تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

تاثیر «سن» داوطلبان معلمی در عملکرد بهتر آن‌ها

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، گفت: به نظرم گذاشتن ملاک برای جذب معلمان اصلا ملاک درستی از جهت تربیتی نیست. برای جذب معمان باید ملاک‌های دیگری قرار داد چراکه به کارگیری داوطلبان در سن بالاتر مزایایی دارد که از آن غفلت کردیم.
کد خبر: ۷۰۴۳۶

به گزارش معاصر، رضوان حکیم زاده در میزگرد «نقد و بررسی «سن» ورود داوطلبان به نظام آموزش و پرورش کشور»، با بیان اینکه معلمان وسیع‌ترین گروه تاثیرگذارشغلی هستند، اظهار کرد: با توجه به شواهد پژوهشی و با توجه به تجارب کشورهای موفق که بعضا «سن» معلمان آنها بالای ۳۰ سال است و عملکرد خوبی دارند، به نظر می‌رسد ما به شدت روی سن تکیه کرده و از باقی ملاک‌ها برای ورود به عرصه معلمی غفلت کردیم.

 
این دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، افزود: ما دارای هوش سیال و هوش متراکم هستیم. هوش سیال در جوان ترها با واکنش بیشتری همراه است اما با افزایش سن، هرچه تجربه بیشتر باشد چون هیجان طلبی کمتر می‌شود، شاهد عملکرد بهتری برای شغلی مثل کارکردن با کودکان که نیاز به صبوری و پختگی دارد، هستیم.
 
به گفته حکیم زاده، سن به عنوان یکی از معیارهای ملاک ورود به حرف معلمی است و شاید کمترین موضوع بحث، سن باشد.
 
وی ادامه داد: در کشور ما هم تقاضا و هم عرضه زیادی در داوطلبان ورود به حرفه معلمی داریم. از این رو اینکه بر روی سن ورود به این حرفه محدود شویم، عفلت از اهمیت مسئله است.

معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در بخش دیگر سخنان خود به بیان شرایط سایر کشورها در خصوص جذب معلم پرداخت و اظهار کرد: در سطح بین ‌لمللی دو دسته معیار کمی و کیفی برای جذب معلم وجود دارد و اکثر برنامه‌های آموزش معلمان به اندازه گیری توانایی قبلی آنها، پیشرفت تحصیلی داوطلبان و اینکه معدل آنها در نتایج نهایی مدرسه چقدر بوده است، معطوف می‌شود. بسیاری از کشورهای اروپایی معیارهای کیفی دیگر از جمله ویژگی‌های شخصیتی، انگیزه تدریس، شایستگی گفتاری و نوشتاری هم در کنار این متغیرها برای جذب معلم دارند.
 
وی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در زمینه عملکرد معلمین ورودی به عرصه تعلیم و تربیت که سن بالاتری در قیاس با سایر ورودی‌ها دارند، اظهار کرد: طبق برخی پژوهش‌ها، احتمال باقی ماندن معلمانی با سن بالاتر که دارای پختگی بیشتری هستند در مناطق محروم بیشتر است. پژوهشی در خصوص معلمان ایرلندی نشان می‌دهد، داوطلبان معلمی بالای ۳۰ سال سن عملکرد بهتری در قیاس با همکاران جوان تر خود در تدریس دارند.
 
حکیم زاده توضیح داد: طبق پژوهش‌ها درواقع کسانی که سن بالاتری دارند و داوطلب ورود به حرفه معلمی هستند، انگیزه درونی بیشتری دارند چراکه این افراد بیشتر تدریس را به عنوان یک ماموریت در نظر می‌گیرند و خود را از نظر روانشناسی مناسب‌تر برای این کار می‌دانند.
 
معاون سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق پژوهش دیگری، احتمال اینکه دانشجو معلمان ۳۱ ساله و بالاتر، در تمرین معلمی نمره "الف" بگیرند، بیشتر است. از طرفی داوطلبان بالای ۳۰ سال سن برای ورود به این رشته، تمایل بیشتری برای بودن در این حرفه دارند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز