تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

پیشروترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی کشور در آستانه احیای مجدد

راه اندازی مجدد این کارخانه و رفع مشکلات آن در سال‌های گذشته در دستور کار ویژه دستگاه قضایی داشته است.
کد خبر: ۶۹۲۷۲

 

به گزارش معاصر؛ بازگشت بیش از ۲ هزار نیروی کار به کارخانه با مساعدت‌های دستگاه قضایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در راستای بازدیدهای میدانی خود از بنگاه‌های تولیدی در جهت حمایت از رشد تولید، در کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) در شیراز حضور یافت.

در جریان این بازدید مقدمات برای احیا کامل تولید و اشتغال در یکی از بزرگترین واحدهای تولید فارس پس از تعطیلی ۱۷ ساله با حضور رئیس قوه قضائيه انجام شد.

رئیس قوه قضائيه در جریان بازدید از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران در شیراز، ضمن گفت‌وگو با دست‌اندرکاران این کارخانه و مسئولان مربوطه استان، طی سخنانی، با اشاره به اهتمام خود به بازدید‌های میدانی از مراکز مختلف از جمله بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در راستای حمایت از رشد تولید و مهار تورم، گفت: ضرورت دارد اقداماتی که در راستای احیای واحد‌های تولیدی آغاز می‌شود، با قوت ادامه یابد و در این مسیر نباید هیچگونه عقب‌گردی داشته باشیم.

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران «ITI» پیشروترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی کشور تا پایان دهه هفتاد بود، مشکلات کارخانه که در ابتدای دهه هشتاد به دلیل واردات بی‌رویه شروع شده بود، با واگذاری به بخش خصوصی شدت یافت و سرانجام به بحرانی تبدیل شد که حاصل آن تعطیلی کارخانه بود.

صنایع مخابراتی راه دور ایران یکی از کارخانجات تخصصی مخابرات با بیش از چهل و پنج سال سابقه در کشور و تأسیس سال ۱۳۵۳ است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با انگیزه گسترش فعالیت‌های مختلف در ابعاد فنی و تولید تجهیزات مخابراتی به صورت جدی در عرصه مخابرات کشور وارد شد به طوری‌که در سال‌های متمادی به‌عنوان یک صنعت پیشرو و منحصر به‌فرد در زمینه تامین تجهیزات مخابراتی شرکت زیرساخت و حتی در سطح خاورمیانه مطرح و بیش از ۸۰% تجهیزات زیر ساخت ایران در زمینه انتقال و تکنولوژی از تولیدات عمده صنایع مخابراتی بوده است.

اقدامات دستگاه قضایی برای احیای مجدد کارخانه

راه اندازی مجدد این کارخانه و رفع مشکلات آن در سال‌های گذشته در دستور کار ویژه دستگاه قضایی داشته است.

کارخانه مخابرات راه دور ایران که زمانی از جمله نمادهای شیراز در حوزه الکترونیک بوده است دارای مشکلات متعددی است که بخشی از آن با ورود دادگستری فارس در سالهای اخیر مرتفع شده است.

در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی، از مزایده کارخانه آی‌تی‌آی جلوگیری به عمل آمد و همچنین روند واگذاری آن به سرمایه‌گذار دارای اهلیت و تخصص تسهیل شده است.

هفدهم شهریور سال ۱۴۰۱ بود که حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان وقت کل کشور شخصا برای پیگیری مشکلات این کارخانه به شیراز سفر کرد و در جلسه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه استان فارس شرکت کرد.

او در بررسی وضعیت این کارخانه تاکید کرد که پیش شرط هر اقدام عملی درباره کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران باید احیا و بقای ماهیت تولیدی آن باشد و در این مسیر اهلیت و صلاحیت خریدار و برنامه زمانبندی برای احیا تحت نظارت دستگاه قضایی و اداره کل بازرسی استان باید محور تصمیم‌گیری برای واگذاری این کارخانه باشد.

اکنون با مساعدت بخش‌های ذیربط از جمله دادگستری استان فارس، امکان تسویه بدهی کارخانه آی‌تی‌آی و تعیین مالکیت آن با مشارکت بانک عامل فراهم آمده است؛ امری که سبب تسهیل سرمایه‌گذاری و احیای کارخانه و بازگشت به کار بیش از ۲ هزار نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال خواهد شد.

آخرین اقدام دستگاه قضایی در راستای احیاء و بازگرداندن آن به چرخه تولید عقد اجاره آن به یکی از واحدهای تولیدی مستعد و متخصص استان است و این کارخانه باید پس از شروع به کار و کسب منافع از عقد اجاره نسبت به حل مشکلات مالی کارگران اقدام کند.

کفتنی است؛ احیای کارخانه‌ای که زمانی نماد شیراز بوده و هزاران نیروی کار داشته، به هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز دارد و براساس تاکیدات رئیس قوه قضائيه، باید همه قوا و دستگاه‌های کشور بر مقوله تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، متمرکز شوند؛ اگر رشد تولید و اشتغال محقق شود، بی‌گمان بسیاری از مشکلات اجتماعی و مشکلات حوزه‌های دیگر نیز مرتفع خواهد شد.

اخیر نیز رئیس جمهور، بر احیای این کارخانه تاکید کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز