تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
گزارش تحلیلی معاصر

مهمترین عامل شروع بلوغ زودرس چیست

بلوغ زودرس، به این معنی است که یک پسر یا دختر خیلی زودتر از زمان طبیعی بلوغ جنسی، علائم آن را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۷۱۲۹۸

 

به گزارش معاصر،

بلوغ زودرس و مشکلات بعد از آن را می‌توان از اولین مشکل مشترک پدر و مادر و کودکان دانست. طبق دو دهه‌ ی گذشته، سن شروع بلوغ به ۱۱ سال و به ندرت، به سه سالگی کاهش یافته است. شروع زودرس ممکن است خطر ابتلا به سرطان یا دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد. این موضوع اتفاقی نادر است و در ۱ نفر از ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کودک رخ می‌دهد. زود بالغ شدن در دختران و پسران منجر به رشد غیرطبیعی  استخوان‌ها و عضلات می‌شود. درپی این اتفاق، بدن دچار تغییراتی می‌شود که معمولاً در سن نوجوانی ایجاد می‌شود.

بلوغ زودرس، به این معنیست که یک پسر یا دختر خیلی زودتر از زمان طبیعی بلوغ ، علائم آن را تجربه می‌کنند. بلوغ به طور معمول ​​در دختران بین ۸ تا ۱۳ سال و در پسران بین ۹ تا ۱۴ سال شروع می‌شود. اما بلوغ زودرس معمولا در سن ۸ تا ۹ سالگی دیده می‌شود. این بیماری معمولاً منجر به مشکلات طولانی مدت نمی‌شود و معمولا تأثیرات آن تا بزرگسالی باقی نخواهد ماند.اگر بلوغ در دختران قبل از سن ۷ سالگی و در پسران قبل از سن ۹ سالگی شروع شود، می‌توان گفت بلوغ زودرس رخ داده است.

مهمترین عامل شروع بلوغ زودرس، ژنتیک است. عوامل دیگری که در بلوغ زودرس مخصوصاً در اولین پریود زودرس دختران نقش دارند ، وزن پایین هنگام تولد و چاقی در شروع سن ۸ سالگی است.بلوغ زودرس، در دختران و پسران با یکسری علائم،مشابه بلوغ عادی است. تنها تفاوت آنها در سن به وجود آمدن این تغییرات است که می‌تواند مشکلات مهم واساسی برای کودک به همراه داشته باشد.

شایع ‌ترین علائم بلوغ زودرس‌ :

رشد سریع قد ، جوش ،  پریود  زودهنگام در سن ۸ تا ۹ سالگی ،  بَم شدن سریع صدا.

اینکه چرا این روند در بعضی کودکان زود شروع می شود بستگی به این دارد که بلوغ زودرس مرکزی دارند یا بلوغ زودرس محیطی.

۱. بلوغ زودرس مرکزی :

علت دقیق آن مشخص نیست. بیشتر کودکان مبتلا،هیچ بیماری جدی یا مشکلی در مورد سلامتی خود ندارند. در برخی موارد از این نوع، ممکن است افراد با تومور مغزی، مشکلات در ستون فقرات، آسیب به مغز یا نخاع، تجمع مایع در مغز هنگام تولد، کم کاری غده ی تیروئید همراه باشند.

 اغلب این اختلال در پسران و کودکان زیر ۶ سال رایج‌ تر از دختران است. اگر کودکان دچار علائم شدید بلوغ زود‌هنگام باشند ممکن است تاثیراتی که این اختلال دارد بر آنها بیشتر باشد.

۲.بلوغ زودرس محیطی :

نوع محیطی بلوغ کم ‌تر از نوع مرکزی آن شایع است. در دختران و پسران، موارد زیر ممکن است منجر به بلوغ زودرس محیطی آنها شود :

تومور در غدد فوق کلیه و یا درغده هیپوفیز.

سندرم مک‌ کون آلبرایت، یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر رنگ پوست و استخوان‌ تأثیر می‌گذارد و باعث مشکلات هورمونی می‌شود.در دختران، بلوغ زودرس محیطی ممکن است ناشی از کیست تخمدان و در پسران ممکن است ناشی از مواردی مثل تومور در سلول های سازنده اسپرم باشد.

عوارض احتمالی بلوغ زودرس عبارتند از :

1- قد کوتاه : کودکان مبتلا به بلوغ زودرس ممکن است در مقایسه با همسالان خود قد بلندی داشته باشند. اما، از آنجایی که استخوان‌های آن‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند، رشد آنها معمولا زودتر از حد معمول متوقف می‌شود. این جریان می تواند باعث شود آنها در بزرگسالی کوتاه تر از حد معمول ​​باشند.

2- مشکلات اجتماعی و عاطفی : دختران و پسرانی که قبل از همسالان خود به بلوغ می‌رسند، ممکن است نسبت به تغییراتی که در بدنشان رخ می‌دهد به شدت ناآگاه باشند.که ممکن است بر عزت نفسشان تأثیر بگذارد و خطر افسردگی یا مصرف مواد را افزایش دهد.

 چه کسی در معرض خطر بلوغ زودرس است؟

عواملی مثل سابقه‌ خانواده ، چاقی زیاد ، ژنتیک ، قرار گرفتن در معرض محصولاتی هورمونی و مشکلات پزشکی.

آیا بلوغ زودرس می‌تواند عوارضی ایجاد کند؟

بله،  اولین آسیب ، آسیب‌ روحی است. به‌خصوص با احساس خجالت و یا مسخره شدن از سمت همکلاسی‌ها و گاه حتی مشکلات روانی و رفتاری و اضطراب و استرس .

درمان های بلوغ زودرس :

جراحی و دارو درمانی.

افرادی که زود به بلوغ می‌رسند ممکن است احساس متفاوتی نسبت به هم سن و سالان خود داشته باشند.به عنوان والدین، ممکن است در برخورد با رشد اولیه فرزندتان مشکل داشته باشید.اگر شما، فرزندتان یا سایر اعضای خانواده با مشکلی مواجه شده اید، به دنبال مشاور باشید. مشاوره روانشناختی می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات و چالش هایی را که با بلوغ زودرس همراه است را بهتر درک کنید و با آنها برخورد و رو به رو شوید.

آنچه شما می‌توانید از قبل انجام دهید :

1- علائم فرد مورد نظر را بنویسید حتی علائمی که به نظرتان چندان مهم نیستند.

2-  استرس های عمده ای که تجربه کرده و همچنین تغییرات اخیر زندگی را یادداشت کنید.

3- فهرستی از تمام داروها و ویتامین‌ها که فرد مصرف می‌کند یا حتی دیگران در خانه مصرف می‌کنند، تهیه کنید ممکن است فرد به آنها دسترسی داشته باشد.

4- فهرستی از قد تمام اعضای خانواده تهیه کنید، مخصوصا اگر هر یک از آنها در بزرگسالی قد کوتاهی داشته باشند.

5- اگر به پزشک جدیدی مراجعه می کنید که به پرونده ی فرد مورد نظر دسترسی ندارد حتما یک کپی از پرونده منحنی رشد آن شخص را به همراه داشته باشید.

کودکانی که زودتر بلوغ را تجربه می‌کنند سوالاتی درمورد اتفاقاتی که در بدنشان رخ می‌دهد در ذهن خود دارند.ممکن است از دوستان یا آشنایان خود حرف هایی بشنوند که آسیب زا باشد حتی به طور ناخواسته.

در این شرایط وظیفه ی شما این است که به نگرانی های فرزندتان گوش کنید و به طور صادقانه و با حساسیت به آنها پاسخ داده واضطراب آنها را رفع کنید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز