تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰

امضای ۹ قرارداد و یادداشت تفاهم بین ترکیه و عربستان

در پایان سفر ۲ روزه اردوغان به عربستان سعودی، ۲ کشور ۹ یادداشت تفاهم و قرارداد همکاری مشترک در بخش‌های انرژی، املاک، ساخت و ساز، آموزش، فناوری دیجیتال و بهداشت و صنایع نظامی و سرمایه‌گذاری مستقیم امضا کردند.
کد خبر: ۶۸۲۷۵

امضای ۹ قرارداد و یادداشت تفاهم بین ترکیه و عربستان

 

به گزارش معاصر، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از روز گذشته سفر منطقه‌ای خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس را با سفر به عربستان سعودی آغاز کرد.

بنا به این گزارش، در جریان این سفر که همراه با ۲۰۰ نفر از تجار و بازرگانان و مقامات دولت جدید ترکیه انجام شد، هیات‌های ترکیه و عربستان به مذاکره پرداختند و «بوراک داغلی اوغلو» رئیس دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه و «خالد الفالح» وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم بین ۲ کشور را امضا کردند.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر، «فخرالدین آلتون» رئیس بخش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه و «سلمان بن یوسف الدوساری» وزیر رسانه عربستان سعودی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات را امضا کردند.

در جریان این سفر «یاشار گولر» وزیر دفاع ملی ترکیه و شاهزاده «خالد بن سلمان آل سعود» وزیر دفاع عربستان نیز طرح اجرایی همکاری دفاعی و نظامی بین دو کشور را امضا کردند.

امضای یادداشت تفاهم در بخش انرژی میان «آلپ ارسلان بیرقدار» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان آل سعود» وزیر انرژی سعودی و نیز امضای توافقنامه همکاری میان «حالوک بیرقدار» مدیرکل شرکت بایکار ترکیه و «خالد بن حسین البیاری» معاون وزیر دفاع سعودی از جمله نتایج سفر اردوغان به عربستان بود.

بنا به اعلام تارنمای خبری استار، در جریان این سفر قرارداد خرید پهپادهای «آکینجی» شرکت ترکیه‌ای «بایکار» و نیز طرح همکاری دفاعی دو کشور امضا شد.

در جریان این سفر، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و رئیس جمهور ترکیه در جده با یکدیگر دیدار و درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند و دو طرف در یک نشست رسمی، درباره روابط دوجانبه، چشم‌انداز همکاری مشترک و فرصت توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف به مذاکره پرداختند.

رئیس جمهور ترکیه پیش از سفر به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، از ارتقای مبادلات تجاری با این کشورها طی ۲۰ سال گذشته از ۱.۶ میلیارد دلار به ۲۲ میلیارد دلار خبر داد.

رسانه های ترکیه جذب حداقل ۲۵ میلیارد دلار سرمایه از کشورهای عربستان، قطر و امارات متحده عربی برای سر و سامان دادن به بحران اقتصاد داخلی را از جمله اهداف اصلی سفر اردوغان به این کشورها عنوان کرده اند.

اردوغان امروز در ادامه سفر خود، به قطر رفت و قرار است در دوحه با امیر این کشور دیدار و گفت و گو کند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز