تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
غریب آبادی:

۲۰ کشور خارجی در ناآرامی‌های پائیز ۱۴۰۱ دخیل بودند

تروریست‌ها نیز وارد صحنه شدند و نزدیک به ۱۰۰ نفر از افراد وابسته به گروهک‌های تروریستی، عمدتا از منافقین، دستگیر شدند.
کد خبر: ۶۷۵۳۱

 

به گزارش معاصر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه (14 تیرماه) در اجلاس پنجاه و سوم شورای حقوق بشر با بیان اینکه باید امروز صدای کسانی باشیم که صدایشان توسط سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری شنیده نمی‌شود، اتفاقات روزهای اخیر در کشور فرانسه را مورد اشاره قرار داد و گفت: فرانسه این روزها شاهد استفاده از زور افراطی علیه معترضان مسالمت‌آمیز، بازداشت‌های وسیع خودسرانه و ایجاد محدودیت‌های گسترده علیه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است.


به گزارش معاصر؛ پلیس فرانسه برای سرکوب اعتراضات به پلیس رژیم کودک‌کش صهیونیستی اسرائیل متوسل می‌شود

وی ادامه داد: والدین نوجوانان درصورت حضور فرزندانشان در تجمعات، تهدید به دو سال حبس و یا 30 هزار یورو جریمه شده‌اند! این در حالی است که این کشور نه با دخالت خارجی مواجه بوده و نه با تحریک رسانه‌ها برای حضور مردم در خیابان‌ها، مردم هم سلاحی در دست نداشته و بدنبال براندازی نیز نیستند؛ اما پلیس فرانسه برای سرکوب اعتراضات حتی به پلیس رژیم آپارتاید و کودک‌کش صهیونیستی اسرائیل نیز متوسل می‌شود.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه جا داشت امروز اجلاس اضطراری شورای حقوق بشر برای بررسی وضعیت فرانسه تشکیل می‌شد، از رفتارهای دوگانه و ریاکارانه‌ای که بر سازوکارهای حقوق بشری حاکم شده و مدعیان حقوق بشر، تعمداً سکوت کرده‌اند، ابراز تاسف کرد.

برخی مصادیق نقض حقوق زنان در کشورهای غربی و به اصطلاح مدعی حقوق بشر

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با یادآوری رفتارهای دوگانه کشورهای غربی در مواجهه با حقوق بشر، خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که در ماه نوامبر، چند کشور غربی به بهانه نقض حقوق زنان و کودکان در جریان اغتشاشات پاییز گذشته در ایران، اجلاس اضطراری شورا را تشکیل داده و هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب ایجاد کردند!

وی با طرح این سئوال که آیا واقعاً این کشورها دلشان به حال زنان و کودکان می‌سوزد، به برخی مصادیق نقض حقوق زنان در کشورهای غربی و به اصطلاح مدعی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: در آلمان به ‌طور متوسط هر روز یک زن به قتل می‌رسد و در هر ساعت، ۱۵ زن مورد خشونت خانگی یا جنسی قرار می‌گیرند و یک زن از هر سه زن از سن ۱۵ سالگی خشونت فیزیک و یا جنسی را تجربه می‌کند. شکاف دستمزد جنسیتی در آلمان ۱۸ درصد است و زنان، اکثریت افرادی را تشکیل می‌دهند که در دوران پیری، فقر را تجربه می‌کنند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه یادآور شد: در آمریکا ۱۸۰۰ زن در هر سال به قتل می‌رسند، در هر 98 ثانیه یک زن مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرد که در هر 8 دقیقه یک نفر از قربانیان کودک است. یک سوم زنان زندانی در جهان یعنی بیش از ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا هستند. بیش از ۷۰ درصد زنان در معرض خشونت جسمی یا جنسی قرار گرفته‌اند. حقوق زنان در شرایط مشابه ۷۷ درصد مردان است که این رقم برای آفریقایی‌تبارها حدود ۶۴ درصد است.

وی گریزی هم به وضعیت انگلیس زد و گفت: در انگلیس، هر سال بیش از 130 زن به قتل می‌رسند. 35 هزار زن سالانه مورد تجاوز قرار می‌گیرند. ۴۳۳ هزار زن در سال با خشونت‌های جنسی مواجه می‌شوند. 6/1 میلیون اقدام خشونت‌آمیز سالانه علیه دختران و زنان انجام می‌شود. در سال 2022، بیش از ۵۵۸۳ زن بخاطر بدهی و مشکلات مسکن و هزینه‌های بالای زندگی دست به خودکشی زنده‌اند.

غریب آبادی افزود: در فرانسه، هر سال بیش از 110 زن به قتل می‌رسند. بیش از 200 هزار خشونت خانگی در سال به ثبت می‌رسد که ۸۷ درصد قربانیان، زن هستند. از هر سه زن یک زن مورد خشونت قرار می‌گیرد و از هر پنج زن، یک زن قربانی آزار جنسی در محل کار خود است.

اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم ایران جنایت علیه بشریت است

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با مروری بر جنایات این کشورها علیه مردم ایران، تصریح کرد: این وضیعت را به جنایات این کشورها علیه مردم، شامل زنان و کودکان ایرانی اضافه کنید که از طریق کمک ۸۵ شرکت آلمانی، ۱۹ شرکت فرانسوی، ۱۸ شرکت انگلیسی و ۱۸ شرکت آمریکائی، علاوه بر شرکت‌هایی از هلند و ...، به تجهیز رژیم صدام به سلاح کشتار جمعی شیمیایی که منجر به شهادت ۱۳ هزار و مسمومیت بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی بی‌گناه شد، اقدام کردند.

وی اعمال و یا اجرای تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه یکجانبه از سوی این کشورها علیه مردم ایران را که موجب درد و رنج زنان و کودکان شده، جنایت علیه بشریت عنوان کرد.

آیا تا به حال شورای حقوق بشر توانسته است به وضعیت اسفناک زنان و کودکان در کشورهای مدعی حقوق بشر بپردازد

غریب آبادی خطاب به حضار در این نشست و سازمان‌های مردم نهاد با طرح این پرسش که، آیا این کشورها صلاحیت دارند در مورد حقوق زنان و کودکان در ایران که خود قربانی جنایات این کشورها هستند، صحبت کنند و ژست مدعی حقوق بشر بگیرند؟ عملکرد شورای حقوق بشر را مورد سئوال قرار داد و تصریح کرد: آیا تا به حال شورای حقوق بشر توانسته است به وضعیت اسفناک زنان و کودکان در این کشورها بپردازد؟!

وی ادامه داد: در سال تجمعات متعددی در ایران، حتی بدون مجوز، برگزار می‌شوند و از حمایت ماموران مجری قانون نیز برخوردارند، ولی وضعیتی که ایران در پاییز سال گذشته با آن مواجه شد، تجمعات ساده و مسالمت‌آمیز نبود.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در جریان اغتشاشات، سرویس‌های اطلاعاتی ۲۰ کشور خارجی در دامن زدن به ناآرامی‌ها دخیل بودند. تروریست‌ها نیز وارد صحنه شدند و نزدیک به ۱۰۰ نفر از افراد وابسته به گروهک‌های تروریستی، عمدتا از منافقین، دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۳۰۰ سلاح جنگی و شورشی در جریان اغتشاشات کشف شد، ادامه داد: تروریست‌ها فقط طی سه روز در آبان ماه بیش از ۲۰ نفر از مردم و نیروهای مجری قانون را به شهادت رساندند. در طول سه ماه اغتشاشات بیش از ۷۵ نفر از نیروهای مجری قانون و مردم از سوی اغتشاشگران به شهادت رسیدند و بیش از 7هزار نفر از نیروهای مجری قانون نیز مصدوم شدند. همچنین بیش از ۲هزار و ۱۰۰ مکان و اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال توسط اغتشاشگران تخریب شدند.
طراحی جامع اغتشاشات در اتاق فکر کشورهای غربی انجام شد


این مسئول قوه قضائیه با اشاره به زوایای پشت پرده ناآرامی‌های سال گذشته در ایران، گفت: طراحی جامع اغتشاشات در اتاق فکر کشورهای غربی انجام و با پشتیانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای گسترده سرویس‌های امنیتی غرب اجرا شد.

وی با بیان اینکه دخالت خارجی‌ها، تحریک رسانه‌های ضدایرانی، ورود تروریست‌ها و سلاح‌های جنگی به تجمعات، صحنه را به اغتشاشات تمام‌عیار تبدیل کرد، یادآور شد: در راستای پروژه کشته‌سازی، برخی دیگر از مردم بی‌گناه نیز جان خود را از دست دادند.

در جریان اغتشاشات، اینستاگرام به آموزش نحوه ساخت بمب دودزا و کوکتل‌مولوتف و تبلیغ برای فروش انواع سلاح‌های گرم پرداخت

غریب آبادی با اشاره به استفاده دشمن از پلتفرم‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تشدید ناآرامی‌ها، بیان کرد: در جریان اغتشاشات، اینستاگرام به آموزش نحوه ساخت بمب دودزا و کوکتل‌مولوتف و تبلیغ برای فروش انواع سلاح‌های گرم پرداخت و ظرفیت خود را در اختیار گروه‌های تروریست و خشونت‌طلب قرار داد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با یادآوری این نکته که این پلتفرم از حذف پیش از ۳ میلیون پست مربوط به معامله سلاح جنگی، بر اساسی درخواست رسمی ایران، خودداری کرد، گفت: این اقدام در حالی صورت گرفته که اینستاگرام به بهانه ترویج خشونت تاکنون میلیون‌ها صفحه و پست حاوی نام یا تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی را که به دست رژیم آمریکا ترور شد، بسته است.

وی به تبیین عملکرد شبکه اجتماعی توییتر هم پرداخت و ادامه داد: توییتر فقط در یک ماه اول اغتشاشات، بیش از ۵۰ هزار کاربر جدید فارسی‌زبان با هویت‌های جعلی ایجاد کرد تا علیه ایران فعالیت کنند.

غریب آبادی تصریح کرد: از سوی دیگر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان ضدایرانی مستقر در لندن مانند ایران‌اینترنشنال، بی‌.بی‌.سی فارسی و من‌وتو، ضمن اینکه ظرفیت‌های خود را در اختیار تروریست‌های شناخته‌شده برای مصاحبه گذاشتند، بخش اعظمی از برنامه‌های خود را نیز به ترویج خشونت و جنایت، آموزش تخریب اموال و اماکن عمومی و خصوصی و بستن خیابان‌ها، آموزش حمله و ضرب‌وشتم پلیس و آموزش توهین و تهدید اختصاص دادند.

انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر پیرامون حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

وی سکوت مدعیان حقوق بشر پیرامون حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: در حالی که سازوکارهای حقوق بشری بین‌المللی و برخی کشورها و رسانه‌های وابسته به آن‌ها از اغتشاشگران حمایت می‌کردند، اما همگی در برابر حادثه تروریستی 4 آبان 1401 در یک مکان مذهبی در شهر شیراز که منجر به شهادت 15 نفر از جمله چند زن و کودک و مجروحیت بیش از 30 نفر گردید، عامدانه سکوت اختیار کردند.

این مسئول عالی قضایی در عین حال تصریح کرد که با وجود خشونت‌های بالا توسط اغتشاشگران، دسترسی مردم به اینترنت هیچ‌گاه مسدود نشد و تمامی پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی (بجز اینستاگرام و واتساپ) بدون هیچگونه محدودیتی در دسترس عموم قرار داشتند.

غریب آبادی سیاست جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اغتشاشات را استفاده حداقلی از اختیارات قانونی نیروهای مجری قانون، حتی در برابر اغتشاشگران عنوان کرد و گفت: به همین دلیل خود متحمل بیشترین آسیب و خسارت شد.

وی عفو مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: با این وجود، به دنبال عفو ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب اسلامی متعاقب پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، تقریباً تمامی متهمین و محکومین، چه آنان که در بازداشت بودند و یا آن که تحت قرارهای مختلف آزاد بودند، بجز تعداد انگشت‌شماری از آنان که جرائم خشنی انجام داده‌اند، مورد عفو قرار گرفتند.

ایجاد سازوکار هیات حقیقت‌ یاب با وجود مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران اقدامی سیاسی و البته بلاوجه است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: همچنین برای شناسایی و رسیدگی به تمامی آسیب‌های مادی و جانی به شهروندان و نیروهای مجری قانون، دریافت و بررسی شکایات آسیب دیدگان و مصدومین و بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یادشده، کمیته‌ای مستقل و حرفه‌ای از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردید.

وی در بخش پایانی اظهاراتش با بیان اینکه حمایت و ارتقای حقوق بشر، مسئولیت انحصاری دولت‌هاست، ایجاد سازوکار هیات حقیقت‌ یاب با وجود مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران را اقدامی سیاسی و البته بلاوجه دانست.

همان کشورهایی که خود موجد اغتشاشات در ایران بودند بانی ایجاد چنین سازوکاری شدند

غریب آبادی یادآور شد: همان کشورهایی که خود موجد اغتشاشات در ایران بودند و البته متعاقباً به شرایط مشابهی گرفتار شدند، بانی ایجاد چنین سازوکاری شده‌اند!

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه توطئه‌های طراحی‌شده علیه ایران، بدلیل حمایت گسترده مردمی از نظام و کنترل سریع اوضاع و آرام شدن فضا و ناامید شدن کشورهایی که سعی کردند بطور شتاب زده‌ای فضای بین‌المللی را علیه ایران متشنج کنند، با شکست مواجه شد، ابراز امیدواری کرد که این کشورها به سمت واقع‌بینی و اصلاح سیاست‌ها و رویه‌های غلط خود سوق داده شوند

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز