تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
در نشست خبری مشترک روسای مجلس ایران و صربستان مطرح شد

قالیباف: میزبانی صربستان از نمایشگاه اکسپو فرصت مناسبی برای ما است

انشاءالله در آینده نزدیک در پاسخ به دعوت انجام شده سفری با همراهی بخش اقتصادی تجاری سفری را به بلگراد داشته باشیم.
کد خبر: ۶۸۵۱۵

به گزارش معاصر، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «میان دو کشور ایران و صربستان مواضع بسیار خوب و هماهنگی در سطح بین‌المللی و نشست‌های بین‌المللی وجود دارد»، گفت: امیدوارم هم گروه‌های دوستی پارلمانی و هم بخش‌های دولتی و خصوصی به ویژه تجاری دو کشور بتوانند روابط خود را توسعه دهند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر یکشنبه یکم مردادماه ۱۴۰۲ در نشست خبری مشترک خود با ولادیمیر اورلیچ رئیس مجلس صربستان که در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه «خوشحالم که امروز میزبان رییس مجلس کشور دوست صربستان هستم»، اظهار کرد: روابط بین دو کشور بسیار دیرینه است و بیش از ۸۰ سال روابط بین دو کشور برقرار بوده و امروز دومین سفر ریاست محترم مجلس صربستان به تهران به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: همکاری پارلمانی در تسریع روابط دو کشور چه در بخش خصوصی و دولتی بسیار موثر است و گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور این فرصت را فراهم کردند؛ در مذاکرات امروز قرار شد سطح روابط دو کشور در حوزه مسایل اقتصادی، تجاری و گردشگری در نشست کمیسیون‌های مشترک دو کشور که در پاییز امسال برگزار می‌شود توسعه دهند و حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به میزبانی صربستان از نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۷ گفت: میزبانی بلگراد به عنوان پایتخت از نمایشگاه اکسپوی جهانی فرصت مناسبی برای بخش تجاری به ویژه بخش خصوصی تجاری ما است تا روابط فی مابین دو کشور و همچنین کشورهای حاضر در این نمایشگاه توسعه پیدا کند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه «میان دو کشور ایران و صربستان مواضع بسیار خوب و هماهنگی در سطح بین‌المللی و نشست‌های بین‌المللی وجود دارد»، اظهار کرد: در دیدار امروز بر این همکاری‌ها با وجود فشارهای احتمالی برخی کشور ها تاکید شد.

وی حوزه‌های صنعت، انرژی، گردشگری و کشاورزی را از جمله اولویت‌های مباحث مطرح شده در دیدار با همتای صربستانی خود عنوان کرد و گفت: امیدوارم هم گروه‌های دوستی پارلمانی و هم بخش‌های دولتی و خصوصی به ویژه تجاری دو کشور بتوانند روابط خود را توسعه دهند.

رئیس مجلس در پایان با اشاره به دعوت همتای صربستانی خود برای سفر یا این کشور، اظهار کرد: انشاءالله در آینده نزدیک در پاسخ به دعوت انجام شده سفری با همراهی بخش اقتصادی تجاری سفری را به بلگراد داشته باشیم.

 روسای مجلس صربستان و ایران و هیئت‌های پارلمانی دو کشور ساعتی پیش در تالار آیینه ساختمان مشروطه با یکدیگر دیدار کردند و به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.

رئیس مجلس صربستان که صبح امروز راس هیئتی پارلمانی وارد تهران شد قرار است اورلیچ در سفر دو روزه خود به ایران، علاوه بر دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی با تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس جمهوری نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

صربستان به عنوان مهمترین شریک سیاسی ایران در بالکان غربی و تنها کشور در این حوزه است که از بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران به خصوص بسته شماره ۶ تحریمی تبعیت نکرده است و پارلمان‌های دو کشور به شکل سنتی نقش موثری در روابط سیاسی دو کشور داشته‌اند. سطح مراودات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۲ میلیون دلار بوده که به هیچ‌وجه در سطح روابط سیاسی نیست و به گفته مقامات دو کشور، تلاش می‌شود که این همکاری های پارلمانی به ارتقای روابط تجاری و اقتصادی به خصوص بین بخش های خصوصی دو کشور و رفع موانع تجاری از پیش پای تجار و بازرگانان منتهی شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز