تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

هشدار مسکو درباره احتمال وقوع جنگ اتمی

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار درباره احتمال وقوع جنگ اتمی با مسیری که غرب در پیش گرفته، گفت که ارائه گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین توسط آمریکا، اقدامی جنایتکارانه است.
کد خبر: ۷۰۹۶۲

هشدار مسکو درباره احتمال وقوع جنگ اتمی

 

به گزارش معاصر,سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه بامداد جمعه گفت که ارسال مهمات رادیواکتیو توسط آمریکا به اوکراین، یک اقدام جنایتکارانه است.

پنتاگون روز چهارشنبه بسته کمک امنیتی جدیدی به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار برای اوکراین اعلام کرد که شامل گلوله‌های آغشته به اورانیوم ضعیف‌شده برای تانک‌های آبرامز می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ریابکوف در واکنش به این اقدام آمریکا توضیح داد: «این اقدام فقط باعث افزایش تنش‌ها نمی‌شود، بلکه نشان‌دهنده بی‌توجهی ظالمانه واشنگتن به عواقب زیست محیطی استفاده از این نوع مهمات در یک منطقه جنگی است. این در واقع یک اقدام جنایتکارانه است، من نمی‌توانم هیچ ارزیابی دیگری ارائه کنم».

اورانیوم ضعیف‌شده، به‌عنوان محصول جانبی غنی‌سازی اورانیوم، برای مهمات جنگی استفاده می‌شود و به گلوله‌ها چگالی بسیار زیاد و توانایی نفوذ آسان به پوشش زرهی را می‌دهد. منتقدان می‌گویند استنشاق یا بلع گرد و غبار اورانیوم ضعیف‌شده تهدیدات جسمی خطرناکی از جمله ابتلا به سرطان‌های مختلف و نقایص مادرزادی در فرزندان متولدشده از افراد دارد.

بر اساس این گزارش، ریابکوف طی سخنرانی در یک سمینار امنیتی، با تکرار هشدارهای قبلی روسیه در مورد خطر جنگ هسته‌ای، اظهار داشت: «اکنون این فشار به طور خطرناکی در آستانه درگیری مسلحانه مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای منجر می‌شود».

به نوشته رویترز، وی با بیان اینکه استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس طبق برنامه پیش می‌رود، افزود: «اکنون چندین مرحله از نظر ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تجهیز مجدد حامل‌های مربوطه انجام شده است».

روز گذشته نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این‌باره گفته بود: «مسئولیت ناشی از استفاده‌شدن موشک‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده توسط اوکراین بر عهده آمریکا است».

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز