تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

زاکانی: 42 کیلومتر خط مترو امسال افتتاح می‌شود

باید بتوانیم نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی با دقت داشته باشیم و با لطف الهی، گره‌های بزرگی را که غیرقبل حل است بازگشایی کنیم.
کد خبر: ۶۷۳۷۵

 

شهردار تهران از تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال خبر داد و گفت: توفیق پیدا کردیم ۱۴ کیلومتر خطوط مترو را افزایش دهیم و ۱۰ ایستگاه را افتتاح کنیم اما ۲۲ کیلومتر خط مترو جدید را در دستور کار داریم و خطوط ۴، ۶ و ۱۰ را کامل کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی امرز در نشست تخصصی حوزه حمل و نقل در پایانه فتح‌آباد اظهار کرد: امروز طبق وعده قبلی، دومین میزگرد خبری تخصصی شهرداری تهران است؛ موضوع اول ناظر به حوزه شهرسازی بود و امروز درباره حوزه حمل و نقل با هم گفتگو خواهیم کرد.

وی افزود: بزرگترین مشکل تهران، مشکل ترافیک و نظر مردم است و بعد از مشکل ترافیک‌، مشکل آلودگی هوا است. در ادامه، مردم تهران از بی‌مسکنی و بدمسکنی ناراضی هستند؛ امروز قدر و سهم ما از حوزه حمل و نقل در شهر تهران در بخش حمل و نقل عمومی 34 درصد است و 36 درصد از آن توسط خودروهای شخصی جابجایی مسافران صورت می‌پذیرد.

زاکانی گفت: در مدل‌های حمل و نقل عمومی دچار فرسودگی و یک فاصله معنادار با شرایط مطلوب هستیم.

در حوزه حمل و نقل، هزینه را سرمایه‌گذاری می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم به سرعت شرایط حمل و نقل در شهر را تغییر بدهیم و هدفگذاری ما بر این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری بتوانیم 70 درصد در حوزه حمل و نقل عمومی و 30 درصد در حوزه خودروهای شخصی به مردم خدمات ارائه بدهیم. علاوه بر این تلاشمان بر این است که سطح میزان جابجایی را کاهش بدهیم و از طریق مناسب‌سازی شهر و از طریق دسترس قرار دادن خدمات بوسیله هوشمندسازی بتوانیم میزان تردد در شهر را کاهش دهیم و خدمات را در دسترس شهروندان قرار بدهیم.

شهردار تهران افزود: نکته دیگر در کنار این تصمیم برای کاهش سفر و تقاضای آن در روز، موضوع افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از 34 درصد به 70 درصد سوق بدهیم و بخش قابل توجهی از مسافران توسط حمل و نقل عمومی جابجا بشوند و بخش بعدی سیاست ما برقی‌سازی است تا بتوانیم از این ظرفیت نیز به نحو مطلوب استفاده کنیم؛ امیدواریم بتوانیم هم مشکل ترافیک و هم آلودگی در شهر را رفع کنیم و برای این موضوع برای هر بخش از حمل و نقل یک برنامه مدون را طراحی کرده‌ایم و این برنامه مدون در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی‌بوس، تاکسی و موتورسیکلت و در بخش اسکوتور و دوچرخه یک بسته را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم به لطف الهی خاستگاهی را که دنبال می‌کنیم به نحو احسن پیش ببریم.

وی ادامه داد: پس ما سه راهبرد کلی را دنبال می‌کنیم؛ مناسب‌سازی و هوشمندسازی برای کاهش تقاضای سفر، تامین ناوگان و تسهیل قرار‌گیری برای تقاضای سفر و رفاه شهروندان و نکته سوم برقی‌سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم به لطف الهی مسیر خواست آینده شهر را در مسیر هوشمندسازی و برقی‌سازی داشته باشیم و آلودگی را کنترل کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: باید بتوانیم نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی با دقت داشته باشیم و با لطف الهی، گره‌های بزرگی را که غیرقبل حل است بازگشایی کنیم.

زاکانی تصریح کرد: بر این موضوع در هر بخشی یک برنامه‌ریزی دقیق را انجام داده‌ایم. نخستین و مهمترین بخش از کار ما توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. و همان هفت خط را در تهران تحویل گرفتیم و در این 7 خط، 53 کیلومتر خطوط تحویل مدیریت شهری فعلی شد به اضافه حدود 140 ایستگاه و کنار این حرکت ما اولویت را به هفت خط موجود دادیم چرا که برای تهران 11 خط طراحی شده است و 7 خط شروع شده بود که این 7 خط ناقص بود و طبق مطالعاتی که ما انجام دادیم اگر بتوانیم این 7 خط را تکمیل کنیم 60 درصد مطلوبیت از خطوط مترو حاصل می‌شود.

شهردار تهران گفت: طی این مدت، توفیق پیدا کردیم 14 کیلومتر خطوط مترو را افزایش دهیم و 10 ایستگاه را افتتاح کنیم اما 22 کیلومتر خط مترو جدید را در دستور کار داریم و خطوط 4، 6 و 10 را کامل کنیم و 13 ایستگاه دیگر را امسال افتتاح خواهیم کرد و در این ارتباط یک ایستگاه افتتاح شده و 12 ایستگاه دیگر را افتتاح می‌کنیم.
وی ادامه داد: 22 کیلومتر اشاره شده مربوط به خط 4 به غیر از خط پرند است و علاوه بر این، خط پرند امسال افتتاح می‌شود و توفیق پیدا می‌کنیم که راه آهن حومه‌ای را پیوسته داشته باشیم. 42 کیلومتر امسال خط مترو افتتاح می‌شود به اضافه 12 ایستگاه دیگر تا پایان سال انجام خواهد شد. امسال پایان 7 خط مترو را اعلام خواهیم کرد اما انضماماتی برای 7 خط دارد که به دنبال بخش‌های توسعه‌ای آن هستیم و امسال آن را شروع خواهیم کرد؛ امیدواریم یک 6 کیلومتر در خط جنوب و 11 کیلومتر در خط 4 و ادامه خط را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم یک زمان حداکثر دو ساله دیده شده است. پس امسال خط 7 به اتمام خواهد رسید و خطوط الحاقی به 7 خط که سه خط را در بر می‌گیرد ظرف دو سال به لطف الهی ادامه خواهیم داد.

وی افزود: 4 خط جدید را خواهیم داشت و خط 10 را شروع کردیم و بخش تونل حفاری آن در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد و خط 9 را نیز به لطف الهی هفته آینده، قرارداد و تفاهم‌نامه را خواهیم بست با این تفاوت که خط 9 یک خط دو طبقه است همچنین خط 8 و 11 را در سال آینده شروع خواهیم کرد و یک مسیری را شروع کردیم که هم خطوط فعلی را تکمیل و هم خطوط جدید را شروع کنیم. خط 10 شروع شده و خط 9 امسال و خط 8 و 11 در سال آینده آغاز خواهد شد.

وی گفت: برای نخستین بار شاهد در خدمت گرفتن یک رام قطار دی‌سی تحت عنوان دی‌سی پلاس هستیم که بازسازی اساسی شده و ارتقاء پیدا کرده و با رام قطارهای قبلی متفاوت است و هم‌اکنون دو رام قطار در فرآیند بازسازی قرار دارد و امروز شاهدیم که 6 رام قطار که وعده کرده بودیم.

زاکانی تصریح کرد: امروز از 29 رام قطار یک رام وارد مدار خواهد شد و الباقی تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهد شد. هر کدام از قطارها که بخواهیم بخریم 350 میلیارد تومان است اما ارتقاء و بازسازی آن 40 میلیارد است.

وی یادآور شد: در کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، تمام رام‌ها را که نیاز به بازسازی دارند را مورد بازسازی قرار می‌دهیم. در کنار آن دو اتفاق دیگر دنبال می‌شود ما مصوبه‌ای در سال 1395 داشتیم که مبتنی بر آن مصوبه 630 دستگاه واگن بنا بود برای شهر تهران در نظر گرفته شود که این تعداد واگن از سال 95 مانده بود و ما توفیق پیدا کردیم در سال گذشته با سازمان مدیریت تفاهمنامه امضا کنیم و امروز دولت تعهدات خود را نسبت به ما کاملا انجام داده و 15 درصد مقدمه پرداخت شرکت خارجی به ما تسهیلات و امکانات داده است و در یک بازه زمانی دو ماهه این پول به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد و امیدواریم که شرکت خارجی که اعلام کرده بالای 700 واگن وارد تهران شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز