تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱

سفیر سوئد به وزارت خارجه ایران احضار شد

در پی هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، سفیر این کشور در تهران امشب به وزارت امور خارجه احضار شد.
کد خبر: ۶۸۳۸۰

سفیر سوئد به وزارت خارجه ایران احضار شد

 

به گزارش معاصر,امروز (پنجشنبه) و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد.

در همین ارتباط و در واکنش به هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، شامگاه امروز (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه سفیر سوئد در تهران توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به سفیر سوئد گفت: تکرار بی‌حرمتی به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در سوئد را به شدت محکوم می‌کنیم و مسؤولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۲۸ تیر ماه) از صدور مجوز برای برگزاری تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم خبر داد و برخی رسانه‌ها اعلام کردند که سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند. 

کنعانی در احضار سفیر سوئد به وزارت امور خارجه ادامه بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی و نفرت پراکنی از این راه را مصداق کامل خشونت سازمان یافته و اقدامی خصمانه علیه دو میلیارد جمعیت مسلمان جهان، انسان‌های خداباور و پیروان ادیان آسمانی خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کشوری که مدعی حقوق بشر و حقوق شهروندی است، چگونه اجازه می‌دهد که اینگونه حقوق بیش از دو میلیارد مسلمانان جهان و حدود یک‌ میلیون شهروند مسلمان سوئدی نقض و مورد بی‌حرمتی قرار گیرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه قطعنامه اخیر تصویب شده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو علیه اهانت به قرآن کریم را مورد اشاره قرار داد و مجوز مجدد دولت سوئد در هتک حرمت به قرآن کریم را بی‌توجهی‌ دولت این کشور به مصوبات نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری برشمرد.

وی همچنین از دولت سوئد خواست به مسؤولیت‌های بین‌المللی خود در ممانعت از تکرار چنین اقدامات تأسف‌بار، ناقض حقوق بشر و مغایر با ارزش‌های دینی و انسانی عمل کند.

کنعانی با بیان اینکه از منظر جمهوری اسلامی ایران هرگونه اهانت به مقدسات دینی و کتب آسمانی در هر کجا و توسط هر کس که باشد، محکوم است، اظهار داشت: آزادی بیانی که هدف آن تعرض به کرامت، ارزش‌ها و مقدسات دینی انسان‌های اصیل و خداجو باشد، آزادی بیان نیست و فاقد ارزش است.

سفیر سوئد هم در این دیدار گفت مراتب را سریعا به دولت متبوعش منعکس می‌کند.

در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان، پلیس این کشور اعلام کرد مجوز برگزاری اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد روز چهارشنبه و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان، در بیرون از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده و آن را بسوزاند. پس از آن بود که عصر روز چهارشنبه یک سوئدی عراقی الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم و در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. این اقدام با واکنش تند کشورهای مسلمان روبرو شد. بسیاری از کشورها اقدام به احضار سفرای سوئد و اعتراض به این اقدام اهانت آمیز کردند و راهپیمایی‌ و تجمعات اعتراضی در مقابل سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای مسلمان و از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. دستگاه قضایی عراق بعد از آن حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک را برای محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد همچنین کاردار سفارت سوئد در تهران در غیاب سفیر این کشور را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشاند و این دپیلمات سوئدی توسط مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه به این وزارتخانه احضار و ضمن محکومیت این اقدام، از سکوت و رفتار منفعلانه دولت این کشور انتقاد شد.

علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران اعزام سفیر جدید خود به استکلهم را نیز در اعتراض به این اقدام متوقف کرد.

اول بهمن ماه ۱۴۰۱ تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. این اقدام هتاکانه واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. این اقدام همچنین واکنش تند جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و حتی برخی از کشورهای غیرمسلمان را به همراه داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز