تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

فرصت بهینه‌سازی معادل روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در اقتصاد ایران

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش ۵۰ درصدی شدت مصرف انرژی در کشور گفت: اکنون امکان بهینه‌سازی معادل روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام در اقتصاد ایران وجود دارد.
کد خبر: ۶۹۵۵۰

فرصت بهینه‌سازی معادل روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت در اقتصاد ایران

 

به گزارش معاصر، حسین آبنیکی امروز (شنبه، ۲۱ مردادماه) در نشست خبری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران بیان کرد: شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است و جزو بالاترین کشورها در شدت مصرف انرژی هستیم.

وی ادامه داد: شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته ۳ تا ۴ برابر است و این ضرورت پرداختن به موضوع بهینه‌سازی را تقویت می‌کند به همین دلیل بهینه‌سازی یکی از اولویت‌های جدی کشور است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در همه بخش‌های مصرف کشور بالاست، گفت: مصرف سوخت خودروها ۲ برابر مصرف جهانی است و بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها نیز پایین است.

آبنیکی با اشاره به مصرف بالای انرژی در صنایع کشور افزود: در نیروگاه‌ها، شرکت‌های سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و بخش کشاورزی موضوع بهینه‌سازی مهم است و باید به آن پرداخته شود.

رئیس کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران تصریح کرد: ارتقای بهره‌وری انرژی فرادستگاهی است و همه نهادها و مردم با آن درگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت و نیرو تولیدکننده انرژی در کشور هستند، گفت: برخی وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت صمت، وزارت کشاورزی یا وزارت کشور که شهرداری‌ها زیرمجموعه آنها هستند، مصرف‌کنندگان عمده انرژی در کشور به شمار می‌روند.  

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: موضوع بهینه‌سازی افزون بر نهادهای دولتی، بخش عمومی و خصوصی و همه آحاد مردم را درگیر می‌کند و نیازمند آن است تا در قالب برگزاری رویدادهایی، مجموعه‌های مختلف ذی‌نفع در این زمینه تبادل نظر داشته باشند.

آبنیکی به برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ مردادماه در مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و افزود: این کنفرانس قرار است به صورت سالانه برگزار شود تا در قالب هم‌اندیشی، نقد تجربیات گذشته و استخراج راهکارهای جدید را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری و اجرا باید دستاوردهایی در زمینه بهینه‌سازی داشته‌ایم، ادامه داد:  همه ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان باید این موضوع را آسیب‌شناسی کنند تا چالش‌های موجود را شناسایی کرده و راهکارها را مورد بحث قرار دهیم.

رئیس کنفرانس بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران به تدوین برنامه هفتم توسعه و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور، این کنفرانس فرصت خوبی برای جمع‌بندی مطالب و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی است تا موضوع بهینه‌سازی در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

آبنیکی اظهار کرد: در این همایش قرار است فرصتی فراهم کنیم تا تعدادی از تجربیات موفق بین‌المللی از سوی صاحبنظران خارجی ارائه شود، همچنین تلاش کردیم همه مجموعه‌های مرتبط سیاستگذاران، دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها و بخش حکمرانی حضور داشته باشند و در پنل‌های مختلف موضوعات مربوط به بهینه‌سازی را به بحث بگذاریم.  

وی با بیان اینکه کل مباحث ارائه‌شده در این کنفرانس تدوین و جمع‌بندی می‌شوند و به نهادهای سیاست‌گذار انتقال می‌یابند، گفت: تلاش کردیم این همایش یک هم‌اندیشی صرف نباشد و اثر خود را در سیاست‌گذاری کلان کشور در زمینه بهینه‌سازی بگذارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی سوخت افزود: همچنین در فاصله بین برگزاری همایش‌های سالانه، نشست‌های خبرگانی را ماهانه برگزار خواهیم کرد. تلاش داریم با این کنفرانس یک پل ارتباطی بین مجموعه مسئولان و نهادهای حکمرانی با خبرگان و نخبگان که در این عرضه صاحب نظر هستند ایجاد کنیم.

آبنیکی با تأکید بر اینکه موضوع بهینه‌سازی در ذهن سیاست‌گذاران مغفول مانده و می‌توان جدی‌تر این موضوعات را پیگیری کرد، بیان کرد: تلاش‌های پیشین برای بهینه‌سازی مصرف انرژی به دلایلی ناکام بود، زیرا شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای بود که سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی انرژی نبود.

وی با اشاره به فرصت‌های قانونی برای جذب سرمایه در حوزه بهینه‌سازی انرژی مانند ماده ۱۲ گفت: از آنجا که از این فرصت به‌درستی استفاده نشد و موفق عمل نکردیم، اکنون تغییر قابل‌توجهی در آن ایجاد کردیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور تأکید کرد: با توجه به الزام قانونی برای جایگزینی ۵.۸ میلیون بخاری، در نوع و نحوه دریافت بخاری‌ها تغییراتی ایجاد کردیم و مصرف‌کننده دیگر لازم نیست برای تأمین بخاری با بازدهی بالاتر پولی پرداخت کند، همچنین شرایط را برای سرمایه‌گذار جذاب کردیم.

آبنیکی به برنامه نوسازی ۱۶۰ هزار تاکسی در کشور اشاره کرد و گفت: برقی‌ کردن حمل‌ونقل عمومی، جایگزینی مینی‌بوس و اتوبوس‌های فرسوده و طرح جایگزینی موتورسیکلت‌ها نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در سال ۱۴۰۱ چالش‌ها را برطرف کنیم، افزود: هزینه‌کرد ۳۰ میلیون دلار در بهینه‌سازی مصرف انرژی در حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: آخرین برنامه‌ریزی برای کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی انجام شده است و اکنون روزانه ۳.۵ میلیون بشکه معادل نفت خام فرصت صرفه‌جویی انرژی در کشور وجود دارد.

آبنیکی به پیشنهاد تشکیل صندوق بهینه‌سازی انرژی اشاره کرد و یادآور شد: سرمایه در نظر گرفته‌شده برای این صندوق در گام نخست ۱۰ میلیارد دلار است و می‌تواند کل طرح‌های بهینه‌سازی کشور را پیش ببرد و هزینه اجرای طرح‌های بهینه‌سازی از عواید سوخت صرفه‌جویی شده به این صندوق پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه قرار بود تشکیل صندوق بهینه‌سازی انرژی در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود، تصریح کرد: اکنون حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی با ظرفیت ۳۰ هزار میلیارد تومان ایجاد و آیین‌نامه آن نیز تدوین شده و به تصویب رسیده است.

 
انتهای پیام
منبع: شانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز