تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
سفیر ایران در بغداد:

اگر دلارها از عراق به ایران می‌رسید اوضاع کشور خوب می‌شد

سفیر ایران در بخش دیگری گفت که بحران دلار در عراق فنی نیست بلکه سیاسی است و ایران نیز از مشکلات اقتصادی رنج می برد و اگر دلارها از عراق به ایران می‌رسید اوضاع کشور خوب می‌شد.
کد خبر: ۶۷۰۸۲


به گزارش معاصر، سفیر ایران در عراق در اظهاراتی به روابط دوجانبه تهران و بغداد و آخرین تحولات منطقه پرداخت.

 محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با حضور در برنامه «سیاسی الابعاد» که شبکه العهد آن را پخش می‌کند، گفت که روند سیاسی در بغداد پیچیده است اما سیاستمداران عراقی به مرحله پختگی رسیدند و این امر منجر به تشکیل ائتلاف «اداره دولت» شد.

او گفت: دولت عراق اکنون فعال شده است و این کشور در سایه ثبات سیاسی و امنیتی کم‌کم رو به بهبودی است. عراقی‌ها از طریق پختگی و تجربه سیاسی توان تعیین سرنوشت خود را دارند. صحبت‌ها درباره دخالت ایران در سیاست عراق و منصوب‌کردن شخصیت ‌ا تنها هیاهوی رسانه است.

آل صادق تاکید کرد: سیاست خارجی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، متعادل ‌و متوازن است و این کشور در نزدیک‌کردن رویکردهای ایران و کشورهای منطقه نقش ایفا کرد. السودانی چند دور مذاکرات ایران و عربستان را تکمیل کرد و برنامه سیاسی شفافی برای اداره دولت دارد.

سفیر ایران در بغداد خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان تا دور پنجم امنیتی بود و محمد شیاع السودانی در کنفرانس «بغداد ۲» تلاش کرد که روابط ایران و ‌کشورهای عربی از سر گرفته شود.

او در ادامه گفت: از روند سیاسی مطلعم و به مدت ۴۰ سال در پرونده عراق فعالیت داشتم. تحرکات من کم نیست اما آنها را رسانه‌ای نمی‌کنم. من در عراق به دنیا آمدم و در نجف سکونت داشتم. به ایرانی‌بودنم افتخار می‌کنم اما فضای عراق که مدت‌ها در آن زندگی کردم را دوست دارم.

آل صادق در بخش دیگری تاکید کرد: از خروج مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از روند سیاسی بسیار تاسف خوردیم. مقتدی صدر از نماد و شخصیت‌های بزرگ سیاسی است و امیدواریم که به روند سیاسی بازگردد. اگر مقتدی صدر حضور داشت بودجه عراق شش ماه به تاخیر نمی‌افتاد.

سفیر ایران در بغداد گفت: قبل از اینکه به عنوان سفیر انتخاب شوم دو بار با سید مقتدی صدر دیدار کردم. ایران و عراق اشتراکات اعتقادی، فرهنگی و تاریخی با هم دارند و علاقه ‌و محبت بین دو کشور موجود است.

او گفت: روابط مستحکمی با نسل‌های سیاسی قدیمی و جدید در عراق داریم و با «تشرینی‌های مطالبه‌گر» نه «جوکرها» نیز روابط مستحکمی داریم. برخی طرف‌ها وارد تظاهرات عراق شدند و به دنبال ثبات این کشور نبودند.

آل صادق تاکید کرد: در فینال مسابقات فوتبال ایران و عراق حضور داشتم و تعداد خیلی کمی شعارهایی علیه ایران سر دادند. برخی ها به دنبال گسترش روابط ایران و عراق نیستند.

او در بخش دیگری خاطرنشان کرد: در پیگیری پرونده مخالفان جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان موفق نبودیم. ما کمیته‌هایی برای کنترل مرزها و خلع سلاح کردن مخالفان با کردها تشکیل دادیم اما بعد از اینکه به نتیجه نرسیدیم این مساله را با بغداد مطرح کردیم و دولت السودانی برای حل این مشکل استقبال کرد و با طرف عراقی برای کنترل مرزها توافق کردیم.

آل صادق همچنین تاکید کرد که برای تبادل مجرمان و افراد تحت تعقیب با دولت السودانی به توافق رسیدیم.


سفیر ایران در بخش دیگری گفت که بحران دلار در عراق فنی نیست بلکه سیاسی است و ایران نیز از مشکلات اقتصادی رنج می برد و اگر دلارها از عراق به ایران می‌رسید اوضاع کشور خوب می‌شد.

او گفت که حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته به ۱۲ میلیارد دلار رسید. ایران واردات ناچیزی از عراق دارد و ما به دنبال توازن در مبادلات تجاری با این کشور هستیم.

سفیر ایران در ادامه گفت: عراق روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز برای استفاده در نیروگاه‌های برق وارد می‌کند، بدهی‌های وزارت برق عراق به ایران نزد یک بانک عراقی پرداخت می‌شود اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه نمی‌تواند این مبالغ را به ایران بدهد اما اکنون تلاش‌هایی برای آزادی این اموال درحال انجام است.

او در بخش دیگری به مشکلات آبی میان ایران و عراق پرداخت و گفت که ایران از کمبود آب رنج می‌برد و برخی رودخانه‌ها به طور کامل خشک شده‌اند.

آل صادق همچنین گفت که ایران و عراق برای ایجاد خط ریلی میان شلمچه و بصره اراده جدی دارند.
او در ادامه گفت‌وگوی خود تاکید کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق، در آشتی‌دادن ایران و عربستان نقش داشت.

سفیر ایران در بغداد با اشاره به اینکه در مذاکرات با سعودی‌ها بر این مساله تاکید کردیم که بحران یمن به طور داخلی حل شود خاطرنشان کرد که سعودی‌ها تشخیص دادند که اعلان بازگشت روابط تهران و ریاض در پکن باشد.

آل صادق همچنین تاکید کرد که موضع مقاومت در خصوص حضور آمریکا در عراق قدیمی بوده و جدید نیست. آن گونه که از مسئولان عراقی شنیدیم حضور بیگانه‌ها در خاک این کشور موقتی است.

او در بخش دیگری خاطرنشان کرد که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، به دنبال نزدیک‌کردن رویکردهای تهران و قاهره است.

آل صادق در پایان گفت: ایران مخالف سرمایه‌گذاری کشورهای عربی خلیج فارس در عراق نیست، ایران از گشایش روابط این کشورها با عراق خرسند است و موضع ثابت تهران مخالفت با جنگ در منطقه است.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز