تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

عزم جزم قوه قضائیه و دولت برای خشکاندن ریشه‌های یک فساد مزمن

رقم بازگشته به بیت‌المال و جلوگیری از تضییع از بیت‌المال فقط در این پرونده‌ها به اندازه دهها پرونده مفاسد اقتصادی است.
کد خبر: ۷۰۶۹۸

 

همدان: با دستور قضایی ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد تعیین تکلیف شد

هرمزگان: ۱۱ هزار تن ذرت وارداتی برای مصرف ثانویه به صنایع و کارخانه‌ها ارسال شد

خوزستان: ۷۱ هزار تن ذرت از بندر امام‌خمینی(ره) تخلیه شد

مازندران: ۱۴ هزار تن جو از انبارهای بندر نوشهر ترخیص شد

رقم بازگشته به بیت‌المال و جلوگیری از تضییع از بیت‌المال فقط در این پرونده‌ها به اندازه دهها پرونده مفاسد اقتصادی است.

معضل رسوب کالا در بنادر و گمرکات سالیان متمادی است که مبتلابه اقتصاد کشور است؛ در این میان رسوب، ماندگاری و فاسد شدن نهاده‌های دامی، دردناک‌تر است چرا که اولاً این محموله‌ها در زمره نیازهای اولویت‌‎دار زنجیره غذایی است و ثانیاً ارزی که برای واردات آنها تخصیص می‌یابد، چشمگیر و معتنابه است.

قوه قضائیه در دوره اخیر عزم خود را جزم کرده تا با همکاری دولت و مجلس جلوی فساد در بحث واردات نهاده‌های دامی استراتژیک را بگیرد؛ افکار عمومی هنوز ماجرای موسوم به «نهاده‌های دامی» را به خاطر دارد؛ ماجرایی که در قالب آن قرار بود با تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی، برای نهاده‌هایی که وارد کشور نشده بود یک میلیارد یورو ارز تخصیص یابد! اتفاقی که دستگاه قضایی جلوی آن را سد کرد.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود؛ در مواردی این نهاده‌های دامی وارد کشور می‌شوند اما به دلایل مختلف ترخیص نمی‌شوند و آنقدر در انبارهای بنادر می‌مانند تا فاسد شوند و اینچنین منابع ارزی کشور هدر روند.

نوسانات قیمت ارز در ماندگاری این کالا در انبارهای بنادر بی‌تأثیر نیست؛ برای مثال، وقتی قیمت ارز کاهش می‌یابد، از توزیع این نهاده‌ها در بازار امتناع می‌شود تا قیمت ارز مجدداً افزایشی شود و توزیع نهاده‌ها سودآورتر گردد! دست به دست شدن مالکیت کالاهای موجود در انبار بنادر از دیگر مسائلی است که بستر و زمینه را برای ماندگاری بیش از موعد کالاها در انبارها فراهم می‌آورد و فاسد شدن آنان را موجب می‌شود.

دستگاه قضایی در مدت اخیر با تاکیداتی که ریاست قوه قضائیه داشته است به احصاء علل ماندگاری و فاسد شدن کالاها بویژه نهاده‌های دامی در انبارهای بنادر پرداخته است و در راستای صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال، ورودی مجدانه به این قضیه داشته است؛ خودِ شخص رئیس قوه قضائیه طی مدت اخیر از چندین بندر در سراسر کشور بازدید کرده است و از نزدیک در جریان جزئیات ماجرای رسوب کالاها در انبارها و فاسد شدن آنها قرار گرفته است.

در همین راستا رئیس جمهور و دولت نیز همزمان و همراه با عدلیه ورودی جدی به حل این معظل قدیمی اقتصاد و ساختار اداری کشور داشته است.

حالا از همدان خبر می‌رسد که در نتیجه دستور مؤکد رئیس دستگاه قضا، ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد تعیین تکلیف شده است؛ چندی پیش در هرمزگان نیز انبار ذرت بندر شهید رجایی با دستور قضایی و همراهی دولت بصورت کامل تخلیه شد و ۱۱ هزار تن ذرت وارداتی برای مصرف ثانویه به صنایع و کارخانه‌ها ارسال شد. در همین راستا در خوزستان نیز ۷۱ هزار تن ذرت از بندر امام‌خمینی(ره) تخلیه شد؛ همچنین در راستای اجرای دستورات رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به استان مازندران نیز ۱۴ هزار تن جو از انبارهای بندر نوشهر ترخیص شد؛ در سایر نقاط کشور نیز وضع به همین منوال است.

رقم بازگشته به بیت‌المال و جلوگیری از تضییع از بیت‌المال در این پرونده ها به اندازه دهها پرونده مفاسد اقتصادی است و قوه قضائیه تلاش دارد در دوره تحول و تعالی همزمان با مبارزه حرفه‌ای با مفاسد اقتصادی با بستن منافذ و گلوگاه‌های فساد از تضییع حقوق عامه و بیت‌المال جلوگیری کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز