تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

توصیه وزارت بهداشت در فصل گرما

همچنین در تجمعات مراسم‌ها باید مراقب باشیم و بخشی از نگرانی ما در خصوص شیوع این بیماری معطوف به استان‌های مرزی است.
کد خبر: ۶۸۳۸۴

به گزارش معاصر؛ معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه درحال حاضر با شرایط غیر عادی یا طغیانی از بیماری وبا مواجه نیستیم، گفت: موارد ابتلا به وبا که تاکنون (طی امسال) گزارش شده، کمتر از ۱۰ مورد بوده است.

دکتر بابک عشرتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بروز بیماری وبا در کشور با توجه به فصل گرما، گفت: همواره با گرم شدن هوا و در ادامه آن تعطیلات و ایام خاص،‌ موارد بروز اسهال افزایش می‌یابد؛ البته این نکته مهم است که هر اسهالی نشانه بیماری وبا نیست، اما عوامل ویروسی در بروز آنها نقش دارند. از طرفی در همه جای دنیا بروز موارد اسهال ویروسی بویژه در کودکان افزایشی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با شرایط غیر عادی یا طغیانی از بیماری وبا در کشور مواجه نیستیم، تصریح کرد: موارد ابتلا به وبا که تا این مقطع زمانی از سال جاری به ما گزارش شده کمتر از ۱۰ مورد بوده است اما همواره باید مراقبت باشیم و این فرهنگسازی را انجام دهیم که افراد خود را در معرض عوامل بیماری‌زای وبا قرار ندهند. البته هنوز تنها یک ماه از فصل تابستان گذشته است.

همچنین در تجمعات مراسم‌ها باید مراقب باشیم و بخشی از نگرانی ما در خصوص شیوع این بیماری معطوف به استان‌های مرزی است.

وی افزود: سال قبل نیز در مجموع ۳۶۷ مورد ابتلا به وبا در کشور گزارش شد که این موارد ابتلا هم از اواخر خرداد ماه آغاز شده بود و تا پایان آبان ادامه داشت و از هفته پایانی آبان ماه تا پایان سال مورد جدیدی از ابتلا به وبا در کشور گزارش نشد.

معاون فنی مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت فردی بویژه شست‌وشوی دست‌ها،‌ اظهار کرد: روزی چندبار بویژه قبل و بعد از صرف غذا باید دستان خود را با آب و صابون بشوییم یا در مواردی که به آب و صابون دسترسی نداریم از محلول‌های ضدعفونی کننده دست استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه بهداشت مواد غذایی و آب آشامیدنی اهمیت فراوانی دارد، بیان کرد: باید سعی کنیم همواره و به شکل ویژه‌تر در زمان سفر از آب بطری یا آب لوله‌ کشی استفاده کنیم.

در صورتی که تحت شرایط خاص و عدم دسترسی به آب لوله کشی و بطری شده مجبور به استفاده از روان‌آب‌ها (آب رودخانه و چشمه و...) هستیم نیز باید آب را قبل از مصرف بجوشانیم.

در ایام ماه تابستان با افزایش سفرها افراد ممکن است به نقاطی بروند که با روان‌آب‌ها مواجهه زیادی داشته باشند و به هیچ عنوان نباید لیوان خود را در آب زده و بنوشند؛ بلکه باید نکات بهداشتی را رعایت کنند؛ چراکه از نقاط بالاتر و سرمنشاء خروج آب مطمئن نیستند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره مصرف یخ غیربهداشتی نیز هشدار داد و گفت: توصیه می‌کنیم افراد حتما یخ خانگی استفاده کنند؛ اما اگر مجبور به خرید یخ هستند باید بدانند که صرفا آب‌کشی بیرون یخ سبب تمیز و یا بهداشتی شدن کل آن نمی‌شود و تنها می‌تواند خاک و آلودگی‌های بیرونی را از مقابل چشم دور کند.

عامل عفونی در برابر سرما مقاوم است و با آبکشی تنها از بین نمی‌رود؛ بنابراین باید این نوع از یخ‌ها را در یک پلاستیک تمیز قرار دهیم و سپس یخ را با پلاستیک در آب یا هرچیزی که قصد خنک کردن آن را داریم، بگذاریم که یخ با ماده غذایی تماس نداشته باشد.

وی افزود: در استفاده از مواد غذایی نیز توصیه اکید ما این است که تا حد امکان ماده غذایی گرم باشد بویژه مواد غذایی مانده حتما باید پیش از مصرف گرم شوند تا عامل انتقال بیماری اسهالی را از بین ببریم. همچنین باید از خرید مواد غذایی باز و فله‌ای خودداری کنیم یا اگر مجبور به استفاده هستیم تا حد امکان آن را گرم کنیم.

عشرتی تاکید کرد: در مورد بروز بیماری‌های اسهالی مهم‌ترین نکته‌ای که مبتلایان باید بدانند این است که حتما آبی را که از طریق مدفوع از دست می‌دهد، جایگزین کنند.

اگر بتوانیم آب را به موقع و به اندازه کافی جایگزین کنیم خود بیماری بدون داروی خاصی بهبود می‌یابد. برخی به غلط تصور می‌کنند به دنبال ابتلا به بیماری اسهالی اگر نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های صنعتی را مصرف کنند، خوب است؛ اما چون این نوشیدنی‌ها قند بالایی دارد، فشار داخل روده را افزایش می‌دهد و روده آب بیشتری به خود می‌کشد؛ در نتیجه سبب تشدید اسهال می‌شود. توصیه ما این است که اگر قصد مصرف نوشیدنی دارند به ترتیب اولویت محلول ORS، آب معمولی،‌ چای کمرنگ و آبمیوه طبیعی استفاده کنند.

وی گفت: وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری "ویبریوکلرا" ایجاد می‌شود و فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز