تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷

وزیر امور خارجه وارد باکو شد

وزیر امورخارجه که برای حضور در اجلاس وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد عازم جمهوری آذربایجان شده بود، لحظاتی پیش وارد باکو شد.
کد خبر: ۶۷۴۹۴

 

به گزارش معاصر، حسین امیرعبداللهیان عصر سه شنبه تهران را به مقصد پایتخت جمهوری آذربایجان ترک کرد.

اجلاس جنبش عدم تعهد ۱۴ و ۱۵ تیرماه( ۵ و ۶ جولای) با حضور وزرای امور خارجه و نمایندگان سران کشورهای عضو با عنوان  «جنبش عدم تعهد، متحد و استوار در مواجهه با چالش های نوظهور» در مرکز همایش های شهر باکو برگزار خواهد شود. 

طبق برنامه ریزی انجام شده، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد و در حاشیه اجلاس در نشست های کمیته فلسطین، جنبش عدم تعهد و نشست گروه دوستان منشور شرکت خواهد کرد. 

اجلاس جنبش عدم تعهد با توجه به حضور مقامات و نمایندگان کشورهای مختلف بزرگترین مجمع جهانی پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بوده و از اهمیت خاص بین المللی برخوردار است.

در این اجلاس قرار است برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرارگیرد.

جنبش عدم متعهد سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد و شامل کشورهایی است که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت جهانی (آمریکا و شوروی) وابستگی و تعهدی نداشته و به عبارتی در جبهه کمونیسم یا سرمایه‌داری نیستند.

این سازمان پس از جنگ سرد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است و ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۲۱ کشور نیز به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران، آفریقای جنوبی، جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان، سنگاپور، کویت، کره شمالی و جنوبی، فلسطین، عربستان سعودی، عمان، عراق، مالزی، نیجریه، نیکاراگوئه، ونزوئلا، هند و یمن از جمله ۱۲۰ کشور عضو این اجلاس هستند.

آرژانتین، ارمنستان، برزیل، چین، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، السالوادور، قزاقستان، قرقیزستان، مکزیک، مونته‌نگرو، هلند، پاراگوئه، لهستان، روسیه، صربستان، تاجیکستان، اوکراین، اروگوئه و بوسنی و هرزگوین نیز به عنوان کشورهای ناظر در این اجلاس مطرح هستند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز