تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

شمار ابتلا به دیابت تا ۳۰ سال دیگر دو برابر می‌شود

در کشورهای ثروتمندی مانند آمریکا نیز موارد ابتلا در میان اقلیت‌هایی مانند سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و آسیایی‌تبارها تا یک و نیم‌درصد نسبت به سایر افراد بیش‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۶۶۸۴۴

به گزارش معاصر به نقل از دویچه وله؛ بنا بر نتایج تحقیقاتی که در مجله علمی "لانست" به چاپ رسیده، در صورتی که اقدامات پیش‌گیرانه انجام نشود شمار موارد ابتلا به بیماری دیابت تا ۳۰ سال دیگر در تمامی کشورهای جهان افزایش خواهد یافت.

لیانه اونگ (Liane Ong) از مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) که نویسنده اصلی این مقاله است هشدار می‌دهد که این بیماری می‌تواند عامل عوارضی دیگر همچون سکته‌های قلبی و مغزی باشد.

لیانه اونگ دلیل این روند به‌سرعت رو به فزونی را تغییر عادات غذایی می‌داند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت، در ۳۰ سال گذشته بسیاری از کشورها از تغذیه سنتی سرشار از میوه و سبزیجات به خوردن غذاهای آماده و فرآوری‌شده رو آورده‌اند.

علاوه بر آن، چاقی، عدم تحرک کافی، نوشیدن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار نیز مزید بر علت شده‌اند.

بنا بر این تحقیقات، با این که شمار مبتلایان به دیابت در دهه‌های آتی در تمامی کشورها افزایش خواهد یافت، اما سه‌چهارم موارد بزرگسالان مبتلا تا سال ۲۰۴۵ به کشورهایی با سطح درآمد نازل یا متوسط تعلق خواهد داشت.

در کشورهای ثروتمندی مانند آمریکا نیز موارد ابتلا در میان اقلیت‌هایی مانند سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و آسیایی‌تبارها تا یک و نیم‌درصد نسبت به سایر افراد بیش‌تر خواهد شد.

لئونارد اگده (Leonard Egede) که در نوشتن این مقاله همکاری کرده دلیل چنین تفاوتی را "نژادپرستی ساختارمند" می‌داند.

او دیابت رو به افزایش ناشی از "بی‌عدالتی" را هشداردهنده می‌داند: «ساختارهای نژادپرستانه در جامعه بر محل زندگی مردم و دسترسی آن‌ها به تعذیه سالم و تأمین بهداشت و سلامت تأثیر می‌گذارند.»


لیانه اونگ، نویسنده اصلی مقاله نیز می‌گوید که مبارزه با این بیماری نیاز به برنامه‌ریزی درازمدت، سرمایه‌گذاری‌ و توجه جهانی دارد.

بر اساس برآوردها، در حال حاضر در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و ۹۵درصد از این موارد را مبتلایان به "دیابت نوع ۲" تشکیل می‌دهند.

دیابت که به آن بیماری قند خون بالا نیز گفته می‌شود یکی از ۱۰ دلیل اصلی منجر به معلولیت یا مرگ است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز