تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸

چین سفیر ژاپن را احضار کرد

چین، در اعتراض به قصد ژاپن برای تخلیه آب آلوده نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام، سفیر این کشور را احضار کرد.
کد خبر: ۷۰۱۶۴

چین سفیر ژاپن را احضار کرد

 

به گزارش معاصر، وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه سفیر ژاپن در پکن پس از آن احضار کرد که توکیو قصد خود را برای شروع تخلیه آب نیروگاه هسته ای فوکوشیما در اقیانوس آرام از هفته آینده اعلام کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «سان ویدونگ معاون وزیر امور خارجه چین، امروز هیدئو تارومی سفیر ژاپن در چین را احضار کرد و مراتب اعتراض خود را علیه اعلامیه کشورش مبنی بر شروع تخلیه آب نیروگاه فوکوشیما آلوده به هسته‌ای به دریا به وی ابلاغ کرد».

ژاپن قصد دارد آب نیروگاه فوکوشیما را که برای خنک کردن راکتورها استفاده می شد و توسط سیستم ALPS از عناصر رادیواکتیو تصفیه شده بود، تخلیه کند. این طرح قرار است تابستان امسال اجرایی شود.

بیش از ۱.۳ میلیون تن آب در نیروگاه فوکوشیما از طریق یک سیستم فیلتراسیون اختصاصی موسوم به ALPS از زمان فروپاشی سه راکتور پس از زلزله قدرتمند در سواحل در سال ۲۰۱۱ ذخیره شده است.

زلزله‌ای ۹ ریشتری در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ شمال شرق ژاپن را لرزاند و سونامی بزرگی را به همراه داشت که منجر به فروریختن ۳ راکتور از ۶ راکتور هسته ای در نیروگاه هسته ای فوکوشیما و تخلیه ۱۶۰۰۰۰ نفر شد. با وقوع این زلزله و از بین رفتن سه راکتور هسته‌ای، مردم مناطق اطراف نیروگاه در معرض، مرگ و میر قرار گرفتند و انتظار می رود اثرات این فاجعه بیش از ۴ دهه باقی بماند.

 

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز