تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
وزیر راه و شهرسازی:

تعرفه گمرکی بین ایران و سوریه حذف شد

وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و سوریه برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری دو جانبه خبر داد.
کد خبر: ۶۸۹۲۵

تعرفه گمرکی بین ایران و سوریه حذف شد

 

به گزارش معاصر,صبح امروز در وزارت راه و شهرسازی، جمعی از مقامات بلندپایه کشور سوریه با مسئولان وزارت راه و شهرسازی دیدار کردند، وزیر راه وشهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه، میزبانی این دیدار را برعهده داشت و از محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه استقبال کرد.

‌وزارت راه و شهرسازی هدف از این دیدار را پیگیری اسناد و تفاهمات سفر رئیس‌جمهور ایران به کشور سوریه اعلام کرد، همچنین در عناوین به کار رفته در محل نشست، عنوان نشست رؤوسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه قید شده بود.
‌پس از کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و سوریه، محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه و وزیر راه و شهرسازی ایران، با کمی تأخیردر جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.
برقراری خطوط ترانزیتی زمینی و دریایی بین ایران و سوریه
در ابتدای این نشست خبری، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه با تشکر از استقبال خوب طرف ایرانی عنوان کرد:انجام این سفر تکلیفی از سوی آقای بشار اسد برای پیگیری توافقات سفر تاریخی رئیس جمهور ایران به سوریه بود.
به نتیجه رساندن همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور هدف است و تاکید ما توافق در راستای مصالح دو کشور است.
دیروز و امروز جلسه مفصلی در خصوص همکاری‌های اقتصادی طرفین برگزار شد و همه ابعاد این همکاری مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
محمدسامر الخلیل با اشاره به محور‌های مذاکره در جلسات انجام شده، بیان کرد:
گام‌های بسیار زیادی در حوزه همکاری‌های بانکی، گردشگری، حمل و نقل و تجارت آزاد به نتیجه رسیده و امیدوار به توسعه قوی روابط هستیم.
خطوط ترانزیتی زمینی و دریایی هم اکنون برقرار شده و زمان رسیدن کالا به سوریه حداقل ۱۵ روز است که باید موانع این مسیر‌ها را بر طرف کنیم.
زیرساخت حمل و نقل بین ایران و سوریه تقویت می‌شود
در ادامه این نشست، وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن خیر مقدم به مهمانان سوری اظهار داشت:
امروز گزارش پیشرفت اقدامات مشترک بین ایران و سوریه در جلسه ارائه شده که بیانگر انجام تعداد زیادی از مصوبات سفر تاریخی رئیس‌جمهور است.
مهرداد بذرپاش، با اشاره به سرعت بالای توافقات میان ایران و سوریه با گذشت ۳ ماه از سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق گفت:پیگیری توافقات مورد تاکید رئیس جمهور دو کشور است، در حوزه بیمه‌ای اقدامات مثبتی انجام شد و شرکت مشترک تشکیل و آماده خدمت رسانی است.
وی با بیان اینکه بانک طرف ایرانی در کمتر از ۳ ماه از سفر رئیس‌جمهور فعالیت خود را در سوریه آغاز می‌کند، گفت:این کار در حالت عادی سال‌ها زمان نیاز دارد، اما با انگیزه مثبت طرفین، در حال انجام است.
تعرفه تجاری همه قلم کالا‌های مورد توافق بین ایران و سوریه به صفر رسیده است و تجار می‌توانند بدون پرداخت این تعرفه در گمرک به صادرات و واردات کالا اقدام کنند.
وزیر راه و شهرسازی ایران به تسهیل حضور گردشگران ایرانی در سوریه اشاره کرد و گفت:
سالانه ۵۰ هزار گردشگر ایرانی با پرواز‌های راه‌اندازی شده به سوریه می‌روند، اما این عدد کافی نیست و می‌تواند بیشتر شود.
در حوزه حمل و نقل توافقات مثبتی بین دو طرف انجام و مقرر شد زیرساخت بنادر در دو کشور ایران و سوری تقویت شود.
مقرر شد مسیر ترانزیتی ایران-عراق-سوریه به سرعت تقویت شده و در اختیار ترانزیت کالا قرار گیرد و انضباطی در این حوزه برقرار شده است، البته برقراری مسیر دریایی با کشتی در ابعاد بزرگتر نیازمند توسعه زیرساخت طرف سوری است.
به ثمررسانی فعالیت خودروسازان ایرانی منوط به رعایت استاندارد‌های این کشور از جمله محور‌های مطرح شده در مذکرات امروز بود.
در ادامه جلسات، توسعه میادین نفتی سوریه توسط متخصصات ایرانی با حضور وزیر نفت پیگیری خواهد شد.
بذرپاش در پاسخ به سوالی مبنی بر رقم تبادل تجاری بین دو کشور پیش از سفر رئیس‌جمهور و این شاخص در حال حاضر گفت:
رقم دقیق تبادل تجاری با توجه به حذف تعرفه هنوز محاسبه نشده و در نشست‌های بعدی این رقم به طور دقیق اعلام می‌شود.
عضو کابینه دولت سیزدهم در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به ارز مرجع برای تبادلات دو کشور بیان‌کرد:بر اساس توافقات در کالا‌ها و خدمات که امکان استفاده از ارز دو کشور وجود دارد، ارز ملی دو کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و رویکرد در این بخش استفاده حداکثری از ارز ملی است، اما در برخی کالا‌ها نیز ارز رایج بین‌المللی استفاده می‌شود.
مصوبات سفر اردیبهشت‌ماه رئیس‌جمهور به سوریه پیگیری می‌شود
۱۳ اردیبهشت سال جاری، رئیس‌جمهور ایران در راس هئیتی متشکل از وزرای راه و شهرسازی، امور خارجه نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و بازرگانان راهی سوریه شده بود.
این سفر پس از حدود ۱۳ سال اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه بود که در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام گرفت.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد در این سفر برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند، همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رؤسای جمهور دو کشور، ۱۷ سند همکاری بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.
توسعه زیرساخت و حمل و نقل دو کشور محور اصلی پیگیری‌ها
در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، وزیر راه و شهرسازی ایران طی سفر به کشور سوریه، از نمایشگاه آفاق المستقبل در دمشق بازدید و با هیئت‌مدیره این نمایشگاه دیدار و گفتگو کرد، در این‌مدت نیز اخبار افزایش پرواز‌های میان ایران و سوریه، توسعه خطوط ریلی سوریه با توان متخصصان ایرانی و اقتصاد دریامحور از جمله زمینه‌های همکاری مشترک عنوان شده است.
طی سال‌های اخیر همواره، صاحب‌نظران نسبت به تبادلات تجاری اندک میان ایران و سوریه نقد وارد کرده‌اند، محور‌هایی نظیر مسیر غیر بهینه صادرات کالا به سوریه و تاخیر در تحویل محصولات، عدم توجه به خط کشتیرانی منظم برای صادرات به سوریه و نیاز به کشتی رو رو در بندر طرابلس و مرسین از جمله نقد‌های وارد شده به تعامل اقتصادی ایران و سوریه بوده است.
پیش‌تر نیز رئیس وقت سازمان توسعه تجارت از مانع‌تراشی برخی سازمان‌های داخلی برای صادرات به سوریه خبر داده بود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز