تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

عامل نزدیک‌تر شدن بریکس

گروه بریکس به دنبال به چالش کشیدن سلطه دلار بوده و به خصوص چین، مشتاق است استفاده از یوان را گسترش دهد.
کد خبر: ۷۰۸۰۳

به گزارش معاصر، برخی مدیران شرکت‌کننده در کنفرانس انرژی بزرگ آسیایی، تحریم‌ها علیه روسیه را عاملی دانستند که علاوه بر کاهش درآمد نفتی مسکو، باعث نزدیک‌تر شدن کشورهای گروه بریکس به یکدیگر شد.

 تحریم‌های گروه هفت و سایر کشورهای غربی علیه روسیه که در واکنش به جنگ در اوکراین در سال ۲۰۲۲ اعمال شد، درآمدهای انرژی مسکو را محدود کرد و نقشه انرژی جهانی را دگرگون کرده است.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول که بزرگترین بازرگان نفت مستقل جهان است، در کنفرانس APPEC در سنگاپور گفت: تحریم‌های غربی علیه روسیه از این نظر که باعث کاهش کم و بیش درآمدهای نفتی این کشور شده‌، موثر واقع شده‌اند. اما روی دیگر این تحریم‌ها این است که روابط قوی‌تری میان کشورهای عضو گروه بریکس ایجاد کرد که به نظرم، جنبه بسیار منفی است.

گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و در آخرین نشست این گروه در ژوهانسبورگ، ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اتیوپی و مصر هم به این گروه دعوت شدند.

از زمان وضع تحریم‌ها، هند و چین، واردات نفت روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش دادند و از ارزهایی بجز دلار برای پرداخت پول این واردات استفاده کردند زیرا گروه بریکس به دنبال به چالش کشیدن سلطه دلار بوده و به خصوص چین، مشتاق است استفاده از یوان را گسترش دهد.

فریدون فشارکی، رئیس شرکت مشاوره FGE در همین رویداد گفت: همه از تحریم‌های دولت آمریکا و خزانه‌داری آمریکا عصبانی شدند. بنابراین، مردم میگویند آیا راهی برای ایجاد یک نیروی تقابل‌کننده و موازنه‌ساز در برابر گروه هفت یا گروه بیست قرار دارد؟ بریکس، نامزد است.

با این حال، وی مدعی شد که گروه توسعه یافته بریکس، دلار را جایگزین نخواهد کرد و به عنوان مثال، ارزش ارز عربستان سعودی و امارات عربی متحده نسبت به دلار آمریکا تعیین شده است. هیچ‌کس نمی‌تواند دلار آمریکا را جایگزین کند.

هر چند آمار بازار نشان می‌دهد که بخش عمده صادرات نفت و سوخت روسیه از مناطق دریای بالتیک و سیاه، به قیمت بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته می‌شوند، یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس APPEC گفت: سقف قیمت گروه هفت روی نفت روسیه، درآمد و عرضه نفت روسیه را محدود کرده است.

اریک ون نوستراند، معاون امور سیاست اقتصادی وزیر خزانه‌داری آمریکا در خصوص اعمال سقف قیمت روی فروش نفت روسیه و در عین حال، حفظ عرضه این کشور در بازارهای جهانی گفت: طی سال گذشته، ما نسبت به وضعیتی که هستیم، خیلی حس خوبی داشتیم.

بر اساس گزارش رویترز، فردریک لاسر، مدیر جهانی بخش تحقیقات و تحلیل شرکت گانور در کنفرانس APPEC با بیان این که نیمی از صادرات نفت روسیه همچنان از خدمات کشتیرانی اتحادیه اروپا استفاده می‌کند، گفت: تولید و صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده که برای توازن بازار جهانی، خوب خواهد بود.

شرکت‌های کشتیرانی آمریکایی و اروپایی به شرطی می‌توانند نفت روسیه را حمل کنند که قیمت آن ۶۰ دلار در هر بشکه یا پایین‌تر باشد. این محموله‌ها، منبع درآمد برای بعضی از شرکت‌های نفتکش اتحادیه اروپا هستند. سقف قیمت تعیین شده توسط گروه هفت، شامل خدمات بیمه، واسطه‌گری و موارد دیگر هم می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بریکس روسیه تحریم
ارسال نظر

آخرین اخبار روز