تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

تولید نفت و میعانات گازی نیجریه شتاب گرفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه از تولید روزانه یک میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه‌ای نفت و میعانات گازی خبر داد.
کد خبر: ۷۰۷۱۳

تولید نفت و میعانات گازی نیجریه شتاب گرفت

 

به گزارش معاصر، مله کیاری، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه روز جمعه (دهم شهریورماه) با مقایسه تولید روزانه کمتر از یک میلیون بشکه‌ای نفت و میعانات گازی این کشور در ماه‌های گذشته، اعلام کرد به‌دلیل بهبود شرایط امنیتی در منطقه تولیدی دلتای نیجر، هم‌اکنون روزانه یک میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی تولید می‌شود.

کیاری افزود بولا تینوبو، رئیس‌جمهوری نیجریه، رویکرد امنیتی کشور را تغییر داده است. هم‌اکنون شاهد تغییرات زیادی در زمینه تولید هستیم.

اداره ملی آمار نیجریه هفته گذشته اعلام کرد که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا در سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.

سرقت قابل‌توجه نفت از خطوط لوله و چاه‌ها سبب کاهش تولید و صادرات این کشور در سال‌های اخیر شده و به درآمد نیجریه آسیب رسانده و تینوبو را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بودجه‌ای روبه‌رو کرده است.

تینوبو که جسورانه‌ترین اصلاحات نیجریه در دهه‌های اخیر را آغاز کرده است، یارانه پرهزینه اما محبوب بنزین را که سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشت، حذف کرد. بانک مرکزی نیز محدودیت‌های مربوط به مبادلات ارزی را لغو کرده است.

کیاری با بیان اینکه در شرایط امروز بازار، نیجریه باید ماهانه حدود یک تریلیون نایرا (معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار) برای یارانه هزینه می‌کرد، افزود: پس از حذف یارانه، مصرف بنزین با ۳۰ درصد کاهش به روزانه ۴۶ میلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: تقاضای ارز برای واردات بنزین نیز کاهش یافته است.

بخش نفت نیجریه هنوز کمک زیادی به رشد اقتصادی این کشور نکرده است، به‌دلیل سال‌ها سرمایه‌گذاری ناکافی، سرقت نفت خام و خرابکاری خطوط لوله، رشد اقتصادی این کشور در سه ماه دوم به ۲.۵۱ درصد رسید.

انتهای پیام
منبع: شانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز