تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

باکو: گفت‌وگوهای ایران و آذربایجان برای رفع سوءتفاهمات در جریان است

دستیار رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه «ایران همسایه آذربایجان است» خاطر نشان کرد: گفت‌وگوها میان دو کشور در سطح وزارتخانه‌های امورخارجه برای رفع سوء تفاهمات ادامه دارد.
کد خبر: ۶۹۰۵۵

به گزارش معاصر، "حکمت حاجی‌اف" دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط درباره روابط کشورش با ایران اظهار داشت: ایران همسایه آذربایجان است. جمهوری آذربایجان روابط خود را با همسایگانش بر اساس اصول احترام متقابل به تمامیت ارضی، حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی حفظ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان و ایران روابط تاریخی در همسایگی یکدیگر دارند، اما حمله اخیر به سفارت آذربایجان در ایران و کشته شدن کارمند آن باعث تنش در روابط ما شده است و در حال حاضر کانال‌های دیپلماتیک بین دو کشور با سفر مقامات ذیربط ایرانی به آذربایجان در جریان است.

این مقام جمهوری آذربایجان همچنین تصریح کرد: گفت‌وگو در سطح وزارتخانه‌های امورخارجه دو طرف برای رفع این تنش و سوء تفاهم ادامه دارد.

 روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی  در زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شد.

در نتیجه این حمله یکی از کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان کشته و فرد ضارب نیز دستگیر شد اما مقامات آذربایجانی تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را برای وقوع این حادثه مقصر بدانند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله ضمن محکوم کردن آن، خواستار رسیدگی به ابعاد ماجرا و برخورد با فرد ضارب شدند.

جمهوری آذربایجان چند روز بعد به بهانه اینکه نگران امنیت و جان شهروندانش در ایران است فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد اما اعلام کرد که کنسولگری آذربایجان در تبریز کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پس از ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران و اینکه آیا ایران تصمیم دارد اقدام مشابهی انجام دهد؟ گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حواث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.کنعانی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.

حکمت حاجی‌اف در ادامه این گفت‌وگو روابط جمهوری آذربایجان با عربستان را دارای ماهیت دوستانه و مبتنی بر مشارکت توصیف کرد و گفت: آذربایجان در حال تلاش برای برقراری روابط استراتژیک قوی با عربستان سعودی است که آن را کشوری دوست و برادر می‌داند.

دستیار رئیس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه «روابط باکو و ریاض در مسیر رو به رشدی قرار دارد» افزود: ما انتظار پیشرفت بیشتر در این روابط را داریم و به دنبال توسعه بیشتر همکاری‌ها با عربستان سعودی در بخش‌های اقتصادی و تجاری، رشد سرمایه گذاری‌ها و توسعه روابط در زمینه‌هایی مانند کشاورزی و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : باکو ایران گفت و گو
ارسال نظر

آخرین اخبار روز