تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷

پاداش صرفه‌جویی برای نیم‌میلیون مشترک تهرانی

طرح پاداش صرفه جویی برای مشترکان کم مصرف در تهران نصیب ۵۰۰ هزار مشترک شد و طبق اعلام مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ تاکنون بالغ بر ۶۰میلیارد تومان پاداش صرفه جویی مصرف برق به مشترکان پایتخت تعلق گرفت.
کد خبر: ۶۸۷۴۷

به گزارش معاصر، امسال پاداش صرفه جویی به مشترکان بالای الگوی مصرف که نسبت به سال گذشته کمتر مصرف داشتند نیز تعلق گرفت و در مجموع ۳۵ درصد از مشترکان در این طرح مشارکت کردند و حدود ۴۰  میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف در قبوض مشترکان درج شد.

در این بین شهروندان تهرانی نیز در پیشبرد این طرح نقش ویژه ای داشتند آنطور که اعلام شده میانگین صرفه‌جویی انجام شده توسط مشترکانی که موفق به کاهش مصرف برق نسبت به سال گذشته شدند، بالغ بر ۲۰ درصد بوده است.

کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در این رابطه اعلام کرد: اتخاذ سیاست‌های تشویق محور کمک موثری به رعایت الگوی مصرف کرده است و بیش از یک و نیم میلیون  مشترک خانگی شهر تهران با کاهش مصرف برق در ماه‌های خرداد و تیر نسبت به سال گذشته مشمول پاداش صرفه جویی بالغ بر ۶۰میلیارد تومان شده اند.

با این حال اما تهران بازهم نیازمند کاهش مصرف برق بوده بخش عمده‌ای از مصرف برق در بخش خانگی مربوط به سامانه های سرمایشی است و تنظیم دمای کولرهای گازی روی عدد ۲۴ درجه سانتی‌گراد و استفاده از دور کند کولرهای آبی می‌تواند در کاهش مصرف برق بسیار موثر باشد.

 خودداری از استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف به ویژه در ساعات اوج بار نیز کمک شایان توجهی به حفظ پایداری شبکه برق در سراسر کشور خواهد کرد.

روز دوشنبه مورخ سوم مرداد ماه ۱۴۰۲ میزان مصرف برق کشور نصاب جدید ۷۲ هزار و ۷۲۴ مگاوات را ثبت کرد افزایش ۳۲۰۰ مگاواتی تقاضای مصرف برق نیاز به تامین پنج نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی دارد و این موضوع لزوم و اهمیت مدیریت مصرف برق را نشان می دهد.

اما چطور می توان مصرف برق را در منزل کاهش داد؟

 یخچال و فریزر از جمله لوازم برقی است که باید به‌طور دائم به پریز برق متصل باشد و قطع برق آن حتی برای چند ساعت می‌تواند سبب فاسد شدن مواد غذایی شود، تنظیم درجه ترموستات یخچال بین ۳ تا ۵ درجه اقدامی است که باعث صرفه‌جویی برق می‌شود. همچنین فریزر که مواد غذایی در آن مدت زمان زیادی نگه داشته می‌شود، از وسایل پرمصرف انرژی است که با راهکار ساده تنظیم درجه ترموستات بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌توان مصرف انرژی را در این وسیله نیز پایین آورد.

باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و فریزر موجب افزایش ۱۰ کیلووات ساعت مصرف برق و افزایش هزینه‌برق مصرفی می‌شود، ضمن این‌که باعث هدر رفت سرما نیز خواهد شد. خراب بودن لاستیک درب یخچال و فریزر موجب افزایش ۲۰ درصدی انرژی مصرفی و هزینه‌برق خانواده می‌شود، بنابراین لازم است نوارهای دور یخچال را مرتب کنترل کرده و در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد.

از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر خودداری کنید، چراکه این کار گردش هوا را در این وسایل دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود، از قرار دادن ظروف غذای گرم در یخچال خودداری کنید. برفک یخچال را به‌طور مرتب تمیز کنید، زیرا بار ضخامت برفک به میزان ۵ میلی‌متر، مصرف انرژی را بالا می‌برد.

به‌منظور تهویه هوا در اطراف یخچال و فریزر سعی کنید که فاصله مناسب (۱۰ سانتی‌متری) از دیوارها حفظ شود که این کار موجب کاهش مصرف برق به میزان ۵ کیلووات ساعت در یک ماه می‌شود.

 شاید پیش از هر اقدامی توجه به برچسب انرژی در انتخاب یخچال و فریزر دقت در استاندارد و موارد ایمنی و مصرف انرژی است و بهینه‌ترین حالت انتخاب یخچال و فریزر با شاخص A و +A ضروری است، بعضی از خانواده‌ها با خرید یخچال و فریزر جدید، بازهم از مدل قدیمی آن استفاده می‌کنند. غافل از این‌که یخچال‌های قدیمی بسیار پرمصرف هستند و باعث ۲ برابر شدن مصرف برق خانواده می‌شود.

اما چطور می‌توان مصرف برق کولرهای گازی را کاهش داد؟ کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.

درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

استفاده بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌های متعدد و ... باعث افزایش گرمای محیط و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد. این درحالی است که کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، که باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

برای بهینه سازی مصرف برق لازم است توجه کنید کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‌ها و درها را با نوارهای درزگیر عایق‌بندی کنید.

در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‌شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

خاموش کردن لامپ های اضافی یا به عبارتی لامپ اضافی خاموش، شاید این مطلب خیلی تکراری باشد ولی گفتن این که همیشه لوازم برقی غیر ضروری را خاموش و از پریز برق جدا کنید خالی از لطف نیست. استفاده از لامپ‌های با بهره نوری بالا یعنی استفاده از لامپ‌های که دارای شار نوری زیاد و توان مصرفی کمتری دارند مانند لامپ های ال ای دی.

 همیشه کالاها و لوازم برقی دارای نشان استاندارد و برچسب انرژی هستند را خریداری و سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در پایین‌ترین سطح و بهره وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است.

 اگر کنتور برق منزل شما دیجیتال و سه تعرفه‌ای است از لوازم پر مصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، بخار شور، آون و تستر و … در ساعات اوج مصرف یا همان “پیک” استفاده نکنید بهترین زمان استفاده از آنها در ساعات کم باری یا میان باری است. استفاده از لوازم برقی در زمان کم باری موجب اعمال تخفیف در قبض برق می شود.

اگر از لوازم صوتی و تصویری استفاده نمی‌کنید آنها را در حالت استندبای (آماده به کار) قرار ندهید و برق آنها را کلاً قطع کنید. لوازم صوتی و تصویری و همه تجهیزاتی که در حالت استندبای قرار دارند در حال مصرف برق هستند هرچند میزان مصرف در حالت استندبای کم است ولی همین میزان کم در زمان طولانی موجب افزایش هزینه برق مصرفی خواهند شد. ناگفته نماند که نوسانات احتمالی برق موجب آسیب به لوازم برقی در حالت استندبای نیز خواهد شد.

 مشترکان می توانند با نصب اپلیکیشین "برق من" از میزان مصرف خود و مشاهده تعرفه برق منطقه خودشان مطلع شوند، همچنین نسبت به مدیریت مصارف خود اقدام و از سایر خدماتی که در این برنامه گنجانده شده است، استفاده کنند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : صرفه جویی برق تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز