تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
گزارش تحلیلی معاصر:

معماری مدرن چیست

اواخر قرن نوزدهم با پیشرفت تکنولوژی،علم و دانش معماران شکل جدیدی به خود گرفت که به این نوع معماری (معماری مدرن )گفته می شود که شروع آن تا اوایل جنگ جهانی اول یعنی نزدیک به سال 1914 ادامه داشت.
کد خبر: ۷۱۴۸۸

به گزارش معاصر، سنت، دوران ما قبل مدرن است.سنت بنا به تعریف، شامل آداب،رسوم،اعتقادات و رفتارهایی است که از گذشته ها به ما رسیده.این سنت ها چه عرفی چه دینی باشند تاثیر بسیار مهمی به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه دارند و مهمترین بخش هر فرهنگ و تمدنی به حساب می ایند.کلمه سنت در معنی لغوی یعنی انتقال رفتار قومی و فرهنگی از نسلی به نسل دیگر آن هم  به صورت شفاهی،در واقع سنت انتقال باورها،عادات از پدران به فرزندان است.

دوره ی مدرن عصری است که انسان درون آن به عنوان فاعل شناسایی می شود،مدرن به معنی نو و تازه است.

شروع کار معماری مدرن اولیه

 در امریکا از شهر شیکاگو و در اروپا در شهرهای پاریس و برلین بود.

تعدادی از معماران اتفاق نظر دارند که عصر مدرن از قرن پانزدهم در شمال ایتالیا با شکل گیری خرد گرایی و انسان گرایی آغاز شده است و عواملی مانند رنسانس ، انقلاب صنعتی ، علم مداری و توجه به دین باعث افزایش رشد این جریان است.

از اولین سازه هایی که مصالح مدرن در آنها استفاده شده است میتوان به نمایشگاه بین المللی های پارک لندن اشاره کرد که از شیشه و آهن بوده است.از سازه های مهم میتوانیم  تالار بزرگ ماشین و برج ایفل فرانسه را نام ببریم که به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب کبیر فرانسه رونمایی شدند.

شیشه نشانه های اولیه از معماری مدرن میباشد،ساخت سازه های بلند و طراحی باغ و فضای سبز برروی بام آنها و استفاده از پنجره های کشیده ، پلان و نمای آزاد و در آخر استفاده از سقف کنسولی جزئی از روند معماری مدرن است.  

هوشنگ سیحون

طراح، نقاش، معمار و مجسمه‌ساز بود که به خاطر طراحی بناهای معروف، به «مرد بناهای ماندگار» مشهور شد؛به دلیل استفاده از سبک معماری اصولی مدرن در ایران به پدر معماری مدرن ایران شناخته شد. از آثار هوشنگ سیحون میتوان به آرامگاه ابوعلی سینا در همدان،آرامگاه کمال الملک در نیشابور،آرامگاه خیام در نیشابور،آرامگاه نادرشاه افشار در مشهدو... اشاره کرد.

پس از جنگ جهانی لوکوربوزیه پنج مشخصه را برای معماری مدرن تعریف کرد:

ستون‌ها، ساختمان‌ها را از روی زمین بلند می‌کنند،پشت بام می‌تواند به فضای خانگی و باغ تبدیل شود،پنجره‌های طویل و سراسری می‌توانند فضای‌خانه را در بربگیرند،ساختمان می‌تواند دارای پلان آزاد باشد

نمای آزاد، کف‌ها و و دیوارها می‌توانند به‌صورت کنسول طراحی شوند

معروف ترین آنها شرکت روت و برنهم که ساختمان شانزده طبقه مانودناک را  در سال های 1891 تا 1889 با اسکلت فلزی و فارق از هرگونه تزئینات نما در ساختمان بود،احداث کردند

هنر نو با  الهام گرفتن از مصالح مدرن مانند بتن و فولاد ،ساختمان هایی را با تزئینات و فرم هایی طبیعی در صنعت معماری بر روی کار آوردند.

سبک هنر نو در کشور های مختلف ب نام های متفاوتی شناخته شده است، در انگلستان معروف به سبک مدرن ، در فرانسه هنر نو ، اتریش سبک جدایی و در آلمان به سبک جوان نام دارد.

اصول و عقاید فکری مکتب نو را میتوان به شش بخش تقسیم کرد:

جدایی از گذشته،بکارگیری فرم های جدید،استفاده از تزئینات با فرم های طبیعی،بکارگیری فلز در نما و اسکلت،جدایی از سبک های تقلیدی،هنر مناسب زمان

از معماران معروف دیگر میتوانیم به هکتور گیومارد فرانسوی اشاره کنیم که با الهام گرفتن از هنر نو توانست سردر های خمیده مترو پاریس را با آهن و چدن در تاریخ ثبت کند.

معمار برجسته ایرانی وارطان هوانسیان نیز پیرو این مکتب بوده و از آثار او میتوانیم به ساختمان بانک سپه ، سینما رودکی و باشگاه افسران ارتش تهران اشاره کنیم

اوج معماری مدرن در بین جنگ جهانی اول و دوم در اروپا و آمریکا پدیدار شده است. لوکوربوزیه و گروپیوس در ده های 20 و 30 میلادی تلاش کردند تا وابستگی های گذشته را از معماری مدرن جدا کنند

معماری ارگانیک در اواخر قرن هجدهم و در قرن نوزدهم میلادی در شمال غرب اروپا آغاز شد،معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد ، فردریش ویلهم شیلینگ یکی از بنیان گذاران فلسفه رمانتیک بود که اعتقاد داشت بین طبیعت و انسان فاصله ای نیست.

فرانک لوید رایت 9 مشخصه را برای معماری ارگانیک در نظر گرفته است:

ارگانیک به معنای همخوانی کل به جزء و جزء به کل است،طبیعت نباید فقط در خارج از خانه باشد بلکه باید در خانه هم آن را دید و حس کرد،بکارگیری فرم و عملکرد و استفاده از تفکر انسان تابع عملکرد است،لطافت را باید نوعی طراحی و اجرا کرد که اجزای سخت با شکلی مناسب به نمایش درآیند،روح باید در ساختمان وجود داشته باشد،فضا باید به طور مداوم در حال گسترش باشد،تزئینات بخش جدای نشدنی از معماری است

معماری مدرن نقطه عطفی در معماری غرب وبه عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان است. زیرا برای اولین بار نگرش از سنت تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و پیشرفت به عنوان هدف اصلی معماری مطرح شد.

خبرنگار:آیدا جهازی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز