تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
قالیباف:

سهم تعاون در اقتصاد ناچیز است

وقتی سهم تعاون در اقتصاد کشور در طول قریب به ۴۰ سال تا الان فقط ۴.۵ درصد شده است، یعنی مشکلات جدی داریم.
کد خبر: ۷۰۲۳۴


به گزارش معاصر، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تعاون را یک نماد و تبلور سازمان‌دهی‌شدۀ مردم در عرصۀ اقتصاد می‌دانیم.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون که عصر امروز در حل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: ما در برنامه هفتم برای بخش تعاون احکام مناسبی پیش‌بینی کرده‌ایم و مطمئن باشید مبتنی بر همین سند تعاون، با تقویت بانک توسعه و هم صندوق ضمانت، و نقش‌آفرینی وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و کشاورزی و سازمان برنامه، و با کمک کلیت دوستان دولت نواقص این حوزه را در برنامه رفع می‌کنیم. راهبرد ما این است که بتوانیم در طول برنامه سالانه دو درصد و در پایان برنامه ده درصد را محقق کنیم. این نگاه کلی مجلس و دولت در حوزه تعاون است.

وی ادامه داد: وقتی سهم تعاون در اقتصاد کشور در طول قریب به ۴۰ سال تا الان فقط ۴.۵ درصد شده است، یعنی مشکلات جدی داریم. اگر ما قانون بنویسیم و ۴.۵ درصدمان شود ۵ درصد، این پذیرفته نیست. ما مسئول تحول هستیم. واقعیت تلخ امروز آن است که سهم بزرگ اقتصاد برای تصدی دولت است. بخش خصوصی سهم کوچکی دارد. سهم تعاون سهم ناچیزی در اقتصاد است. ما هیچ شکی نداریم این تحول نه‌تنها در اقتصاد که در هر موضوعی واگذاری کار به مردم و مردمی‌سازی کار مهم است. تعاون یک نماد و تبلور سازمان‌دهی‌شده مردم در عرصه اقتصاد می‌دانیم.

رئیس مجلس گفت: توزیع سهام عدالت به‌نوعی مردمی سازی است. اما آیا با توزیع آن اقتصاد را مردمی کردیم و تحول رخ داد؟ اینکه سهام عدالت را به افراد ذی‌حق برای رعایت عدالت دادیم، کار بسیار افتخارآمیزی بود، اما آیا از خلاقیت، توان، ظرفیت و قوه فکر این ۴۵ میلیون نفر هم استفاده کردیم؟ خیر.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز مدیریت این مجموعه‌ها یا به‌صورت ناقص در دست دولت است یا در اختیار افرادی است که نه نمایندگان واقعی سهامداران هستند و نه تحت کنترل دولت هستند، یعنی بدترین شکل مدیریت بر این حجم از سهام‌. وقتی حرف از مردم می‌زنیم، یعنی ما نیازمند خلاقیت، فکر و ابتکارات مردم هستیم.

وی افزود: مردمی‌سازی یعنی برقراری یک رابطه کاملاً رفت‌وبرگشتی بین نقش تنظیم‌گر دولت و نقش خلاقانه مردم. اینجا شایسته‌گزینی و رقابت رخ می‌دهد. ما امروز به مدیریت مردم نیاز داریم. تعاونی‌ها این نقش را دارند. اما تعاونی‌های امروز به‌شکل صحیح این نقش را ایفا نمی‌کنند. مدیریت صحیح این است که اولاً باید معطوف به هدف باشد. هدف حرکت به‌سمت سهم ۱۵ درصدی تعاونی‌هاست. ثانیاً باید کنترل‌پذیر باشند. ثالثاً باید خود تنظیم‌گر باشند. رابعاً باید بازگشت‌پذیر باشد. اگر نتوانیم این رابطه را بین دولت و مردم برقرار کنیم، هیچ موضوعی مردمی‌سازی نخواهد شد.

رئیس مجلس گفت: همه مردم باید از ظرفیت‌های فکری و نگاه تحولی‌شان در اقتصاد حضور پیدا کنند. ما هستیم که امروز با هوشمندسازی و شفاف‌سازی به‌سمت مردمی‌سازی پیش برویم. آنگاه موفقیت اتفاق می‌افتد و ناترازی‌های مختلف کشور در بودجه و برق و گاز و آب و نظام بانکی حل خواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : قالیباف اقتصاد
ارسال نظر

آخرین اخبار روز