تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

ثبت مصرف روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و سالانه ۴۲ میلیارد لیتر بنزین در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور از مصرف میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین و سالانه ۴۲ میلیارد لیتر بنزین در کشور خبر داد .
کد خبر: ۷۱۱۶۸

ثبت مصرف روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و سالانه ۴۲ میلیارد لیتر بنزین در کشور

 

به گزارش معاصر، جلیل سالاری در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی که صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) در محل کارخانه هسا بین جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نصرالله ناظریان، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا و افشین خواجه‌فرد، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) امضا شد، افزود: بومی‌سازی در حوزه تجهیزات اصلی موردنیاز صنعت سی‌ان‌جی در شرایطی است که در ابتدای سال ۸۳، کمپرسورها وارداتی و ظرفیت تجهیزات تولیدی نیز بسیار پایین بود.

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی مقدمه‌ای شد که از ظرفیت وزارت دفاع در این حوزه استفاده شود، بیان کرد: با توجه به مصرف بالای میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور، راه‌اندازی ۴۰۰ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در مناطقی که اخیراً گازکشی‌ شده است، در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر نفت کیفیت پایین و مصرف بالای خودروها را از دیگر عوامل افزایش روزافزون مصرف سوخت در کشور اعلام کرد و گفت: سال ۹۸، سالانه ۲۷ میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کردیم که این عدد امروز به ۴۲ میلیارد لیتر رسیده است. این در شرایطی است که در این سال‌ها، حدود ۲۵۵۰ باب جایگاه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی و روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی (معادل روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین) در جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور فراهم است، بیان کرد: عملاً در خوش‌بینانه‌ترین حالت از ۶۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود.

استفاده از سی‌ان‌جی به‌عنوان سوخت خودروهای سنگین

وی با تأکید بر لزوم توجه هم‌زمان به بحث تولید کارخانه‌ای و تبدیل کارگاهی و افزایش تعداد مصرف‌کنندگان سی‌ان‌جی در سبد گفت: امیدواریم بتوانیم سهم ۳۵ درصدی سی‌ان‌جی در سبد حمل‌ونقل را تحقق ببخشیم و پس از آن در حوزه خودروهای سنگین نیز ورود کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور افزود: سالانه در بخش حمل‌ونقل ۶۰ میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنیم که عدد بسیار بالایی است. مگر بودجه کشور چقدر است که ۶۰ میلیارد دلار آن فقط در این بخش صرف شود؟ اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد در این بخش صرفه‌جویی شود، ‌این منابع می‌تواند وارد زنجیره ارزش در پتروپالایشی‌ها شود.

سالاری با اشاره به اینکه وزارت نفت بالاترین قرارداد و تفاهم‌نامه‌ها را در سطح معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری دارد، بیان کرد: وزارت دفاع نیز وارد حوزه سهامداری نفت‌وگاز شده و امروز سهام دو پالایشگاه شیراز و تبریز را در اختیار دارد و علاوه بر آن در حوزه پتروشیمی‌ها و بخشی از واحدهای متانول ورود کرده است.

لزوم استفاده از ظرفیت مازاد تولیدی متانول کشور برای ورود به زنجیره تولید بنزین

وی با اشاره به ظرفیت مازادی که در کشور در زنجیره متانول ایجاد شده است، افزود: در زنجیره متانول به پروپیلن M۲B نیاز به فناوری و دانش داریم تا بخشی از بنزین کشور را از این طریق تأمین کنیم. متانول در دنیا یک‌سوم قیمت بنزین را دارد و اگر بتوانیم بخشی از متانول تولیدی در کشور را وارد زنجیره تولید بنزین کنیم، عملاً در ریل خودکفایی و تأمین سوخت کشور قرار خواهیم گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر لزوم کیفی‌سازی خودروها گفت: مصرف ۱۲ میلیون لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر عدد بسیار بالایی است. این در شرایطی است که در زمان هدفمندی، ۹.۵ میلیون خودرو داشتیم، اما امروز این عدد به ۱۸ میلیون دستگاه رسیده است و هیچ خودرویی نیز خارج نشده است.

توسعه صنعت سی‌ان‌جی در مناطق مرزی به‌منظور کنترل عرضه خارج از شبکه سوخت

سالاری با اشاره به قیمت ۶۰ هزار تومانی هر لیتر بنزین در کشور پاکستان گفت: به‌رغم اجرای سامانه کدینگ در مناطق مرزی، اختلاف قیمت سبب افزایش مصرف سوخت به‌ویژه در نقاط مرزی شده و به‌تازگی شاهد رشد ۵۰ درصدی مصرف سوخت در جنوب کرمان ناشی از مهاجرت کارت‌های سوخت بودیم که در این زمینه اقدام‌های مشترکی با فراجا نیز در حال انجام است، اما همه این موارد موجب ناترازی سوخت در کشور شده و در زمستان نیز به‌دلیل ظرفیت محدود تولید گاز، ‌ ناچار به استفاده از سوخت دوم در صنایع می‌شویم.

ذخیره‌سازی ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی برای زمستان ۱۴۰۲

وی افزود: به‌منظور تأمین سوخت زمستانی سال جاری، ‌هم‌اکنون ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی ذخیره‌سازی شده که عدد بسیار بزرگی است، بنابراین توسعه صنایع سبز از جمله صنعت سی‌ان‌جی و... به‌ویژه در استان‌های مرزی نیازمند توجه است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت همه شرکت‌های فعال در حوزه صنعت سی‌ان‌جی و در قالب یک کنسرسیوم، بتوانیم میزان استفاده از ظرفیت خالی سی‌ان‌جی را افزایش دهیم و به عدد توزیع روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی دست یابیم.

افزایش ۱۳ میلیون لیتری مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۲

وی بیان کرد: مصرف بنزین ما امسال در مقایسه با پارسال بیش از ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته که این رقم معادل تولید یک پالایشگاه و حاکی از لزوم توجه جدی به حوزه بهینه‌سازی و فرهنگ مصرف انرژی در کشور است.

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : لیتر بنزین نفت خودرو
ارسال نظر

آخرین اخبار روز