تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۱

رونمایی از پوستر نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی

در بخش دوم جلسه شورای عالی قوه قضاییه، از پوستر نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی رونمایی شد.
کد خبر: ۷۱۳۴۵

نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار است به همت پژوهشگاه قوه قضاییه در 12 محور «قوه قضاییه؛ تحول، تعالی و شکل‌گیری دستگاه قضای اسلامی»، «قوه قضاییه؛ عدالت‌پژوهی، استقرار و گسترش عدالت»، «قوه قضاییه؛ لوایح قضایی و قانون گرایی»، «قوه قضاییه؛ ارتقاء اقتدار، سلامت و کارآمدی»، «قوه قضاییه؛ مردمی بودن و مرجعیت تظلم‌خواهی مردم»، «قوه قضاییه؛ احیای حقوق عامه، حقوق شهروندی، احساس آرامش و ارتقاء امنیت»، «قوه قضاییه؛ ارتقاء کیفیت و کمیت علمی و عملی امر قضاوت»، «قوه قضاییه؛ قاضی و قضاوت در تراز قضای اسلامی»، «قوه قضاییه؛ تصویرسازی هنری و اعتمادسازی عمومی»، «قوه قضاییه؛ پیشگیری از جرم و اصلاح و تربیت مجرمان»، «قوه قضاییه؛ مبارزه فراگیر با فساد»، «قوه قضاییه؛ نقش‌آفرینی فعال در حقوق بشر اسلامی و قضایای بین‌المللی» و «قوه قضاییه؛ اهتمام به اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی ابلاغی قوه قضاییه؛ تدابیر قضایی و نواندیشی‌ها» در بهمن‌ماه سال جاری برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه این جلسه، سوالاتی تخصصی را از رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص فرآیند ایفای تعهد خودروسازان در قبال خریداران و شماره‌گذاری خودروهای تولیدشده و همچنین سایر جنبه‌های مرتبط با تولید و عرضه خودرو مطرح کرد و در این راستا دستورات مشخصی را خطاب به سازمان بازرسی صادر نمود. خداییان رئیس سازمان بازرسی طی سخنانی بیان داشت: علی‌رغم طرح مطالبی طی روزهای گذشته در برخی مطبوعات پیرامون احتکار خودروهای این دو شرکت خودروساز، همکاران ما در سازمان بازرسی طی بررسی‌هایی که انجام دادند به این موضوع نرسیدند. وی افزود: شرکت ایرانخودرو در سال جاری 267 هزار و 620 خودرو تولید کرده که از این میزان 254 هزار و 803 دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و 13 هزار و 786 دستگاه نیز در سیر شماره‌گذاری هستند؛ همچنین قریب به 17 هزار خودروی این شرکت هنوز به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: شرکت سایپا نیز در سال جاری 245 هزار و 453 دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان 226 هزار و 662 دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و همچنان 12 هزار و 187 خودرو به دلیل عدم اخذ مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط زیستی، شماره‌گذاری نشده‌اند.

خداییان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با روند واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور گفت: با وجود آنکه مدت زیادی از تصویب قانون مربوط به واردات خودروهای کارکرده می‌گذرد، اما هنوز دستورالعمل و آیین‌نامه واردات این خودروها از سوی دولت صادر نشده و به همین دلیل، تاکنون واردات خودروی کارکرده به کشور نداشته‌ایم. انتظار ما از دولت این است که در اسرع وقت، نسبت به صدور دستورالعمل و آیین‌نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به ثبت‌نام حدود 33 هزار نفر برای واردات خودروهای نو به کشور گفت: تا امروز کمتر از 4 هزار دستگاه خودرو نو به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد، کمتر از دو هزار دستگاه ترخیص شده‌اند. رئیس سازمان بازرسی با اشاره به آمار پایین خودروهای وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت گذشته اظهار کرد: مشکلاتی نظیر «روند اخذ مجوز استاندارد خودروها»، از جمله دلایل اصلی آمار پایین خودروهای وارداتی نو به گمرکات کشور طی مدت اخیر بوده است.

کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این جلسه، یکی از عوامل اجرای ناقص احکام قضایی را متواری بودن محکومان دانست و گفت: راهکار سند تحول قضایی برای حل این مشکل، ایجاد یک سامانه اطلاعاتی برای محکومان متواری است و هم‌اکنون باید اعلام کنیم که این سامانه با همکاری بسیار خوب دادستانی کل کشورعملیاتی شده است. وی در همین راستا، بر بکارگیری دستگاه‌های کنترل تردد در تمامی مراجع قضایی تاکید کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز