وی تأکید کرد: حقیقتاً بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آنچه گروه‌های مقاومت، حزب‌الله لبنان، نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی در سوریه انجام دادند، نقش بسزایی در ایجاد امنیت امروز، نه فقط در سوریه بلکه در منطقه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا در منطقه گروه‌های تروریستی را ایجاد کرد و گروه‌های مقاومت و عزیزان ما از ایران، عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کردند، افزود: کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند، قهرمان مبارزه با تروریسم، حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند و باید از این بابت مقابل افکار عمومی و وجدان‌های بیدار جهان پاسخگو باشند.

حضور خانواده‌های شهدای مدافع حرم در آیین بدرقه رئیس جمهور

رئیس جمهور همچنین در گفت‌وگوی کوتاهی در جمع خانواده شهدای مدافع حرم ضمن قدردانی از رشادت‌های این شهدا و نقش پر رنگ شهیدان در پیروزی جبهه مقاومت، گفت: ان‌ شاء الله بتوانیم پرچمی را که شهدا برافراشتند، افراشته نگه داریم و سلام شما را به حضرت زینب(س) می‌رسانیمآیت‌الله رئیسی نخستین سفر خارجی خود در سال ۱۴۰۲ امروز عازم سوریه شد و در فرودگاه دمشق مورد استقبال وزیر محمدسامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه قرار گرفت و پس از آن راهی کاخ ریاست جمهوری سوریه شد تا مراسم رسمی استقبال توسط همتای سوری برگزار شود.

سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران و رؤسای دستگاه‌های دولتی و نهادها برای استقبال از رئیس جمهور در فرودگاه دمشق حاضر بودند.

 

استقبال مردمی کم‌نظیر از رئیس‌جمهور در سوریه

رئیس‌جمهور همچنین در مسیر فرودگاه تا کاخ ریاست جمهوری سوریه، مورد استقبال پرشور مردم این کشور قرار گرفت. استقبال‌کنندگان از رئیس جمهور کشورمان با در دست داشتن تصاویری از آیت‌الله رئیسی و بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به این کشور پس از ۱۳ سال بحران و جنگ، ابراز خرسندی کردند.

آیت‌الله رئیسی هم با توقف و حضوری کوتاه در مسیر، به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان مردمی پاسخ داد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

آیت‌الله رئیسی و بشار اسد پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال در کاخ ریاست جمهوری سوریه، با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

دیدار آیت‌الله رئیسی با همتای سوری در کاخ مردم

آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر گذارد.

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، به‌ حق و عادلانه بوده است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت هم کنار برادران سوری خود خواهد ماند.

سوریه محبت‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هم در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

رئیس جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.

بشار اسد تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.

در این دیدار، رؤسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تأکید کردند.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، «جواد اوجی» وزیر نفت، امیرسرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر و «محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور و نیز جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این سفر حضور دارند.

رئیس جمهور و هیأت همراه، در سفر ۲ روزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین رایزنی خواهند داشت.

علاوه بر این، رئیس جمهور در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان در زمینه‌های اقتصادی گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کند.

دیدار و گفت‌وگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه است.

تکمیل می‌شود ...

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز