تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶

یک کارشناس: سازمان شانگهای نظام تک قطبی را به چالش می‌کشد

یکی دیگر از امکاناتی که برای ایران در این زمینه فراهم می‌شود تثبیت جایگاه ترانزیتی ایران در بین اعضای همکاری شانگهای است.
کد خبر: ۶۷۶۰۵


به گزارش معاصر؛ یک کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای، گفت: این سازمان نظام تک قطبی در عرصه جهانی را به چالش کشیده ولی نمی‌توان آن را یک سازمان ضد امپریالیستی دانست.

مهدی خورسند با بیان اینکه روز سه‌شنبه در بیست و سومین نشست سران شانگهای به صورت رسمی عضویت دائم ایران در این سازمان بین‌المللی اعلام شد، گفت: از چند سال پیش ایران درخواست عضویت دائم در این سازمان را ارائه کرده بود و اکنون با پایان مراحل اداری و طی کردن قوانین و مقررات داخلی این سازمان به عضویت دائم آن درآمده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که ما عضو ناظر این سازمان بودیم در تصمیم گیری‌های نهایی و همچنین تدوین بیانیه‌ای از سوی این سازمان دخالتی نداشتیم، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه به عضویت دائم این سازمان درآمدیم می‌توانیم از خیلی از مواهب و فرصت‌ها که برای اعضای دائمی این سازمان وجود دارد استفاده کنیم. مثلا این سازمان در حوزه امنیتی برای اعضای خود پشتیبانی‌هایی قائل است و در حوزه‌های اقتصادی دستورالعمل‌های خوبی برای حمایت‌های اقتصادی از اعضای خود دارد و ما می‌توانیم با عضویت دائم در این سازمان از این امکانات استفاده کنیم.

خورسند با اشاره به عضویت دو کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه و چین) در این سازمان تصریح کرد: کشورهایی همچون روسیه، هند و چین در عرصه بین‌المللی دارای جایگاه قابل توجهی هستند و با توجه به این موضوع عضویت در این سازمان می‌تواند وزن سیاسی و اقتصادی کشور را بالا ببرد و جایگاه استراتژیک ایران را افزایش دهد.

این کارشناس مسائل شرق آسیا با بیان اینکه ما با در هم تنیدگی اقتصادی با کشورهای این سازمان می‌توانیم منافع خوبی را در این حوزه به دست آوریم و از دیگر سو وزن سیاسی و امنیت در کشور را افزایش دهیم، گفت: یکی دیگر از امکاناتی که برای ایران در این زمینه فراهم می‌شود تثبیت جایگاه ترانزیتی ایران در بین اعضای همکاری شانگهای است.

وی با اشاره به طرح‌های چین، هند و روسیه در حوزه ترانزیتی و کریدور افزود: این طرح‌ها به نوعی به ژئوپلیتیک ایران گره می‌خورد و این امتیاز بالایی برای ایران دارد.

وی با بیان اینکه با عضویت ایران در این سازمان بین‌المللی و در هم تنیدگی اقتصادی با این کشورها دیگر ایران مجبور نیست به تنهایی هزینه در نظام بین‌الملل بپردازد و هزینه موضع‌گیری کشورهای غربی علیه ایران بالا می‌رود، گفت: برخی از کارشناسان در مورد پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای نگاه صفر و صدی دارند. در حالیکه ما باید نگاه منطقی داشته باشیم و از دستاوردهای پیوستن به این سازمان به نحو مناسب استفاده کنیم.

خورسند تاکید کرد: برخی در کشور فکر می‌کنند که سازمان شانگهای یک سازمان ضد امپریالیستی است در حالیکه نباید به این سازمان نگاه ایدئولوژیک داشت. سازمان شانگهای، سازمانی است که نظام تک قطبی را به چالش می‌کشد، دنبال چند جانبه گرایی است ولی ضد امپریالیست نیست و نمی‌توان آن را دشمن آمریکا عنوان کرد.

خورسند افزود: از دیگر سو باید توجه داشت که به غیر از چین، هند و روسیه اقتصادی دیگر کشورهای این سازمان مولد نیستند ولی همانطور که گفتم در قالب تثبیت جایگاه ترانزیتی ایران و توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای عضو، پیوستن به این سازمان برای ما آورده دارد.

وی همچنین تصریح کرد : این همکاری‌ها باعث می‌شود که ما به حوزه تمدنی ایران برگردیم، چرا که مناطقی چون آسیای مرکزی و قفقاز حوزه تمدنی ما هستند و با عضویت در این سازمان ارتباط ما با این حوزه تمدنی افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز