تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
فارس؛ آماده سرشماری سراسری زنبورستان ها می شود.

ممنوعیت 2 هفته ای جابجایی زنبورستان ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آمادگی این سازمان برای اجرای طرح سرشماری از زنبورستان ها خبر داد و گفت: این طرح همزمان با سراسر کشور از پانزدهم تا 27 مهر ماه در تمامی شهرستان های استان فارس اجرا می شود.
کد خبر: ۷۱۳۰۹

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عبدالمجید رنجبر با تاکید بر اینکه در مدت مذکور هرگونه جابجایی زنبورستان ها و حمل و نقل کندوهای زنبور عسل ممنوع است، بیان کرد: زنبورداران به منظور اعزام کارشناسان به محل استقرار و ثبت آمار کندوهای فعال باید نسبت به ارائه درخواست مکتوب به مراکز جهاد کشاورزی پیش از شروع طرح اقدام کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی واحد های زنبورداری شامل کندوهای مدرن یا سنتی، بومی یا غیر بومی و دارای پروانه فعالیت یا فاقد پروانه باید نسبت به ارائه درخواست سرشماری و ثبت آمار کندوهای فعال اقدام کنند، تصریح کرد: مبنا و پیش شرط ارائه هرگونه خدمات و شناسایی فعالین این صنعت، ثبت آمار زنبورستان ها در محدوده های جغرافیایی مشخص است. رنجبر با اشاره به اینکه کار سرشماری زنبورستان ها در 37 شهرستان استان فارس و ۵۸۷ پهنه تولیدی با مشارکت بیش از ۵۴۰ نفر از کارشناسان ستادی، شهرستانی و مدیران پهنه عملیاتی می شود، اظهار کرد: آمارگیری از زنبورستان‌ها با هدف دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل انجام می شود.

او با بیان اینکه مدت زمان آمارگیری غیر قابل تمدید است، ابراز کرد: برنامه ریزی درست و اجرای بدون خطا منوط به جمع آوری داده‌های درست و دقیق است؛ امروز رصد تولید در حوزه‌های مختلف کشاورزی و استخراج آمار دقیق پاشنه آشیل این بخش به شمار می آید. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اذعان به اینکه دسترسی به آمار صحیح بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبورداری و ایجاد اشتغال در این بخش را فراهم می آورد، افزود: در این سرشماری داده های متنوعی اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر جمع آوری می شود.

به گفته رنجبر؛ اطلاعات دیگری از جمله تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به آنان نظیر سن، جنسیت، سطح سواد و موقعیت مکانی استقرار زنبورستان نیز اخذ و ثبت می شود تا به طور کامل در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شود. او با یادآوری اینکه بر اساس نتایج سرشماری سال 1401 تعداد 96 هزار و 327 زنبورستان در کشور وجود داشته است، اضافه کرد: استان فارس با بیش از 7 درصد تعداد زنبورستان ها در این شاخص در رتبه سوم کشور بوده است.

وی می افزاید: بر اساس اطلاعات استخراجی از سرشماری سال گذشته بیش از 11 میلیون و 534 هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود داشته که استان فارس با دارا بودن بیش از 10 درصد تمامی کلنی های کشور به این لحاظ نیز در رتبه سوم قرار دارد. رنجبر با اشاره به اینکه به استناد اطلاعات مذکور در سال 1401 تولید عسل کشور بیش از 136 میلیون تن بوده است، افزود: استان فارس سهم بیش از 11 درصدی در تولید عسل کشور را داراست و در جایگاه سوم قرار دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : زنبور عسل فارس
ارسال نظر

آخرین اخبار روز