تهران ۱۴.۸۴° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶

خودکفا شدن ایران در تولید انواع میوه

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ایران در تولید همه میوه‌ها خودکفا و صادرکننده است، گفت: این اتفاقات با تکیه بر دانش و نگاه دانش‌محور در بخش کشاورزی رخ داده است.
کد خبر: ۶۵۳۳۲

خودکفا شدن ایران در تولید انواع میوه

 

به گزارش معاصر,محمدمهدی برومندی روز سه شنبه در رویداد «فن‌بازار و نمایشگاه ازدیاد درختان میوه» با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جغرافیایی دنیا واقع شده تصریح کرد: با محدودیت‌های فراوان و به رقم مزیت‌ها و تنوع خوب اقلیمی بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که بخشی از این میزان برای تأمین نیازهای داخلی و بخشی نیز در سبد صادراتی کشور قرار گرفته است.

وی در این رویداد که با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، سردارفدوی جانشین فرماندهی کل سپاه، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی طهرانچی و جمعی از مسوولان دانشگاه آزاداسلامی همراه بود، افزود: این درحالیست که میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴۶ میلیون تن بود.

برومندی همچنین تصریح کرد: سالانه به صورت تقریبی ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی است که نیمی از این درآمد ارزی مربوط به حوزه باغبانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود بیش از یک میلیارد انسان گرسنه در دنیا و در معرض تهدید قرار گرفتن منابع آب‌وخاک و تغییر کاربری بخش زیادی از خاک‌های حاصلخیز دنیا و خارج شدن از چرخه تولید، موضوع تامین غذا و امینت غذایی را از جمله چالش‌ها و دغدغه‌های مهم جامعه بشری در شرایط کنونی دانست و تاکید کرد: امنیت غذایی کشور با تلاش بهره‌برداران بخش کشاورزی و همکاران در بخش وزارت جهاد کشاورزی فراهم است.

وی گفت: این اتفاقات با تکیه بر دانش و نگاه دانش‌محور در بخش کشاورزی رخ داده که مرهون بخش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بوده و تلاش‌های بی‌بدیل برای ارتقای تولید در کشور انجام داده، دانشگاه آزاد اسلامی نیز در کنار وزارت جهاد کشاورزی نقش بسیار برجسته‌ای در حوزه کشاورزی داشته است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با ارائه آماری از میزان اراضی کشاورزی باغی کشور تصریح کرد: اکنون در بخش باغبانی کشور حدود ۲۶ میلیون تن انواع محصولات باغبانی تولید می شود و سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی باغی است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد اراضی کشاورزی در اختیار بخش باغبانی و ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی کشور در اختیار حوزه باغبانی کشور است.

برومندی با بیان اینکه ایران با برخورداری از تنوع اقلیمی مناسب در ۳۲ محصول باغبانی رتبه اول تا هشتم دنیا را داراست تصریح کرد: ایران در تولید محصول زرشک، زعفران و گل محمدی رتبه اول، پسته رتبه دوم و محصولاتی مانند سیب‌درختی، خرما رتبه سوم دنیا را دراختیاردارد.

کمبود نهال و بذر مشکل اصلی حوزه باغبانی
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین یکی از مشکلات بسیار اساسی کشور در حوزه باغبانی را مربوط به کمبود نهال و بذر عنوان کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی با برنامه بدنبال ریل گذاری و ایجاد تحول جدی در حوزه باغبانی است.

برومندی با بیان اینکه، حدود ۶۰ میلیون نهال در کشور تولید شده که سه میلیون از آنها عاری از ویروس هستند، گفت:در حوزه نهال اقدامات ارزشمندی انجام شده است.

وی همچنین با بیان اینکه اکنون در زمینه بذر سبزی و سیفی بیش از ۹۰ درصد واردکننده هستیم، افزود: البته دانشگاه آزاد اسلامی واحد خراسان اصفهان برای نخستین‌بار بذر سبزی و سیفی تولید کرده و امیدواریم این فعالیت ادامه پیدا کند.

برومندی همچنین با بیان اینکه، برای تولید سبزی و سیفی کشور ۲۵ میلیارد مترمکعب آب استفاده می شود، گفت: البته می توان با انتقال سبزی و سیفی کشور به درون محیط‌های گلخانه‌ای میزان مصرف آب را به کمتر از پنج میلیارد مترمکعب کاهش داد.

سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف واردات موز می شود
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی وجود ضایعات کشاورزی را یکی دیگر از مسائل حوزه کشاورزی در ایران عنوان کرد و افزود: ایجاد باغات مدرن و تجاری در سطوح بالا از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

برومندی با بیان اینکه ایران در تولید همه میوه‌ها خودکفا و صادرکننده بوده است، گفت: البته کشور هنوز وارد کننده میوه‌های گرمسیری همچون موز، آناناس، انبه و نارگیل است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن موز به ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان وارد کشور می شود که در این راستا باید اقدام اساسی صورت گیرد زیرا با توجه ظرفیت‌های موجود در کشور می‌توانیم محصولات گرمسیزی به ویژه موز را در کشور تولید کرد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز