تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

وزیر ارتباطات: ۶۰ سایت اینترنت نسل پنجم راه اندازی شد

ساز وکار‌های مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌هایی که آمریکایی‌ها تحریم کردند طراحی شده است.
کد خبر: ۶۸۲۴۸

به گزارش معاصر؛  عضو کابینه دولت سیزدهم، گفت: ساز وکار‌های مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌هایی که آمریکایی‌ها تحریم کردند طراحی شده است.


عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۷ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور ضمن عرض ادب و احترام خدمت نمایندگان و همچنین عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام ماه محرم، گفت: از ریاست مجلس و هیات رئیسه و نمایندگان عزیز کسب اجازه می‌کنم در بخش نخست عرایضم یک نماهنگ ۴ دقیقه از گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در ۲۲ ماه گذشته تهیه شده و پخش خواهد شد که بخشی از سوالات مطرح شده و سوال مدنظر هم در این نماهنگ پاسخ داده شده است و بعد از آن نیز در بخش دوم عرایضم را با جزئیات بیشتر بیان خواهم کرد.

وی افزود: همانطور که دوستان مستحضر هستند از کابل‌ها و فیبر‌هایی که در اعماق خلیج همیشه فارس و دریای عمان کشیده شده و همچنین حوزه فضایی ماموریت ما است به همین سبب نیز اسم این نماهنگ از کف اقیانوس تا اوج آسمان نامیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در نخستین بخش تصاویر بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاورد‌های وزارت ارتباطات را ملاحظه می‌فرمایید، ما برای اولین بار جزایر خلیج فارس را با فیبر نوری در ۲ ماه قبل به سرزمین مادری متصل کردیم بیش از ۱۵۰ کیلومتر کابل کشی در زیر دریا انجام شد و الحمدالله در حال حاضر نیز سرعت دسترسی به اینترنت در این جزایر برای مردم عزیزمان افزایش پیدا کرده است و ارتباطات پایدار شد و این مهم نیز برای اولین بار توسط شرکت‌های ایرانی انجام گرفته است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: ۶۰ سایت نسل پنجم در این مدت راه اندازی شده که در تصاویر ملاحظه می‌فرمایید و برای اولین بار رکورد ۶.۵ ترابایت در ثانیه برای ترافیک داخل شکسته شد که حاصل استفاده مردم از سکو‌های داخل در یک سال گذشته است، ساز وکار‌های مختلفی را برای دور زدن دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌هایی که آمریکایی‌ها تحریم کردند طراحی شده است.


زارع پور عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار سایت و سرویس‌های پرکاربرد را برای IP‌های ایران ممنوع کردند که ما سازوکاری را طراحی کردیم تا برنامه نویسان و نخبگان بتوانند از این سرویس‌ها بدون نیاز به ابزار‌های فیلترشکن استفاده کنند.

زارع‌پور گفت: برای کاهش کینگ و تأخیر بازی‌های رایانه‌ای ویژه گیمر‌ها راه‌اندازی شد، الان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی مورد اقبال قرار گرفته و بیش از ۴۰ میلیون نفر در ماه از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند که تمام زیرساخت‌های آن را وزارت ارتباطات تأمین کرده است و اتصال متقابل را راه‌اندازی کردیم. پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد ابتدای دولت به ۶۲ درصد رسیده است. در یک دهه گذشته حدود ۲۳ درصد و در طی کمتر از دو سال ۱.۵ برابر آن مدت کار شده است و الان به این عدد رسیده است. خدمتی را برای اینترنت سالم برای کودکان و نوجوانان راه اندازی کردیم. شرکت ملی پست قریب به ۳۵۰ میلیون مرسوله را در اقصی نقاط کشور جابه‌جا کرده است و بخش‌های گوناگون دیگر مانند پست بانک با بیش از ۶۰۰ باجه جدید در روستا‌ها راه‌اندازی کردیم. ۴۳۰۰ روستا در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور به شبکه ملی اطلاعات وصل شدند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی شده که بیش از ۱۵ میلیون نفر کاربر فعال دارد و بیش از ۳ هزار خدمات دولتی از این طریق به مردم عزیزمان از یک درگاه واحد ارائه می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پروژه فیبرنوری در حوزه کسب و کار‌ها را شروع کردیم که در یکصد شهر کار‌های عملیاتی شروع شده و دنبال این هستیم که تا پایان امسال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گیرند و در حال حاضر ۳.۵ میلیون نفر خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند که این عدد باید به ۸ میلیون نفر برسد.

وی بیان کرد: سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی در این مدت از ۶.۴ درصد به ۷.۵ درصد رسیده و نقطه پایانی حوزه فضایی است که کار مشترک ما و دستگاه‌های لشکری و کشوری است که الحمدالله ما رکورد تعداد پرتاب فضایی را ۷ پرتاب طی این ۲۲ ماه داشتیم که ماهواره‌های عملیاتی متعددی داشتیم که برای اولین بار جمهوری اسلامی به تصاویر ماهواره‌ای با دقت یک متر رنگی دسترسی دارد و حرم حضرت امیرالمومنین (ع) نیز با ماهواره خیام تصویربرداری شده و تصویر مدینه منوره و مکه مکرمه نیز انجام شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: تا آنجایی که از دستمان برآمده است همان‌طور که تعهد داده بودیم کار کردیم و الحمدالله دستاورد‌های خوبی حاصل شده است، اما در بعضی حوزه‌ها متأسفانه آمار‌هایی که از گذشته ارائه شده بود، آمار‌های درستی نبود.


زارع‌پور یادآور شد: در جلسات رأی اعتماد و کمیسیون عرض کرده بودم که تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه متصل می‌کنیم، اما آمار رسمی که وزارت ارتباطات در آن موقع ارائه کرده بود این بود که ۹۰ درصد روستا‌ها به شبکه متصل هستند و ما در بررسی‌هایی که یک ماه اول داشتیم و در جلساتی که با شما دوستان عزیز برگزار کردیم؛ متوجه شدم که این آمار، آمار دقیقی نیست و حدود ۷۹ الی ۸۰ درصد متصل هستند. این ۱۰ درصد یعنی ۴ هزار روستا به آمار اضافه شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بنده خود را برای ۳۵۰۰ روستا آماده کرده بودم، اما تبدیل شد به ۷۵۰۰ الی ۷۶۰۰ روستا و الان که در خدمت شما هستم بیش از ۴۳۰۰ روستا به شبکه متصل شده‌اند و ان‌شاء الله در محضر شما قول می‌دهم که تا پایان سال هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری نخواهد بود که دسترسی پرسرعت به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات نداشته باشند.

وی گفت: در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطات در هر ۴ لایه کار‌های بزرگی صورت گرفته است، اکنون پروژه بزرگ فیبر نوری کسب و کار‌ها را در حال انجام است که این کار باید ۱۰ سال قبل انجام می‌شد، اما به دلیل سختی کار و به دلایل مختلف متأسفانه پشت گوش انداخته شد و آن را شروع کردیم و در حال حاضر نیز بیش از ۳.۵ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در یکصد شهر کار در حال انجام است و در همه استان‌ها ما اپراتور دوم مشخص کردیم و تنها به شرکت مخابرات ایران بسنده نکردیم که انحصار ایجاد نشود و در بعضی جا‌ها سرویس خوبی به مردم ارائه نمی‌دهد و همه دوستانی که با بنده ملاقات داشتید از عملکرد شرکت مخابرات ناراضی بودید و ما برای این شرکت رقیب درست کردیم. در همین استان کرمان اپراتور دوم را معرفی کردیم و اکنون نیز در حال انجام کار است و شبانه‌روزی در یکصد شهر عملیات فیبرکشی و حفاری شروع شده و این کاری که در کشور‌های دیگر ۷ الی ۸ سال طول کشیده است، تا پایان دولت ۸۰ درصد خانوار‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهیم و یک کار بسیار بزرگی که زیرساخت توسعه کشور در ۳ الی ۴ دهه آینده خواهد بود.

زارع‌پور ادامه داد: در حوزه ارتباطات روستایی آماری که پیش از این ارائه شده بود، آمار دقیقی نبود، اما ما کار را با سرعت شروع کردیم با وجود اینکه دو برابر آنچه که انتظار داشتیم پیش روی ما بود. بنده با علم به اینکه در بعضی از استان‌ها مخصوصاً کرمان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و مناطق سخت و کوهستانی عقب‌ماندگی وجود داشت و مورد غفلت واقع شده بود، اما در این مدت بیش از ۷۰۰ سایت جدید و روستای جدید در سیستان و بلوچستان و بیش از ۳۳۰ روستای جدید در استان کرمان و استان‌هایی بودند که عقب‌ماندگی داشتند. بنده خودم را وزیر همه جای کشور می‌دانم و حتی بعضاً در حوزه انتخابیه‌ای که مربوط به استان خودم است کار را نگه داشتم، چون بالای میانگین کشوری بودند و اعلام کردم اول همه جای کشور را به میانگین کشوری برسانیم و پس از آن نیز همه را تکمیل کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: استان کرمان در زیرساخت‌ها مشکل داشت، کار بسیار بزرگی در این مدت انجام شده و بیش از ۳۳۰ روستای جدید را به شبکه متصل کردیم و میانگین استان را از ۷۰ درصد به ۸۰ درصد رساندیم و تا میانگین کشوری تا ۹۰ درصد راه داریم. همه روستا‌های کشور را امسال تمام خواهیم کرد.

وی گفت: در طی ۴ سال دولت دوازدهم فقط ۲۰ روستا در حوزه انتخابیه آقای پورابراهیمی به شبکه متصل شده بود، اما در کمتر از دو سال ۶۲ روستا به شبکه متصل شده است و ۷۰ روستای دیگر باقی مانده است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: باید مراجعه کنید به مراجع جهانی که هر ماه سرعت اینترنت را اعلام می‌کند و همین شب گذشته نتایج ماه ششم میلادی اعلام شد که سرعت اینترنت همراه در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۱۸ مگابیت بر ثانیه بوده و الان به ۳۵ مگابیت بر ثانیه رسیده است که این نیز بر اساس همین مرجع جهانی است و رتبه ۶۵ را از لحاظ سرعت اینترنت در بین ۱۹۰ کشور داریم. مرجع این عدد را که ما رتبه آخر در سرعت اینترت داریم را بفرمایید، رسیدگی خواهیم کرد.

زارع‌پور ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت نیز افزایش سرعت داشتیم، اما رتبه ۱۴۰ را دارا هستیم. حدود ۱۰ سال در حوزه ارتباطات ثابت غفلت شده بود که متأسفانه نه منابع لازم فراهم شده بود و نه عزم و اراده‌ای برای انجام این کار وجود داشت که با پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها این عقب‌ماندگی جبران خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در یکصد شهر کار را شروع کردیم که الان در حدود ۴۰ الی ۵۰ شهر که سرویس اینترنت از طریق فیبرنوری به مردم ارائه می‌کردیم سرعت تا هزار مگابیت بر ثانیه است یعنی ۸۰ برابر سرعت میانگینی که مردم در حال حاضر استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت ثابت ما حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه است و سرعت‌هایی نزدیک به هزار را به مردم ارائه می‌دهیم. این چشم‌اندازی است که ما دنبال می‌کنیم تا بتوانیم بهترین‌ها را برای مردم عزیزمان فراهم کنیم. در گذشته نسبت به زیرساخت‌های داخلی کشور غفلت شده بود. زمانی که با استفاده مردم از سکو‌های داخلی مواجه شدیم، مشاهده کردیم شرایط و زیرساخت‌های داخلی مهیا نیست. رکورد تاریخی ۶.۵ ترابیت بر ثانیه یعنی بیش از مصرف اینترنت را در سال گذشته ترافیک تولید داخل داشتیم البته این قله بوده است و میانگین حدود ۶۰ درصد ترافیک مصرفی مردم داخلی و ۴۰ درصد خارجی بوده است و هیچ محدودیتی برای تأمین پهنای باند اینترنت خارجی نداریم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: کار بزرگی در حوزه اینترنت انجام شده است و زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای پذیرایی از میلیون‌ها ایرانی که دوست دارند از زیرساخت‌های داخلی استفاده کنند، فراهم شده است. در مورد اینترنت نیز مسیر‌های ورودی کشور را متنوع کردیم که اگر از یک مسیری اینترنت قطع شد، شرکت‌ها را متنوع کردیم تا مشکل جدی به وجود نیاید. تمام مشکلات حوزه کرمان و تک تک شهر‌های کشورمان را حل خواهیم کرد. 

انتهای پیام
منبع: خانه ملت
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار روز